Gå til innhold

Har du erfaring med Cipralex?

Anbefalte innlegg

Gjest deppa, men i tvil
Skrevet

Jeg er kommet i en livskrise (samlivsbrudd), og trenger nå hjelp for å komme opp av mine svarte, dype daler. Det har vært gråt og depping ganske lenge nå, trenger derfor hjelp.

Legen min har skrevet ut Cipralex, men jeg kjenner ikke til dette preparatet. Noen som kan opplyse meg. Har lest felleskatalogen, men det blir man jo redd av...

Bivirkninger? Noen som har hatt god effekt?

Jeg har aldri tatt anti- depressiva før, så dette er skumle greier!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting å være redd for; bare kast deg ut i det og bli avhengig som alle oss andre! Jeg kan med sikkerhet påstå to ting: SSRI hjelper og SSRI gjør deg avhengig.

Effekten kommer gjerne ikke før fire til seks uker, og på den tiden burde også bivirkningene ha blitt borte. Dersom du får noen. Husk at du ikke får alle bivirkningene som er listet opp. Det vanligste er vel å bli trett, slapp og litt uggen. Jeg får lett kramper og muskelrykninger, men det er meg og min kropp. For deg kan det bli ganske annerledes.

Når sant skal sies kjenner jeg faktisk noen som har begynt på AD, brukt det en stund, blitt bedre og sluttet. Så hvorfor ikke deg også? Jeg tror det kommer an på hva problemene dine er, og hvor alvorlig depresjonen din er. Men jeg syns helt klart du skal prøve. Bare husk å gi det nok tid til å virke, da, de virker ikke over natten! Tvert imot kan du bli verre den første uka.

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg bruker Citalopram eller Cipramil. Kjenner ikke til Cipralex men går ut fra at de har samme bruksområde.

Jeg har hatt veldig god hjelp av disse. Prøvde meg etter ett halvt år å slutte og gikk rett ned i en kjempedepresjon noen måneder senere. Så JA de hjelper veldig godt.

Når det gjelder bivirkninger så må du skille mellom vanlige og ekstreme. Mest vannlig er munntørrhet, trøtthet, slapphet, utslett osv. Noen får mer matlyst og noen blir flat i humøret. Det er mest vanlig å begynne med en lav dose og så øke etter en uke eller to for å venne kroppen til det nye stoffet. Bivirkninger er helt individuelle.

Ta medisinen din med god samvittighet. Man må av og til velge av to onder. Og jeg velger uten tvil å heller få ett par bivirkninger enn å være psyk.

Mvh

Skrevet

Jeg bruker Citalopram eller Cipramil. Kjenner ikke til Cipralex men går ut fra at de har samme bruksområde.

Jeg har hatt veldig god hjelp av disse. Prøvde meg etter ett halvt år å slutte og gikk rett ned i en kjempedepresjon noen måneder senere. Så JA de hjelper veldig godt.

Når det gjelder bivirkninger så må du skille mellom vanlige og ekstreme. Mest vannlig er munntørrhet, trøtthet, slapphet, utslett osv. Noen får mer matlyst og noen blir flat i humøret. Det er mest vanlig å begynne med en lav dose og så øke etter en uke eller to for å venne kroppen til det nye stoffet. Bivirkninger er helt individuelle.

Ta medisinen din med god samvittighet. Man må av og til velge av to onder. Og jeg velger uten tvil å heller få ett par bivirkninger enn å være psyk.

Mvh

Hei. Er helt enig, men stusset litt på at du bruker citalopram ELLER cipramil. Er dette det samme, altså? Ble spurt på apoteket en gang om jeg ville ha citalopram, til tross for at legen hadde skrevet cipramil, men syntes å huske en aller så liten debatt herfra om hvorvidt dette var det samme preparatet eller om det var "riktig" å benytte seg av et annet preparat enn det opprinnelige (der de har brukt ressurser på å forske fram et nytt preparat)....så jeg ville ikke bytte preparat. Citalopram er visstnok billigere. Så det offentlige "tjener" på at man bruker et annet preparat, dersom man har brukt opp beløpet på frikortet.

Bare et aldri så lite apropo...

Kizza1365380506
Skrevet

Hei. Er helt enig, men stusset litt på at du bruker citalopram ELLER cipramil. Er dette det samme, altså? Ble spurt på apoteket en gang om jeg ville ha citalopram, til tross for at legen hadde skrevet cipramil, men syntes å huske en aller så liten debatt herfra om hvorvidt dette var det samme preparatet eller om det var "riktig" å benytte seg av et annet preparat enn det opprinnelige (der de har brukt ressurser på å forske fram et nytt preparat)....så jeg ville ikke bytte preparat. Citalopram er visstnok billigere. Så det offentlige "tjener" på at man bruker et annet preparat, dersom man har brukt opp beløpet på frikortet.

Bare et aldri så lite apropo...

Jeg hørte med min psykiater og han sa det var de samme virkemidlene i begge. Jeg fikk litt utslett ett par dager. Ellers har jeg hatt veldig god hjelp av dette preparatet også.

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...