Gjest i ventefasen Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Det står at adopsjoner fra private barnehjem i Colombia nå er definitivt stoppet. Og at alle som adopterer fra disse må betale ca. 40 000 til barnehjemmene. Dette er grunnen til stoppen. Er det noen som vet om dette stemmer ?. Det sto at kilden var Vårt Land 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke akkurat nå Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Dette så jo ikke så veldig bra ut, og hvis dette stemmer så er det bra at de stopper adopsjoner derfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke sign Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 www.vartland.no/ Endelig vedtak tas av BFD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hei! Så vidt jeg kan se så er det ikke noe nytt i det som står her. Det har lenge vært saken at BUFA har sagt nei og at det er anket til departementet. Det er så vidt jeg kan se av artikkelen ikke avgjort der enda?! Det nye er vel kanskje at media utenom de som er spesielt ineressert i adopsjon har begynt å vise interesse. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Ingenting er endelig avgjort enda. BUFA har avslått fortsatt formidlingstillatelse, og saken er sendt til departementet for endelig avgjørelse. For oss som vet mer om saken enn det som står i avisen og på NRK er påstanden om salg av barn latterlig. Jeg har forøvrig mottatt mail fra bestyreren på FANA, som oppfordrer norske myndigheter til å ta kontakt med dem om de ønsker å vite mer om hva pengene brukes til - de har intet å skjule! Fakta i saken er at de private barnehjemmene får null offentlig støtte til drift. Derfor er de avhengig av donnasjoner og gaver for å drive barnehjemmene. Dette er flotte barnehjem med god standard, de har ansatt leger og sykepleiere, de driver mødrehjem, barnehage og skole. Om BUFA får det så de vil, skal donnasjonene kun brukes til pleie av det konkrete barnet man adopterer. Får det gjennomslag sier det seg selv at barnehjemmen i framtiden kun kan gi et minuimumstilbud til mødre som velger å adoptere bort barna sine. De mødrene som velger å beholde barna sine selv kan de ikke hjelpe. Disse får de jo ikke økonomisk støtte for! Takket være donnasjonene adoptivforeldre betaler har barnehjemmene anledning til å hjelpe mødre uavhengig av hvilket valg de tar! En mor som velger å beholde barnet sitt får nøyaktig samme omsorg som hun som velger å adoptere det bort. De har også anledning til å hjelpe barn som ikke kan adopteres bort. Jeg blir fly rasende forbanna over påstander om at barn fra de private barnehjemmene blir kjøpt fra sine mødre! Men om norske myndigheter får gjennom sitt syn om "akseptable donnasjoner" kan vi sikker risikere at det blir øvet press på mødrene for å få dem til å gi fra seg barna - det er jo kun da barnehjemmene får dekket inn (noen av) utgiftene sine! I dag dekkes alle utgiftene inn over adopsjonene, dvs at vi som adopterer er med på å betale for de mødrene som velger å beholde barna sine. I mine øyne bare rett og rimelig, men i BUFA sine øyne er dette i strid med Haag-konvensjonen... Jeg lurer på om BUFA har et svar på hvordan barnehjemmene skal dekke inn disse kostnadene i framtiden - de tror tydeligvis at hele verden har et godt utbygget velferdssystem med offentlig støtte i søkk og kav. Virkeligheten er dessverre en helt annen i Colombia... Videre har BUFA gitt uttrykk for at de private barenhjemmene har "for høy standard" - hvilken planet bor BUFA på??? Dette er barnehjem med tilnærmet norsk standard - og så er det "for god standard"??? Skal barna lide for at adopsjon skal bli billigere for oss foreldre?? Skal norske myndigheter definere hva som er "passe" standard? De flotte private barnehjemmen burde være et forbilde! Jeg kan ikke annet enn å håpe og tro at departementet ser fornuften hvor BUFA er blind. Jeg kunne forstått at man trakk størrelsen på donnasjonene i tvil om barehjemmene hadde elendig standard og et minimalt tilbud. Men her snakker vi altså om veldig fine institusjoner med mange ansatte, leger, sykepleiere, tannleger m.m, som driver et flott tilbud med bl.a mødrehjem osv, hvor mødrene kan bo fra de er få mnd på vei, til over en mnd etter fødselen. Og slikt er ikke gratis! Selv ikke i Colombia... Til slutt vil jeg minne på at Colombia faktisk har ratifisert Haag-konvensjonen på lik linje med Norge, og forpliktet seg til å sørge for at adopsjoner skjer i pakt med denne, og er juridisk og etisk riktige. Det BUFA nå har gjort er å stille spørsmål ved om Colombia følger opp dette - en ganske alvorlig anklage! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colibri Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Reaksjoner og oppfølging se gjesteboken på følgende link; http://zwap.to/valp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke jeg heller Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Ingenting er endelig avgjort enda. BUFA har avslått fortsatt formidlingstillatelse, og saken er sendt til departementet for endelig avgjørelse. For oss som vet mer om saken enn det som står i avisen og på NRK er påstanden om salg av barn latterlig. Jeg har forøvrig mottatt mail fra bestyreren på FANA, som oppfordrer norske myndigheter til å ta kontakt med dem om de ønsker å vite mer om hva pengene brukes til - de har intet å skjule! Fakta i saken er at de private barnehjemmene får null offentlig støtte til drift. Derfor er de avhengig av donnasjoner og gaver for å drive barnehjemmene. Dette er flotte barnehjem med god standard, de har ansatt leger og sykepleiere, de driver mødrehjem, barnehage og skole. Om BUFA får det så de vil, skal donnasjonene kun brukes til pleie av det konkrete barnet man adopterer. Får det gjennomslag sier det seg selv at barnehjemmen i framtiden kun kan gi et minuimumstilbud til mødre som velger å adoptere bort barna sine. De mødrene som velger å beholde barna sine selv kan de ikke hjelpe. Disse får de jo ikke økonomisk støtte for! Takket være donnasjonene adoptivforeldre betaler har barnehjemmene anledning til å hjelpe mødre uavhengig av hvilket valg de tar! En mor som velger å beholde barnet sitt får nøyaktig samme omsorg som hun som velger å adoptere det bort. De har også anledning til å hjelpe barn som ikke kan adopteres bort. Jeg blir fly rasende forbanna over påstander om at barn fra de private barnehjemmene blir kjøpt fra sine mødre! Men om norske myndigheter får gjennom sitt syn om "akseptable donnasjoner" kan vi sikker risikere at det blir øvet press på mødrene for å få dem til å gi fra seg barna - det er jo kun da barnehjemmene får dekket inn (noen av) utgiftene sine! I dag dekkes alle utgiftene inn over adopsjonene, dvs at vi som adopterer er med på å betale for de mødrene som velger å beholde barna sine. I mine øyne bare rett og rimelig, men i BUFA sine øyne er dette i strid med Haag-konvensjonen... Jeg lurer på om BUFA har et svar på hvordan barnehjemmene skal dekke inn disse kostnadene i framtiden - de tror tydeligvis at hele verden har et godt utbygget velferdssystem med offentlig støtte i søkk og kav. Virkeligheten er dessverre en helt annen i Colombia... Videre har BUFA gitt uttrykk for at de private barenhjemmene har "for høy standard" - hvilken planet bor BUFA på??? Dette er barnehjem med tilnærmet norsk standard - og så er det "for god standard"??? Skal barna lide for at adopsjon skal bli billigere for oss