juki Skrevet 17. oktober 2003 Skrevet 17. oktober 2003 Hei dere som ga meg svar om melkeintoleranse tidligere. Minstemann har nå fått diagnose laktoseintoleranse - og blåresept på prosobee. (Skulle ikke tro det var så vanlig som det iflg. statistikken er for barn fra vårt barns opprinnelsesland - for legen ville omtrent ikke tro det først. Da skulle han visst ha reagert fra fødsel av...Ja ja, legen fant også ut av det til slutt...). Men jeg trenger råd: Hva med baking. Mange kaker, f.eks. julekaker inneholder melk/fløte. Bruker dere soyamelk/fløte, eller vann? Til vannlige kaker som sjokolade, og boller har det gått veldig greitt med vann. Gode forslag til desserter (utover gele og fruktsalat)? Ikke det at vi har det daglig - men vil at den maten vi har hjemme også ved besøk og selskap skal kunne spises av minstemann også? Kan man bruke soya der og? Takknemlig for innspill! 0 Siter
Gjest sofie32 Skrevet 17. oktober 2003 Skrevet 17. oktober 2003 jeg er verken rao eller ban, men jeg tåler selv ikke laktose så vil gjerne gi deg noen råd. Rismelk kan brukes til det meste. Jeg bruker også endel av menkomel whipping (fåes på rimi), den er nesten helt laktosefri og jeg tåler den i små mengder. Denne er fin i sauser, lage krem av, blande i rismelk til f.eks. kakao for å få litt mer smak. Når det gjelder kaker prøver jeg å finne oppskrifter som er helt uten melk, går ikke det bruker jeg rismelk, vann, menkomel whipping, appelsinjuice(veldig godt i muffins, sjokoladekaker m.m) eller en blanding av dette. Tofuiskrem er veldig godt! Super å lage f.eks. milkshake av med rismelk! Mange ideer finner du her:http://groups.yahoo.com/group/utenmelk/ Det går fint å ha et kosthold uten melk som også fungerer ellers i familien, det krever bare litt mer planlegging. På apoteket får du noe som heter kerutabs (tabletter) eller kerulac (flytende til å blande i maten). Dette har jeg med når jeg skal på besøk eller på restaurant. Dette er et enzym som heter laktase, det er det vi mangler i fordøyelsessystemet vår som bryter ned laktosen. Finn deg et apotek eller en helsekost som har godt utvalg og som sikkert evt. kan bestille til deg. Jeg tåler veldig lite laktose men kan inneimellom spise hvitost da nesten alt melkesukkeret i hvitost er nedbrutt allerede. Jo mer lagret osten er jo mindre laktose! Vær obs når du kjøper brød. Det er bare det brødet det står "melkfri margarin" på som er trygt.. eller hvis det står kun "marint fett". Hvis det står "vegetabilsk margarin" er det ikke helt trygt! Kan gjerne hjelpe deg mer, hvis du vil så kan du ta kontakt med meg på [email protected] 0 Siter
TrineE Skrevet 17. oktober 2003 Skrevet 17. oktober 2003 Tips til dessert.. Har du prøvd soya-isen som de har på helsekost butikker? Tofu, tror jeg de heter. Er i bokser på ca. 1 ltr. Den med pære er vanvittig god!!!! Brukte dem til ene datteren min i en periode. Synes den er bedre enn vanlig is... 0 Siter
Gjest namnam kakemann Skrevet 17. oktober 2003 Skrevet 17. oktober 2003 jeg er verken rao eller ban, men jeg tåler selv ikke laktose så vil gjerne gi deg noen råd. Rismelk kan brukes til det meste. Jeg bruker også endel av menkomel whipping (fåes på rimi), den er nesten helt laktosefri og jeg tåler den i små mengder. Denne er fin i sauser, lage krem av, blande i rismelk til f.eks. kakao for å få litt mer smak. Når det gjelder kaker prøver jeg å finne oppskrifter som er helt uten melk, går ikke det bruker jeg rismelk, vann, menkomel whipping, appelsinjuice(veldig godt i muffins, sjokoladekaker m.m) eller en blanding av dette. Tofuiskrem er veldig godt! Super å lage f.eks. milkshake av med rismelk! Mange ideer finner du her:http://groups.yahoo.com/group/utenmelk/ Det går fint å ha et kosthold uten melk som også fungerer ellers i familien, det krever bare litt mer planlegging. På apoteket får du noe som heter kerutabs (tabletter) eller kerulac (flytende til å blande i maten). Dette har jeg med når jeg skal på besøk eller på restaurant. Dette er et enzym som heter laktase, det er det vi mangler i fordøyelsessystemet vår som bryter ned laktosen. Finn deg et apotek eller en helsekost som har godt utvalg og som sikkert evt. kan bestille til deg. Jeg tåler veldig lite laktose men kan inneimellom spise hvitost da nesten alt melkesukkeret i hvitost er nedbrutt allerede. Jo mer lagret osten er jo mindre laktose! Vær obs når du kjøper brød. Det er bare det brødet det står "melkfri margarin" på som er trygt.. eller hvis det står kun "marint fett". Hvis det står "vegetabilsk margarin" er det ikke helt trygt! Kan gjerne hjelpe deg mer, hvis du vil så kan du ta kontakt med meg på [email protected] Skriver under på at appelsinjuice er godt substitutt i kaker. 0 Siter
