Gå til innhold

HASJ suger tett

Anbefalte innlegg

Men hvis noen har dårlige opplevelser fra å ha brukt hasj, så trenger ikke du fortelle dem at det er unntaket fra regelen.

Er det ikke greit å tro at hasj likegjerne kan gi negative virkninger som positive? Hvorfor fremheve det positive overfor dem som tviler på hasjens positive effekt?

Du tror det er lurt å gi falsk informasjon, altså?

Ta en titt på den rus-politikken som har vært i bruk i flere tiår, blant annet på skoler. Det er gjerne den patetisk uintelligent skremselspropagandaen som kan summeres sammen til "hvis du røyker hasj, da ender du med heroin."

Har denne politikken i det hele tatt hjulpet? Er det noen færre ungdommer som prøver ut forskjellige rusmiddler?

"....................."

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

8

• VinterSalg

6

• Prozak

6

• laguna1365380434

4

Jo jeg tror vi, av flere opplagte årsaker, er nødt til å forholde oss til at hasj i de fleste tilfellene fører til gode opplevelser og ikke er særlig farlig heller. Enten det passer oss eller ikke.

Jeg har ingen tro på å vri sannheten til å matche budskapet, uansett hvor gode hensiktene måtte være.

Det er et svik ingen har råd til og dessuten virker det heller ikke særlig godt.

Nemlig :-)

"................."

Gjest lis@bet

Du tror det er lurt å gi falsk informasjon, altså?

Ta en titt på den rus-politikken som har vært i bruk i flere tiår, blant annet på skoler. Det er gjerne den patetisk uintelligent skremselspropagandaen som kan summeres sammen til "hvis du røyker hasj, da ender du med heroin."

Har denne politikken i det hele tatt hjulpet? Er det noen færre ungdommer som prøver ut forskjellige rusmiddler?

"....................."

Nei, nøytral informasjon bør selvfølgelig gjelde.

-Men å understreke for noen at ubehagelig rus tilhører sjeldenhetene, det er ikke nøytralt i mine ører..

Men du hadde ikke trengt å si noenting.. :-)

Hvis du hører noen snakke om en negativ hasj-opplevelse så er det strengt tatt unødvendig å prikke dem på skuldra og gjøre dem oppmerksom på at de tilhører sjeldenhetene.

Det oppfordrer jo på en måte til å prøve en gang til.

Det kommer an på hvordan vedkommende snakker om det. Hvis vedkommende gir inntrykk av å ha en gjennomtenkt vurdering av en negativ opplevelse, så er det ikke noen grunn til det. Men slik er det ofte ikke.

"...................."

Gjest lis@bet

Det kommer an på hvordan vedkommende snakker om det. Hvis vedkommende gir inntrykk av å ha en gjennomtenkt vurdering av en negativ opplevelse, så er det ikke noen grunn til det. Men slik er det ofte ikke.

"...................."

Neida, men nå tok jeg kun utgangspunkt i det tod skrev over her. :-)

Betyr det at du mener at siden jeg drikker for å være sosial av og til, så kan ikke jeg ta avstand fra narkotikabruk?

Egentlig ikke. Du skal ihvertfall være veldig forsiktig. Men jeg har ikke noe problem med at folk tar avstand fra det ene eller det andre - bare det gjøres på en saklig måte.

".................."

Annonse

Gjest strandhai

Egentlig ikke. Du skal ihvertfall være veldig forsiktig. Men jeg har ikke noe problem med at folk tar avstand fra det ene eller det andre - bare det gjøres på en saklig måte.

".................."

okai...Litt interessert i å få fram at jeg tar avstand fra alt som har med narkotika å gjøre, ikke de som bruker det!

Gjest strandhai

Eller...du tar avstand fra alt loven definerer som narkotika :-)

"................."

Hadde jeg klart å formulere meg sånn, så ville det vært det jeg hadde skrivd.....:)

Men jeg sliter litt med å respektere folk som tyr til narkotika, eller andre rusformer for å få "problemene sine på avstand"....

Jepp laguna, du har så rett, så rett. Som alltid!