foreldre?? Skal norske myndigheter definere hva som er "passe" standard? De flotte private barnehjemmen burde være et forbilde! Jeg kan ikke annet enn å håpe og tro at departementet ser fornuften hvor BUFA er blind. Jeg kunne forstått at man trakk størrelsen på donnasjonene i tvil om barehjemmene hadde elendig standard og et minimalt tilbud. Men her snakker vi altså om veldig fine institusjoner med mange ansatte, leger, sykepleiere, tannleger m.m, som driver et flott tilbud med bl.a mødrehjem osv, hvor mødrene kan bo fra de er få mnd på vei, til over en mnd etter fødselen. Og slikt er ikke gratis! Selv ikke i Colombia... Til slutt vil jeg minne på at Colombia faktisk har ratifisert Haag-konvensjonen på lik linje med Norge, og forpliktet seg til å sørge for at adopsjoner skjer i pakt med denne, og er juridisk og etisk riktige. Det BUFA nå har gjort er å stille spørsmål ved om Colombia følger opp dette - en ganske alvorlig anklage! Beste hilsen fra Men kjære deg snø, er det riktig at vi skal dekke omsorg/behandling for mødrer som føder barna sine på private institusjoner i Colombia? Tanken er absolutt god,det er sikkert mange som trenger denne hjelpen i Col, men skal det betales av adoptivforeldre?? Alle står jo fritt til å donere/støtte institusjoner hvor som helst i verden.Men jeg synes _ikke_ det bør inngå som en del av våre adopsjonsutgifter. Jeg for min del synes dette høres litt søkt ut.. Jeg vil tro at dette ikke akkurat er med på å holde adopsjonsutgifter nede, og siden alle betaler like mye for en adopsjon gjennom AF, så er vi mange som er med og sponser disse dyre adopsjonene fra de private barnehjemmene. Du flyr vel i taket når du hører jeg snakker om kroner og ører her, men det finnes faktisk par i Norge også, som ikke kan gå for adopsjon pga økonomi. Det koster mange penger å adoptere. Det er klart vi skal betale anstendig for pleie av barna våre og mødrene som har tatt den tunge avgjørelse å adoptere bort barnet sitt, det er vår soleklare plikt (og også en glede) Men å betale for pleie av andre mødre??? Jeg vet ikke helt... Bufa har nok ikke stoppet dette bare for å være jævlige..det ligger kanskje enda mere bak enn vi aner. Men vi vet jo at du ønsker å adoptere en til fra et privat barnehjem, og at du derfor er fortvilet over det som skjer nå, det er forståelig. Men det finnes vel mange andre barn i Colombia som trenger foreldre, som ikke er knyttet til noe privat barnehjem også?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Men kjære deg snø, er det riktig at vi skal dekke omsorg/behandling for mødrer som føder barna sine på private institusjoner i Colombia? Tanken er absolutt god,det er sikkert mange som trenger denne hjelpen i Col, men skal det betales av adoptivforeldre?? Alle står jo fritt til å donere/støtte institusjoner hvor som helst i verden.Men jeg synes _ikke_ det bør inngå som en del av våre adopsjonsutgifter. Jeg for min del synes dette høres litt søkt ut.. Jeg vil tro at dette ikke akkurat er med på å holde adopsjonsutgifter nede, og siden alle betaler like mye for en adopsjon gjennom AF, så er vi mange som er med og sponser disse dyre adopsjonene fra de private barnehjemmene. Du flyr vel i taket når du hører jeg snakker om kroner og ører her, men det finnes faktisk par i Norge også, som ikke kan gå for adopsjon pga økonomi. Det koster mange penger å adoptere. Det er klart vi skal betale anstendig for pleie av barna våre og mødrene som har tatt den tunge avgjørelse å adoptere bort barnet sitt, det er vår soleklare plikt (og også en glede) Men å betale for pleie av andre mødre??? Jeg vet ikke helt... Bufa har nok ikke stoppet dette bare for å være jævlige..det ligger kanskje enda mere bak enn