rao Skrevet 17. oktober 2003 Skrevet 17. oktober 2003 Heisann ). Du har fått masse fine svar ! Legger til at Toros sjokolademuffins og langpannekake er melkefri. (Vi liker muffinsene best. De funker som sjokoladekake i form også )Deilig at noe kan være lettvint av og til, liksom ). Jeg har funnet ut at man kan lage det meste med prosobee i stedet for melk. Vafler f. eks. funker kjempeflott !! Storesøstrene her i huset synes faktisk de er vel så gode som de med vanlig melk. Det samme gjelder selvfølgelig også pannekaker. I dessert veien har vi det nokså enkelt, for lillemor simpelthen elsker grønn lollipop. Både den på pinne, og den i boks. Vel- vet ikke om dette var noe du ikke visste fra før, men........... Du kan forresten også kikke litt på sidene til allergimat.com Vennlig hilsen 0 Siter
thuva1365380402 Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Hei! Vi har også akkurat fått blå resept på prosobee til vår sønn. Han er fra Korea og er nå 7,5 mnd. Hvor gammelt er barnet ditt og fra hvilket land har dere adoptert? Klem fra 0 Siter
thuva1365380402 Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Heisann ). Du har fått masse fine svar ! Legger til at Toros sjokolademuffins og langpannekake er melkefri. (Vi liker muffinsene best. De funker som sjokoladekake i form også )Deilig at noe kan være lettvint av og til, liksom ). Jeg har funnet ut at man kan lage det meste med prosobee i stedet for melk. Vafler f. eks. funker kjempeflott !! Storesøstrene her i huset synes faktisk de er vel så gode som de med vanlig melk. Det samme gjelder selvfølgelig også pannekaker. I dessert veien har vi det nokså enkelt, for lillemor simpelthen elsker grønn lollipop. Både den på pinne, og den i boks. Vel- vet ikke om dette var noe du ikke visste fra før, men........... Du kan forresten også kikke litt på sidene til allergimat.com Vennlig hilsen Hei Rao! Takk for tips. Vår sønn har også intoleranse for melk. Blodprøvene slo ikke ut på allergi. Ellers hørte jeg at du har fått bunaden til datteren din. Jeg syntes den var kjempefin. Var nemlig hos dok forrige helg. Den skal vel brukes til jul tenker jeg. Ha en god helg. Klem fra 0 Siter
AAA Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Heisann ). Du har fått masse fine svar ! Legger til at Toros sjokolademuffins og langpannekake er melkefri. (Vi liker muffinsene best. De funker som sjokoladekake i form også )Deilig at noe kan være lettvint av og til, liksom ). Jeg har funnet ut at man kan lage det meste med prosobee i stedet for melk. Vafler f. eks. funker kjempeflott !! Storesøstrene her i huset synes faktisk de er vel så gode som de med vanlig melk. Det samme gjelder selvfølgelig også pannekaker. I dessert veien har vi det nokså enkelt, for lillemor simpelthen elsker grønn lollipop. Både den på pinne, og den i boks. Vel- vet ikke om dette var noe du ikke visste fra før, men........... Du kan forresten også kikke litt på sidene til allergimat.com Vennlig hilsen Hei! Dette er kke jeg noen ekspert i, men jeg har en liten nevø som ikke tåler verken gluten eller melk, og han kan ha disse toro kakene. Hvis han vil ha glasur oppå, kan de faktisk bruke sjokade. Det er det ikke melk i. MVH 0 Siter
rao Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Hei Rao! Takk for tips. Vår sønn har også intoleranse for melk. Blodprøvene slo ikke ut på allergi. Ellers hørte jeg at du har fått bunaden til datteren din. Jeg syntes den var kjempefin. Var nemlig hos dok forrige helg. Den skal vel brukes til jul tenker jeg. Ha en god helg. Klem fra Bunaden var alldeles nyydelig ). Tuppa skal bruke den både til jul og i barndåp i november )). Gleeder oss veldig til å se henne i den !! Klem fra 0 Siter
ban Skrevet 20. oktober 2003 Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har da to barn fra to forskjellige land som har laktoseintoleranse. Prosobee er kjempefin erstatning for melk til ALT! Prøv det i pannekakene og vaflene også!! De blir mye mer fyldig enn med vann! Ellers så har du jo fått mange svar her. Når det gjelder desserter så går det i saftis, gele, frukt hos oss! hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.