*prøver å ro meg unna fordi jeg vet at laguna er sur og grinete i dag*

;-)

Det lang mer ufarlig med hasj enn alkohol. HAsj sløver hjernecellene og kan vekkes, men alkohol dreper hjerneceller og kan ikke erstattes. Men selfølgelig alt med måte !! Og har dere noen gang sett en voldelig hasj røyker ? Man blir ikke aggresiv av dette stoffet, men avslappet. Opp til hvert individ hva de skal gjøre med kroppen sin. Man skal selfølgelig ikke gjøre noe som er ulovlig i henhold til lovens lange arm. Men det er jo en annen debatt.

mil1365380270

Det lang mer ufarlig med hasj enn alkohol. HAsj sløver hjernecellene og kan vekkes, men alkohol dreper hjerneceller og kan ikke erstattes. Men selfølgelig alt med måte !! Og har dere noen gang sett en voldelig hasj røyker ? Man blir ikke aggresiv av dette stoffet, men avslappet. Opp til hvert individ hva de skal gjøre med kroppen sin. Man skal selfølgelig ikke gjøre noe som er ulovlig i henhold til lovens lange arm. Men det er jo en annen debatt.

" HAsj sløver hjernecellene og kan vekkes, men alkohol dreper hjerneceller og kan ikke erstattes."

Kom med linker! Mennesker som arbeider med spesielle ting, får utviklet dette området i hjernen. Hvor har du lest at hasj bare påvirker hjernecellene, ikke dreper?

Og nei, jeg har ikke sett en voldelig hasj-påvirket person, men jeg har sett mange som isolerer seg sosialt, og har psykiske problemer.

Gjest Fjortismamma

Her var du uheldig, ja, men slike opplevelser hører jo heldigvis til sjeldenhetene når det gjelder hasj. De aller fleste som bruker hasj opplever rusen som positiv (hvorfor skulle de ellers gjøre det), og etter hvert vil en kjenne sin egen begrensning slik at en ikke havner i slike situasjoner. Jeg røykte noe hasj før, nå temmelig sjelden, men jeg tar på ingen måte avstand fra det. Så å si alle jeg kjenner har røykt hasj, og jeg tilhører ikke noe frikermiljø, men et miljø av studenter, kunstnere og akademikere.

Det mest urovekkende i denne historien var det som ble sagt om psykologen: "Psykologen vil dra alt fram, og prøve å bruke det mot henne for å få henne til å innse hvilket dårlig menneske psykologen alltid prøver å fremstille henne som."

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg gikk til en slik psykolog.

Når vedkommende som skriver her er 14 år, trenger hun ikke tips om positive ting om hasjrus. Hun treger bekreftelse på at dette er noe hun ikke bør prøve seg på igjen! Jeg var på foredrag med en fra uropolitiet forleden som fortalte at dagens hasj er genmanipulert og således mye sterkere enn før. Dette medførte at brukerene fikk sterkere rus, ble dårligere og fikk oftere psykiske sekveler. Dessuten- er ikke du en av gjengangerne på psykiatriforumet da? Jeg har inntrykk av at du sliter med ditt. Kan det ha sammenheng med rus? Kun en tanke som slo meg.

Når vedkommende som skriver her er 14 år, trenger hun ikke tips om positive ting om hasjrus. Hun treger bekreftelse på at dette er noe hun ikke bør prøve seg på igjen! Jeg var på foredrag med en fra uropolitiet forleden som fortalte at dagens hasj er genmanipulert og således mye sterkere enn før. Dette medførte at brukerene fikk sterkere rus, ble dårligere og fikk oftere psykiske sekveler. Dessuten- er ikke du en av gjengangerne på psykiatriforumet da? Jeg har inntrykk av at du sliter med ditt. Kan det ha sammenheng med rus? Kun en tanke som slo meg.

Jeg vil ha meg frabedt at du spekulerer i årsaken til mine eventuelle psykiske problemer, det får være grenser for usaklighet. Likevel vil jeg kommentere dette, for det illustrerer poenget mitt: Jeg har diskutert bruk av rusmidler med alle behandlere jeg har vært i kontakt med, og ingen av dem har noensinne vært i nærheten av å antyde at min (meget beskjedne) hasjbruk skulle ha bidratt til disse problemene. Da jeg fortalte min forrige psykolog om noe oppstyr rundt hasjrøyking på videregående, kommenterte hun det med "herregud, alle foreldre tror jo det er så farlig". En annen psykolog fortalte selv begeistra om sine positive opplevelser med hasj.

Dette var en form for ærlighet og åpenhet fra behandlernes side som gjorde at jeg tok dem på alvor og respekterte dem, og samtidig kan det kan stå som en illustrasjon på hvor normalisert hasj nå er. Flere og flere psykologer, poltitikere, politifolk, frisører og fiskere vil ha erfaringer med hasj i tida som kommer.

