Gå til innhold

Bilder over på "glass"

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på noen sånne opp-pussingsprogrammet på tv (BBC) at de gjør om bilder til svart/hvitt, får printa det på en slags film, og legger dette så rett på en glassplate, og henger det så opp på veggen som bilder.

Har du noe peiling på dette? Hva slags film/transparent/papisgreier de bruker til dette? Vanlige transparenter sitter da ikke fast på en glassplate sånn uten videre..??

Det ser så moro ut, og jeg vil prøve..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123202-bilder-over-p%C3%A5-glass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du det i dag? I Changing rooms hadde de vel bare mange like bilder de limte fast på en plate, tror jeg. Ramme rundt.

Nei, da er det nok ikke det samme tror jeg. Her er bildet på en slags film, lagt på glass, så alt er på en måte gjennomsiktig.

Isj, jeg og forklaringer asså.

Annonse

Den "proffe" måten å gjøre dette på heter silketrykk. Da printer du ut et bilde på en transparent og bildet må være pixlet, altså laget av prikker i sort og hvitt, noe tegneprogrammer på data stort sett har funksjoner for.

Så tar du transparenten og lyser den over på et stoff, som så blir malt over på den overflaten du ønsker.

Det finnes helt sikkert trykkerier som ordner hele silketrykket for deg.

Hvis ikke kan det gjøres i mørkerom. Da kan bildene kopieres rett over på glasset, etter at du har smurt en emulsjon på glasset som gjør at glasset fungerer som et fotopapir...

Vet ikke om noen amatørmåte å gjøre dette på egentlig, det måtte være om det fantes printerpapir som ble som et klistremerke, og det finnes jo, men bare at det var gjennomsiktig, slik at du kunne klistre det på glass...

Det finnes også en væske du kan smøre på en printerkopi av et bilde, og når du da gnir kopien over på glasset, så får du et trykk av bildet over på glasset, dette er vel den enkleste måten da, husker ikke hva sånn væske heter, men om du går i en proff hobbybutikk så vet de det kanskje der?

Veldig spent på om du får noen enda mer lettvinne forslag.

Den "proffe" måten å gjøre dette på heter silketrykk. Da printer du ut et bilde på en transparent og bildet må være pixlet, altså laget av prikker i sort og hvitt, noe tegneprogrammer på data stort sett har funksjoner for.

Så tar du transparenten og lyser den over på et stoff, som så blir malt over på den overflaten du ønsker.

Det finnes helt sikkert trykkerier som ordner hele silketrykket for deg.

Hvis ikke kan det gjøres i mørkerom. Da kan bildene kopieres rett over på glasset, etter at du har smurt en emulsjon på glasset som gjør at glasset fungerer som et fotopapir...

Vet ikke om noen amatørmåte å gjøre dette på egentlig, det måtte være om det fantes printerpapir som ble som et klistremerke, og det finnes jo, men bare at det var gjennomsiktig, slik at du kunne klistre det på glass...

Det finnes også en væske du kan smøre på en printerkopi av et bilde, og når du da gnir kopien over på glasset, så får du et trykk av bildet over på glasset, dette er vel den enkleste måten da, husker ikke hva sånn væske heter, men om du går i en proff hobbybutikk så vet de det kanskje der?

Veldig spent på om du får noen enda mer lettvinne forslag.

ja, du er inne på det. Skal sjekke mer :-)

1000 takk.

• 3 uker senere...

Hør på et trykkeri?

Mulig det e rpå samme måte, som gjennomsiktige "plakater" de bruker på butikkvinduer etc.

Si fra om du finner ut av det?

Lykke til

Tror jeg har funnet det. Det er noe ala dette:

http://www.blekkskriveren.no/varer/vindusdekaler.htm'>http://www.blekkskriveren.no/varer/vindusdekaler.htm

De hadde noe annet også, som det skal brukes en slags spray på, men det fant jeg ikke på nettbutikken. Det er det jeg er/var ute etter.

http://www.blekkskriveren.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...