Gå til innhold

SSRI og bivirkninger

Anbefalte innlegg

Gjest noensomvet
Skrevet

Jeg skal muligens begynne på SSRI, psykologen min har ihvertfall bedt meg tenke på det. Jeg har lest litt i Felleskatalogen, men jeg lurer på hva DERES ERFARINGER med f.eks. fontex og efexor er?

Dessuten er jeg litt nysgjerrig på bivirkningene, spesielt mht. appetitt og kvalme.

Takker for svar....

Gjest Calóni
Skrevet

Det er jo svært individuelt hvordan man reagerer på de forskjellige preparatene. Jeg lå rett ut og kasta opp det ene døgnet jeg prøvde meg på Efexor. Men jeg vet om andre igjen som ikke har hatt bivirkninger av det, og som det har fungert veldig godt for.

Zoloft fungerte bra for meg en periode, det er også SSRI. Jeg var litt småkvalm de gangene jeg økte dose, men det gikk fort over, og var ikke særlig plagsomt.

Cipramil merket jeg også kun litt småkvalme av, men der merket jeg heller ingen virkning.

Det har ikke veldig mye for seg å høre hva andre har hatt av virkning/bivirkning egentlig, for det er så veldig spredt hvordan folk reagerer.

Jeg, som reagerte så kraftig på Efexor, merket -ingenting- da jeg begynte på Surmontil, som er av den gamle typen AD som er kjent for å gi sterkere bivirkninger. Så du får nok bare prøve deg fram, du som oss andre :) Bivirkningene gir seg stort seg som regel etter en uke eller to, og det vil vel være verdt det, om virkningen er bra?

Gjest trrrish
Skrevet

jeg har ingen bivirkninger av fontex. eneste er at jeg var BITTELITT småkvalm aller første uken.

Gjest best uten for meg
Skrevet

Jeg fikk så sterke bivirkninger av efexor at jeg måtte slutte.

Mindre matlyst, men også lavere forbrenning slik at jeg gikk lite ned i vekt i forhold til hvor lite jeg spiste. Frøs konstant. Kaldsvettet ofte. Fikk angst og uro, men ble mindre deprimert. Hodepine og masse andre bivirkninger.

Innkludert opptrapping og rolig seponering ("nedtrapping") brukte jeg tablettene totalt i 6 uker. Hadde hodepine som elektriske støt gjennom hodet for hvert skritt jeg tok i 3-4 mndr. etter at jeg hadde sluttet. Plus en del andre plager. Avtok gradvis. (Har aldri hatt slike plager hverken før eller siden.)

For meg ble forsøket med AD en svært stor tilleggsbelastning. Er lite interessert i å prøve noe lignende igjen. Legen støtter meg på det.

Det går faktisk mye bedre å løse problemene uten medisiner.

Jeg vil understreke at dette kun er min erfaring. Andre kan ha god nytte av medisinene.

mvh

Gjest snilt lite beist
Skrevet

Har brukt Zoloft i over 3 år og har ikke fått andre bivirkninger enn svettetokter om natten. De er verst om sommeren, så om du bor langt nord i landet vil jeg absolutt anbefale zoloft'en.

Har ikke opplevd kvalme, eller vektøkning med den.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har en del erfaring med Cipramil og Zoloft. Birkninger har vært så godt som ikke-eksisterende for meg, men jeg har også mine tvil om hvorvidt det har vært noen hjelp i å ta de. Men jeg vet at mange merker store forskjeller ved bruk av SSRI, så det er nok veldig individuellt.

"..................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...