vi aner. Men vi vet jo at du ønsker å adoptere en til fra et privat barnehjem, og at du derfor er fortvilet over det som skjer nå, det er forståelig. Men det finnes vel mange andre barn i Colombia som trenger foreldre, som ikke er knyttet til noe privat barnehjem også?? Dette blir muligens litt vondt å lese om det ikke blir avsnitt, vet ikke hva som er feil :-(( "Men kjære deg snø, er det riktig at vi skal dekke omsorg/behandling for mødrer som føder barna sine på private institusjoner i Colombia? " Ja jeg synes faktisk det. Så lenge det ikke finnes alternative måter å drive de barnehjemmene på. Forøvrig synes jeg at det hadde vært helt ok om man hadde latt dem som adopterer fra diss barnehjemmen ta hele kostnaden selv, slik det skjer i Sverige og Danmark. Selv om jeg har sett et regnestykke som viser at det ikke er mange kronene dette fordyrer adopsjonsgebyret. "Tanken er absolutt god,det er sikkert mange som trenger denne hjelpen i Col, men skal det betales av adoptivforeldre??" Klarer du å beskrive en alternativ måte å finansiere driften på? Så lenge det ikke gis offentlig støtte, mener jeg. Barnehjemmen kan jo ikke basere driften på mulige donnasjoner fra frivillige givere. "Alle står jo fritt til å donere/støtte institusjoner hvor som helst i verden.Men jeg synes _ikke_ det bør inngå som en del av våre adopsjonsutgifter." Det er ikke bare private barnehjem i Colombia som får donasjoner, selv om de er de høyeste. Kina får 3000 dollar per adopsjon. Også andre land får ulike donasjoner. Man kan regne med at det blir det neste BUFA ser på. I følge seksjonslederen er dette en prøveklut som vil sette standard for hvilke donasjoner som i framtiden skal kunne gis. Jeg håper kinesiske myndigheter står klar med en god forklaring på sine 3000 dollar, om BUFA skal fortsette i samme spor :-( "Jeg for min del synes dette høres litt søkt ut.. Jeg vil tro at dette ikke akkurat er med på å holde adopsjonsutgifter nede, og siden alle betaler like mye for en adopsjon gjennom AF, så er vi mange som er med og sponser disse dyre adopsjonene fra de private barnehjemmene." Nettopp, det er mange som er med på å sponse. Om du er interessert kan sikkert AF gi deg et tall på nøyaktig hvor fordyrende denne donasjonen er. AF har forøvrig vedtatt en solidaritetsmodell som gjør at alle betaler like mye, man kan selvfølgelig være enig eller uenig i denne. "Du flyr vel i taket når du hører jeg snakker om kroner og ører her, men det finnes faktisk par i Norge også, som ikke kan gå for adopsjon pga økonomi." Neida, jeg er rimelig rolig og sindig av meg ;o) Og jeg synes det er _veldig_ trist at økonomi skal stoppe par fra å bli foreldre. Jeg vil bare ikke at noen skal bli villedet til å tro at adopsjon blir veldig mye billigere om en holder private barnehjem utenfor. Se bare på kostnadene i Sverige og Danmark. "Det koster mange penger å adoptere. Det er klart vi skal betale anstendig for pleie av barna våre og mødrene som har tatt den tunge avgjørelse å adoptere bort barnet sitt, det er vår soleklare plikt (og også en glede) Men å betale for pleie av andre mødre???# Hva som er en plikt og en glede vet jeg ikke, men jeg er i alle fall glad for at det finnes barnehjem som gir mødrene et reelt valg, og som ikke må forsøke å påvirke mødrene til å ta et valg av økonomiske hensyn. Donasjonene er faktisk et være eller ikke-være for de private barnehjemmene, tro det eller ei. De har ingen mulighet til å drive videre om de kun skal få dekke inn utgiftene knyttet til de barna som blir adoptert bort. Så da må man altså ta et valg - og for meg er det rimelig enkelt. Jeg aksepterer at det er ulike syn på dette. Det jeg IKKE aksepterer er at barnehjemmene blir beskyldt