Jeg syns ikke du skal bekymre deg for mye for dattera di pga. hasjrøykinga i seg selv, men jeg syns ogaå fjorten er en for tidlig debut for hasj. Jeg vil anbefale deg å slutte å gå på møtene til uropolitiet og i stedet sette deg inn i den forskningen som er gjort omkring hasj og skadevirkninger, da vil du forhåpentlig få et mer balansert inntrykk.

Annonse

" HAsj sløver hjernecellene og kan vekkes, men alkohol dreper hjerneceller og kan ikke erstattes."

Kom med linker! Mennesker som arbeider med spesielle ting, får utviklet dette området i hjernen. Hvor har du lest at hasj bare påvirker hjernecellene, ikke dreper?

Og nei, jeg har ikke sett en voldelig hasj-påvirket person, men jeg har sett mange som isolerer seg sosialt, og har psykiske problemer.

Hjerneceller :

WHO har forsket mye på dette. De har kommet med rapporter om at hasj røkere bare sløver hjernecellene og disse kan fint vekkes til livet i gjenn.Men som jeg har skrevet før, alt med måte.

Depresjoner, angt og lite sosial er noe som noen personer bare er. Når det gjelder disse, bør de selfølgelig ikke røke hasj. Det vil sikkert ikke gjøre saken bedre. Men når de gjelder personer med sterk psyske, kan jeg aldri tenke meg/ aldri hørt om at de blir de av å røyke. Da må de ha svak psyke fra før, og ikke vet det selv.

• 2 måneder senere...

Betyr det at du mener at siden jeg drikker for å være sosial av og til, så kan ikke jeg ta avstand fra narkotikabruk?

Joda klart du kan ta avstand fra narkotika selv om du drikker, men du må ikke gå rundt å tro at du har bedre verider en de som røyker hasj eller ruser seg på annen måte!

Fordi du ruser deg selv , alkohol ER rus det også, og har faktisk ødelaggt flere familier enn hva narkotika har, fordi dette er et sjult missbruk i flere familier!

Gjest strandhai

Joda klart du kan ta avstand fra narkotika selv om du drikker, men du må ikke gå rundt å tro at du har bedre verider en de som røyker hasj eller ruser seg på annen måte!

Fordi du ruser deg selv , alkohol ER rus det også, og har faktisk ødelaggt flere familier enn hva narkotika har, fordi dette er et sjult missbruk i flere familier!

Hva vet du egentlig om mine verdier, og mitt forbruk av alkohol?

Nei, nøytral informasjon bør selvfølgelig gjelde.

-Men å understreke for noen at ubehagelig rus tilhører sjeldenhetene, det er ikke nøytralt i mine ører..

Hva mener du med 'nøytral informasjon'?

For mange er det knallartig å røyke hasj (snakker av erfaring og erfaringer delt med venner i en årrekke). For andre passer det overhodet ikke, det kjennes dårlig ut.

Ikke så vanskelig, vel...

Jo jeg tror vi, av flere opplagte årsaker, er nødt til å forholde oss til at hasj i de fleste tilfellene fører til gode opplevelser og ikke er særlig farlig heller. Enten det passer oss eller ikke.

Jeg har ingen tro på å vri sannheten til å matche budskapet, uansett hvor gode hensiktene måtte være.

Det er et svik ingen har råd til og dessuten virker det heller ikke særlig godt.

Godt sagt, laguna.

Godt nytt år, forresten :-)

- og HER har du WHOs rapport:

http://www.druglibrary.org/schaffer/hemp/general/who-index.htm

Gjest lis@bet

Hva mener du med 'nøytral informasjon'?

For mange er det knallartig å røyke hasj (snakker av erfaring og erfaringer delt med venner i en årrekke). For andre passer det overhodet ikke, det kjennes dårlig ut.

Ikke så vanskelig, vel...

Det var da fælt så langt bakover i trådene du har gravd..

Mener du det er helt greit å understreke for noen at ubehagelig rus tilhører sjeldenhetene?

Det ville være mer nøytralt, og bedre, å si at "for en del så oppleves rusen bare ubehagelig." Istedet for - det tilhører sjeldenhetene.. Det er min mening.

Jeg har røyket hasj 3-4 ganger, og det var jævlig. Spør meg ikke hvorfor jeg i det hele tatt gadd å prøve igjen etter den første gangen..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...