Gå til innhold

syndrom??


leles

Anbefalte innlegg

jeg har fåt beskjed av min lege at jeg muligens har patella-femoralis syndrom. men jeg ble ikke forklart hva det er og hvorfor jeg har fått det. lurer derfor på hva det er og om det får videre konsekvenser for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et syndrom er en samling symptomer, der er fælles ved en bestemt tilstand.

et patello-femoralt syndrom er den betegnelse, man bruger for de ændringer fra det normale, man har, ved smerter udløst fra leddet mellem knæskallen og lårbenet.

De fleste ved, at man med en vægtstang kan løfte byrder, man ellers ikke ville være istand til at løfte.

sådan virker knæskallen og lårben i deres samarbejde.

når lårmusklerne trækker i knæskallen, kan man med matematisk-fysiske regler vise, at den kraft, der skal til at løfte/sparke underbenet fremad, er mindre, end hvis knæskallen ikke var der.

hos nogle mennesker kan brusken ikke tålen den belastning, og det udløser smerte, rødme af knæleddets slimhinde, tidsvis vand i knæet og i værste fald bruskødelæggelse.

Det benævnes bl.a. også med ordet chondromalaci, som blot betyder blød brusk.

du kan læse lidt om det på

www.ortkirkoege.suite.dk ;

men også i mange svar her på siden har tilstanden været nævnt flere gange.

de hyppigste gode behandlinger er NSAID-medicin, steroid medicin i knæet og jeg bruger gips til unge. det er i modstrid til det, de fleste siger, men jeg har gjort mine resultater op, og det kan du også se på den pågældende www. adresse.

på det seneste er der kommet noget medicin på markedet, som virker især til ældre (over 30 år!!!)

det hedder gabapentin, men skal du bruge det, så skriv til en af os eller spørg din læge.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

leles.

Du har jo fått en grundig forklaring av den danske legen jvb her.

Jeg har en viss erfaring med at såkalt medisinsk treningsterapi med spesifik opptrening av lårmuskulaturen også kan avhjelpe problemet. Snakk med en erfaren fysioterapeut om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...