Gå til innhold

Hvor lang tid tok det før reisebeskjed (Korea)

Anbefalte innlegg

Gjest korealia

Vi er dagsventende på reisebeskjed til Korea, ja, vi er faktisk noen som har fått tildeling :-). Lurer på om det er noen som kan si noe om hvor lang tid det vanligvis tar fra bosettingstillatelsen foreligger fra UDI? Er det dager, uker eller måneder?

Bosettingstillatelsen kom i forrige uke, vi holder på å gå av skaftet her!!!!

Takknemlig for svar

Fortsetter under...

Vi fikk tildeling aug 2001. En mnd senere fikk vi bosettingstillatelsen. Vi fikk reise først 4,5 mnd etter på. Det er ikke noen sammenheng mellom disse to. Det viktigste er at Korea skriver ut reisetillatelse til barnet. Hvert år de har en kvote om hvor mange barn som skal adopteres til utland. Disse kvote blir fordelt til forskjellige organisasjoner i Korea (Holt er en av de), deretter blir kvoten for hver organisasjon delt mellom forskjellige land som norge, USA ...Når totalt kvote blir fylt opp, skrive de ikke ut flere reisetillatelser. De starter på nytt vanligvis i slutten av jan år etter. Problmet er adopsjonsforeningene som VB eller andre i USA ikke alltid får beskjed om hvor stor kvoten er. Vi var veldig frustrert da vi ventet på reisebeskjed men ikke fikk noen informasjon. Jeg har vært i forum for korea adopsjon i USA og der er frustrasjon like stor. Vi fikk til slutt et brev fra VB i slutten av nov.01 at vi må vente til året etter for å hente barnet. Vi vet at VB gjør så godt de kan, men de får ikke alltid nok informasjon om hvordan ting fungerer fra Korea. Når man får tildeling etter sommeren, er det fare for lang ventetid for henting. År 01 er det første året at noen måtte vente så lenge, derfor var vi ikke forberedt i det hele tatt. Det var veldig tungt. Vi får håpe at det går bedre for dere. Lykke til!

Gjest korealia

Vi fikk tildeling aug 2001. En mnd senere fikk vi bosettingstillatelsen. Vi fikk reise først 4,5 mnd etter på. Det er ikke noen sammenheng mellom disse to. Det viktigste er at Korea skriver ut reisetillatelse til barnet. Hvert år de har en kvote om hvor mange barn som skal adopteres til utland. Disse kvote blir fordelt til forskjellige organisasjoner i Korea (Holt er en av de), deretter blir kvoten for hver organisasjon delt mellom forskjellige land som norge, USA ...Når totalt kvote blir fylt opp, skrive de ikke ut flere reisetillatelser. De starter på nytt vanligvis i slutten av jan år etter. Problmet er adopsjonsforeningene som VB eller andre i USA ikke alltid får beskjed om hvor stor kvoten er. Vi var veldig frustrert da vi ventet på reisebeskjed men ikke fikk noen informasjon. Jeg har vært i forum for korea adopsjon i USA og der er frustrasjon like stor. Vi fikk til slutt et brev fra VB i slutten av nov.01 at vi må vente til året etter for å hente barnet. Vi vet at VB gjør så godt de kan, men de får ikke alltid nok informasjon om hvordan ting fungerer fra Korea. Når man får tildeling etter sommeren, er det fare for lang ventetid for henting. År 01 er det første året at noen måtte vente så lenge, derfor var vi ikke forberedt i det hele tatt. Det var veldig tungt. Vi får håpe at det går bedre for dere. Lykke til!

Arme mennesker som måtte vente så lenge! Ble litt bekymret, jeg. Hadde håpet at vi skulle få reise snart :( Er det sant at Korea har kvotesystem? Aldri hørt om det før. Informerer VB om dette til søkerne som kan bli berørt? De må jo ha litt peiling på hvor store kvotene er (erfaring fra tidligere år). Vet noen hvordan det var i fjor? Var dere mange som måtte vente så lenge?

Dette ble masse spørsmål, men jeg ble litt perpleks, det kan jo gjelde oss denne gangen....

Arme mennesker som måtte vente så lenge! Ble litt bekymret, jeg. Hadde håpet at vi skulle få reise snart :( Er det sant at Korea har kvotesystem? Aldri hørt om det før. Informerer VB om dette til søkerne som kan bli berørt? De må jo ha litt peiling på hvor store kvotene er (erfaring fra tidligere år). Vet noen hvordan det var i fjor? Var dere mange som måtte vente så lenge?

Dette ble masse spørsmål, men jeg ble litt perpleks, det kan jo gjelde oss denne gangen....

Spørsmålet ble stilt på VB's spørsmålside. Svaret kom 18.09.2003 og lyder:

"Norge har ikke kvotesystem. I 2003 kom det 106 barn fra Korea. Tallet blir noe lavere i år, men vi håper at det skal komme 90-100 barn."

Mvh

Annonse

Spørsmålet ble stilt på VB's spørsmålside. Svaret kom 18.09.2003 og lyder:

"Norge har ikke kvotesystem. I 2003 kom det 106 barn fra Korea. Tallet blir noe lavere i år, men vi håper at det skal komme 90-100 barn."

Mvh

VB ikke alltid viter så mye. Da vi ventet i 2001 fikk vi beskjed så sent som begynnelse av nov. at vi kunne få reise når som helst, p.g.a vi er den familien som venter lengest. De sa til oss at det er helt sikket at vi kan få barn før jul. Jeg har spørte om kvote, da sa de at det er ikke noen kvote. Vi fikk brev fra VB i slutt av nov. da står at 12 familier må venter ekstra lenge, p.g.a kvote. Holt prøver så mye de kan å sende barn,derfor de gi ikke info helt til slutt av år. Hvis du vil kan du sende mail til: [email protected] Jeg vil ikke fortelle her hvordan fikk jeg så mye info om det.

thuva1365380402

Hei, gratulerer med tildeling. Så spennende. Dere har mye å se fram til. Seoul er en spennende by. Masse å se på. Anbefaler bl.a. en tur til DMZ-sonen-

Har dere fått jente eller gutt? Hvor gammelt er barnet? Er det lenge siden tildeling?

Vi fikk tildeling 10. april, en liten gutt som da var 5 uker gammel. Vi fikk reisebeskjed 10. juni og vi reiste 14. juni.

Vet at reisebeskjed har vært nede i 6 uker, men vet ikke nå hva som er vanlig.

Får håpe dere snart får vite noe.

Har du spørsmål om Seoul etc. kan du ta kontakt på [email protected]

Klem fra

Gjest korealia

Hei! Takk for alle svar. Vi har fått æren av å "stifte bekjentskap" med en gutt som da var 3,5 mnd gammel og helt skjønn:-))) Fikk tildeling i beg. av september. Regnet derfor med at vi skulle få reisebeskjed i løpet av de neste ukene, får se på det da.. :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...