for å selge barna sine! "Jeg vet ikke helt... Bufa har nok ikke stoppet dette bare for å være jævlige..det ligger kanskje enda mere bak enn vi aner." Vel, jeg har fått mange, lange mail fra seksjonslederen der han har lagt ut i det vide og det brede om bakgrunnen for dette. Faktisk har han lagt ut såpass mye at jeg nå har hørt at han er klaget inn for departementet. Jeg videresendte nemlig mailene til AF, da jeg var litt irritert over at ikke de kunne gi den informasjonen som seksjonslederen ga. Så viste det seg at han ikke hadde gitt dem den informasjonen... Så jo, jeg tror jeg vet det aller, aller meste om hvorfor dette er kommet til. Og jeg har det skriftlig!! "Men vi vet jo at du ønsker å adoptere en til fra et privat barnehjem, og at du derfor er fortvilet over det som skjer nå, det er forståelig." Nei, jeg ønsker ikke å adoptere fra et privat barnehjem, jeg ønsker å adoptere fra FANA. Om ikke FANA var et alternativ så hadde jeg valgt ICBF uten å mukke. Jeg er opptatt av å gi barna mine likest mulig bakgrunn, i tillegg til at vår erfaring med FANA var så utrolig bra. "Men det finnes vel mange andre barn i Colombia som trenger foreldre, som ikke er knyttet til noe privat barnehjem også??" Det finnes mange barn i mange land som trenger nye foreldre. Vi har valgt å adoptere fra FANA, det betyr IKKE at vi ikke synes at barn fra andre steder og land er mindre verd. Og nei, det dreier seg ikke om å få en baby. Det gjorde det ved første adopsjon, så ærlig kan jeg være. Men man vokser og modnes. Ja, jeg ønsker å adotpere fra FANA, ja jeg synes norske myndigheter i denne saken er HELT på trynet. Men om dette skulle gå gal veg, så vil jeg gråte og rase og sørge, og så vil vi sende papirene til ICBF med lett hjerte, for da er det meningen at vårt neste barn skal komme derfra :-) Til slutt vil jeg si at det er vemmelig å diskutere med folk som for anledningen er anonym. Jeg skulle ønske at folk hadde mot nok til å stå for meningene sine "nick mot nick". Så slipper jeg å spekulere på om dette er noen jeg "kjenner" og vanligvis er på godfot med.... Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Dette blir muligens litt vondt å lese om det ikke blir avsnitt, vet ikke hva som er feil :-(( "Men kjære deg snø, er det riktig at vi skal dekke omsorg/behandling for mødrer som føder barna sine på private institusjoner i Colombia? " Ja jeg synes faktisk det. Så lenge det ikke finnes alternative måter å drive de barnehjemmene på. Forøvrig synes jeg at det hadde vært helt ok om man hadde latt dem som adopterer fra diss barnehjemmen ta hele kostnaden selv, slik det skjer i Sverige og Danmark. Selv om jeg har sett et regnestykke som viser at det ikke er mange kronene dette fordyrer adopsjonsgebyret. "Tanken er absolutt god,det er sikkert mange som trenger denne hjelpen i Col, men skal det betales av adoptivforeldre??" Klarer du å beskrive en alternativ måte å finansiere driften på? Så lenge det ikke gis offentlig støtte, mener jeg. Barnehjemmen kan jo ikke basere driften på mulige donnasjoner fra frivillige givere. "Alle står jo fritt til å donere/støtte institusjoner hvor som helst i verden.Men jeg synes _ikke_ det bør inngå som en del av våre adopsjonsutgifter." Det er ikke bare private barnehjem i Colombia som får donasjoner, selv om de er de høyeste. Kina får 3000 dollar per adopsjon. Også andre land får ulike donasjoner. Man kan regne med at det blir det neste BUFA ser på. I følge seksjonslederen er dette en prøveklut som vil sette standard for hvilke donasjoner som i framtiden skal kunne gis. Jeg håper kinesiske myndigheter står klar med en god forklaring på sine 3000 dollar, om BUFA skal fortsette i samme spor :-( "Jeg for min