Gå til innhold

vegetarmat


vibsen

Anbefalte innlegg

Jeg har vært vegetarianer i halvannet år nå, og har fått mange ulike råd om hva jeg bør spise for å passe på at jeg får i meg nok av de næringsstoffene jeg "går glipp av" siden jeg ikke spiser kjøtt eller fisk. Blir dessverre ikke særlig klokere av alle disse "rådene", så derfor spør jeg nå: Hvilke næringsstoffer "mister" jeg ved ikke å spise kjøtt og fisk, og hva kan jeg spise i stedet (jeg spiser egg og meieriprodukter )?

Jeg ville bli SÅÅÅ takknemlig for et ordentlig svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noor@lis

sjekk newsgruppene, der kan det være mange tips:)

F:EKS: nå er alt.food.vegan gjort tilgjengelig for oss her hjemme. Masse gode

oppskrifter og tips, innimellom alle spørsmålene om hvor man får kjøpt sko

som ikke er laget av lær/skinn og mye annet rart. Alle som for ettertiden

stiller spørsmålet her på n.a.m.: "Hjelp! Jeg får en vegetarianer på

middagsbesøk!", kan med fordel sendes til alt.food.vegan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Kjøtt er en viktig kilde til protein og jern, mens fisk er kilde for flerumettede fettsyrer. Du får sannsligvis nok protein iom at du spiser egg og melkeprodukter. Jern får du fra grovt brød, kornvarer, brunost, spinat og grønnkål. Hvis du er i tvil om jerninntaket ditt, bør du sjekke jernstatus hos lege. Du får flerumettede fettsyrer kun fra fet fisk og margarin. Du bør derfor bruke tran eller et omega-3 preparat for å sikre dette inntaket. Hvis du har et allsidig inntak med lakto-ovo vegetarkost får du sannsynlig nok av de resterende næringsstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjøtt er en viktig kilde til protein og jern, mens fisk er kilde for flerumettede fettsyrer. Du får sannsligvis nok protein iom at du spiser egg og melkeprodukter. Jern får du fra grovt brød, kornvarer, brunost, spinat og grønnkål. Hvis du er i tvil om jerninntaket ditt, bør du sjekke jernstatus hos lege. Du får flerumettede fettsyrer kun fra fet fisk og margarin. Du bør derfor bruke tran eller et omega-3 preparat for å sikre dette inntaket. Hvis du har et allsidig inntak med lakto-ovo vegetarkost får du sannsynlig nok av de resterende næringsstoffene.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en vegetarisk kokebok som også har ernæringslære. Det finnes en som har grønnaktig omslag, er ikke innbundet med stiv perm, husker ikke navnet akkurat nå. Søk på nettet etter "vegetarisk kokebok" eller søk opp steder som beskeriver og selger bøker og søk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...