Gå til innhold

Depresjonen holder meg nede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei - Har akkurat funnet frem til tjenesten og dermed også tatt første skritt i å konfrontere andre med de tingene jeg sliter med i hverdagen. Siden jeg var 15-16 år har jeg slitt med en indre stemme som virker mer nedbrytende enn oppbyggende. Den har gjort meg redd og kritisk i forhold til andre mennesker. Den gjør meg kortpustet og svimmel selv i møte med hyggelige utfordringer. Den gjør meg innadvendt i forhold til andre mennesker. Den har også de siste par årene også virket ødeleggende for meg i mitt yrkes liv. Til daglig jobber jeg i et kreativt yrke hvor det å skape noe hver dag er en forutsetning for å kunne utøve faget sitt.

Det jeg ønsker svar eller hjelp til er hvordan man skal få bukt med eller kontroll over denne idre klumpen og stemmen som hele tiden jobber imot det du selv egentlig ønsker. Jeg er veldig redd for at hvis dette får lov til å utvikle seg så vil det få konsekvenser for et fantastisk parforhold jeg er i og min yrkeskarriere.

Har brukt mye tid på analysere hvor disse følelsene kommer fra. Har prøvd å se bakover i tid til familie forhold og funnet ting der som sikkert har hatt innvirkning på hvordan jeg har blitt som menneske. Faren min døde for snart 2 år siden. Han var gjennom livet sitt en veldig passiv og tilbaketrukket skikkelse i familien. Han var ikke av den typen som tok ledelsen i en situasjon. Han var heller ikke den typen som ga komplimanger for gode ting man hadde gjort. Familien som sådan var også tilbaketrukket i forhold til selskapligheter og venner, mye p.g.a av min far som sjelden eller aldri ville delta på noe som helst. Men som mystisk nok hadde det fint selv om han ble med. Det er litt slik jeg også føler jeg er på vei til å bli: innestengt, kverner på ting oppe i hue og generelt tenker negativt om egne evner.

Det er sikkert mange der ute med lignende følelser som kanskje har funnet svar på noen måter å komme seg litt ut av det. Jeg tar gjerne imot råd fra både likesinnede og fagpersonell når det gjelder metoder man kan bruke for å håndtere depresjonen.

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her tror jeg ikke du kommer utenom en psykoterapi (samtalebehandling). Fastlegen din kan henvise deg til slik behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...