Gå til innhold

Statistikker og alle andre altivitende informasjonskilder

Anbefalte innlegg

Leste forrige adopsjonsblad og fant igjen stoff om noe som lenge har ligget meg på hjertet

Jeg er ganske enig med hun som skrev inn til bladet og fortalte om seg selv på mange områder.

Hvorfor skal det å være adoptert bli knyttet med så mange ulemper? Vi har kanskje ikke verdens beste utgangspunkt, og noen sliter nok litt med identitet, men likevel. Jeg blir rett og slett kvalm hver gang jeg leser statistikker eller artikler som peker ut oss adopterte som " mer ustabile" enn folk flest.

På en måte er dette litt forhåndsdømming.

Jeg tviler på at de som har laget statistikker har snakket med alle adopterte i et land, og da er det egentlig feil statistikker spør du meg.

Statistikker er OK de, klart statistikker er viktige. Men for meg virker det som dette "problembarn" stempelet henger over oss som er adopterte i ganske mange sammenhenger.

Dette overskygger ( i alle fall for meg) noe av gleden ved å være adoptert.

" Adopterte føler det slik og slik" sier forskerene.

Men vet de det da?

De sier jo selv at hver adoptert har ulike historier i bagasjen. Da lurer jeg på : Hvordan kan de da trekke slike konklusjoner?

Det er sikkert mye å debattere rundt dette teamet.

Jeg kan skjønne de som mener statistikker er nyttige- det er de jo også, til en viss grad.

Men når forskere og statistikker vet mer om mitt liv og mine problemer enn jeg vet- og dømmer meg ved å trekke meg som et en eller annen prosent inn i en statistikk, synes jeg det er gale.

Tror mange av oss rett og slett føler seg litt forhåndsdømt. Selv om vi kanskje utgir de "postive" prosentene av statistikken.

Fortsetter under...

Statistikk juger det er det liten tvil om.

Har selv foretatt en forskningsoppgave hvor jeg så ting positivt, men fikk greie på av mine veiledere at jeg heller burde se det negative.

Det høres mye verre ut at 30 % av adoptivbarna har problemer med noe, enn at faktisk 70 % av adoptivbarna føler at de ikke har noen problemer. For ikke å snakke om avisoverskrifter da, det er vel INGEN som gidder å lese om ting som bare er glorie vel?

Gjest '!-o-!'

Fint innlegg, Preeti!

Når det gjelder statistikk, så kan vi få de svar vi ønsker ved hjelp av statistikk. Nær sagt uansett utgangspunkt. Kommer bare an på hvordan man vinkler ting, og hva man velger å legge vekt på.

Fint innlegg, Preeti!

Når det gjelder statistikk, så kan vi få de svar vi ønsker ved hjelp av statistikk. Nær sagt uansett utgangspunkt. Kommer bare an på hvordan man vinkler ting, og hva man velger å legge vekt på.

Hei

og takk for tilbakemeld :)

Det er nettopp det jeg mener, det er kun utgangspunkt. Men disse bladene/avisene får dette til å virke som mye mer, og særlig positivt er det heller ikke når de gang på gang skal gjenta det.

Som sagt ; jeg kan forstå statistikk er viktig, men likevel er dette for meg en dårlig måte å fremstille adoptivbarn på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...