Gå til innhold

Dersom vi ikke får tilrådning fra barnevernet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signert
Skrevet

Dersom vi ikke kjenner oss igjen i sosialrapporten/vurderingen/får tilrådning fra barnevernet så har jeg hørt at vi har anledning til å skrive et tilleggsbrev til BUFA. Vet noen hvor jeg finner dette i lovverket? Evt rundskriv?

Gjest ikke nå pga tema
Skrevet

Noen venner av oss fikk en noe merkelig tilråding fra saksbehandler i kommunen. Vel anbefalte h*n at de fikk adoptere, men under sterk tvil.

Da deres sak skulle behandles i BUFA fikk de telefon fra saksbehandler der han anbefalte dem å sende et presiserende brev. Saken gikk da gjennom.

Skrevet

Vi har opplevd akkurat det samme som dere ved første adopsjon. Vi fikk anbefaling fra BV med sterk tvil som var helt uforståelig for oss. Jeg tror at kjemien stemte ikke mellom oss og BV. Vi skrev et 3 siders vedlegg om våre synspunkter til sosilrapporten. Det ble sendt med rapporten til BUFA (SUAK heter da). Vi fikk godkjenning uten at SUAK måtte ha noen tillegsrapport. Dere må bare skrive saklig om hva dere er uenig i. Det skal gå bra. Lykke til!

Gjest ikke signert
Skrevet

Vi har opplevd akkurat det samme som dere ved første adopsjon. Vi fikk anbefaling fra BV med sterk tvil som var helt uforståelig for oss. Jeg tror at kjemien stemte ikke mellom oss og BV. Vi skrev et 3 siders vedlegg om våre synspunkter til sosilrapporten. Det ble sendt med rapporten til BUFA (SUAK heter da). Vi fikk godkjenning uten at SUAK måtte ha noen tillegsrapport. Dere må bare skrive saklig om hva dere er uenig i. Det skal gå bra. Lykke til!

Hei didi. Di skriver at dere skrev et vedlegg om deres synspunkter til sosialrapporten. Mener du her faktadelen eller vurderingsdelen i sosialrapporten? Vet du hvor jeg kan finne en lovhjemmel for at vi hadde mulighet for dette?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hei didi. Di skriver at dere skrev et vedlegg om deres synspunkter til sosialrapporten. Mener du her faktadelen eller vurderingsdelen i sosialrapporten? Vet du hvor jeg kan finne en lovhjemmel for at vi hadde mulighet for dette?

Faktadelen skal uansett være korrekt. Den gjelder ting som hus, jobb, hva man tjener, familieforhold, oppverkst, venner osv.

Det er vurderingen man ikke har noen innvirkning på, der hvor konsulenten skal skrive hvordan h*n oppfatter dere som blivende foreldre, og hvor h*n skal gi en konklusjon. Hvis konsulentens vurdering er noe dere overhodet ikke kjenner dere igjen i, så kan dere komme med deres egne synspunkter på denne. Som didi sier, det er ikke alltid kjemien stemmer mellom søkere og konsulent.

Det finnes i alle sammenhenger mennesker som får et helt feil bilde av oss som person, og hvis dette gjelder en konsulent som skal vurdere oss i forbindelse med en adopsjon kan det få store konsekvenser. I andre sammenhenger bryr vi oss kanskje mindre om det. :-)

Skrevet

Vi skrev synspunkter både om fakta og vundering. Det er ikke så mye feil i fakta, etter de måtte rette opp over 20 punkter feil. Det mest er vundering. BV synes det er helt greit at vi skrive hva vi mener og sende det sammen med sosiarapporten. Jeg tror ikke de kan nekte deg å gjøre det. Du kan sende mail til meg: [email protected] hvis du vil vite mer. Jeg gjerne kan hjelpe til!

Gjest ikke signert
Skrevet

Faktadelen skal uansett være korrekt. Den gjelder ting som hus, jobb, hva man tjener, familieforhold, oppverkst, venner osv.

Det er vurderingen man ikke har noen innvirkning på, der hvor konsulenten skal skrive hvordan h*n oppfatter dere som blivende foreldre, og hvor h*n skal gi en konklusjon. Hvis konsulentens vurdering er noe dere overhodet ikke kjenner dere igjen i, så kan dere komme med deres egne synspunkter på denne. Som didi sier, det er ikke alltid kjemien stemmer mellom søkere og konsulent.

Det finnes i alle sammenhenger mennesker som får et helt feil bilde av oss som person, og hvis dette gjelder en konsulent som skal vurdere oss i forbindelse med en adopsjon kan det få store konsekvenser. I andre sammenhenger bryr vi oss kanskje mindre om det. :-)

Hei Chieng Mai. Du skriver; Hvis konsulentens vurdering er noe dere overhodet ikke kjenner dere igjen i, så kan dere komme med deres egne synspunkter på denne.

Vet du hvor det finnes noe skriftlig (i lovverket f.eks) om at vi har anledning til dette?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hei Chieng Mai. Du skriver; Hvis konsulentens vurdering er noe dere overhodet ikke kjenner dere igjen i, så kan dere komme med deres egne synspunkter på denne.

Vet du hvor det finnes noe skriftlig (i lovverket f.eks) om at vi har anledning til dette?

Det vet jeg ikke, dessverre. Men et vennepar av oss skrev et slikt brev og fikk det tatt med da BUFA skulle vurdere dem.

Gjest ikke signert
Skrevet

Det vet jeg ikke, dessverre. Men et vennepar av oss skrev et slikt brev og fikk det tatt med da BUFA skulle vurdere dem.

Takk for svaret. (tidl Hummla)

Skrevet

Jeg vet om noen som ikke ble anbefalt for adopsjon i sosialrapporten. De kjente seg ikke igjen i det som sto i rapporten. De engasjerte derfor advokat og en ekstern psykolog som skrev en egen uttalelse. De samlet også uttalelser fra noen bekjente. Den ekstra dokumentasjonen ble sendt BUFA mens de ventet på at saken deres skulle behandles. Såvidt jeg vet ble de godkjent uten problemer, og nå er de foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...