del synes dette høres litt søkt ut.. Jeg vil tro at dette ikke akkurat er med på å holde adopsjonsutgifter nede, og siden alle betaler like mye for en adopsjon gjennom AF, så er vi mange som er med og sponser disse dyre adopsjonene fra de private barnehjemmene." Nettopp, det er mange som er med på å sponse. Om du er interessert kan sikkert AF gi deg et tall på nøyaktig hvor fordyrende denne donasjonen er. AF har forøvrig vedtatt en solidaritetsmodell som gjør at alle betaler like mye, man kan selvfølgelig være enig eller uenig i denne. "Du flyr vel i taket når du hører jeg snakker om kroner og ører her, men det finnes faktisk par i Norge også, som ikke kan gå for adopsjon pga økonomi." Neida, jeg er rimelig rolig og sindig av meg ;o) Og jeg synes det er _veldig_ trist at økonomi skal stoppe par fra å bli foreldre. Jeg vil bare ikke at noen skal bli villedet til å tro at adopsjon blir veldig mye billigere om en holder private barnehjem utenfor. Se bare på kostnadene i Sverige og Danmark. "Det koster mange penger å adoptere. Det er klart vi skal betale anstendig for pleie av barna våre og mødrene som har tatt den tunge avgjørelse å adoptere bort barnet sitt, det er vår soleklare plikt (og også en glede) Men å betale for pleie av andre mødre???# Hva som er en plikt og en glede vet jeg ikke, men jeg er i alle fall glad for at det finnes barnehjem som gir mødrene et reelt valg, og som ikke må forsøke å påvirke mødrene til å ta et valg av økonomiske hensyn. Donasjonene er faktisk et være eller ikke-være for de private barnehjemmene, tro det eller ei. De har ingen mulighet til å drive videre om de kun skal få dekke inn utgiftene knyttet til de barna som blir adoptert bort. Så da må man altså ta et valg - og for meg er det rimelig enkelt. Jeg aksepterer at det er ulike syn på dette. Det jeg IKKE aksepterer er at barnehjemmene blir beskyldt for å selge barna sine! "Jeg vet ikke helt... Bufa har nok ikke stoppet dette bare for å være jævlige..det ligger kanskje enda mere bak enn vi aner." Vel, jeg har fått mange, lange mail fra seksjonslederen der han har lagt ut i det vide og det brede om bakgrunnen for dette. Faktisk har han lagt ut såpass mye at jeg nå har hørt at han er klaget inn for departementet. Jeg videresendte nemlig mailene til AF, da jeg var litt irritert over at ikke de kunne gi den informasjonen som seksjonslederen ga. Så viste det seg at han ikke hadde gitt dem den informasjonen... Så jo, jeg tror jeg vet det aller, aller meste om hvorfor dette er kommet til. Og jeg har det skriftlig!! "Men vi vet jo at du ønsker å adoptere en til fra et privat barnehjem, og at du derfor er fortvilet over det som skjer nå, det er forståelig." Nei, jeg ønsker ikke å adoptere fra et privat barnehjem, jeg ønsker å adoptere fra FANA. Om ikke FANA var et alternativ så hadde jeg valgt ICBF uten å mukke. Jeg er opptatt av å gi barna mine likest mulig bakgrunn, i tillegg til at vår erfaring med FANA var så utrolig bra. "Men det finnes vel mange andre barn i Colombia som trenger foreldre, som ikke er knyttet til noe privat barnehjem også??" Det finnes mange barn i mange land som trenger nye foreldre. Vi har valgt å adoptere fra FANA, det betyr IKKE at vi ikke synes at barn fra andre steder og land er mindre verd. Og nei, det dreier seg ikke om å få en baby. Det gjorde det ved første adopsjon, så ærlig kan jeg være. Men man vokser og modnes. Ja, jeg ønsker å adotpere fra FANA, ja jeg synes norske myndigheter i denne saken er HELT på trynet. Men om dette skulle gå gal veg, så vil jeg gråte og rase og sørge, og så vil vi sende papirene til ICBF med lett hjerte, for da er det meningen at vårt neste barn skal komme derfra :-) Til slutt vil jeg si at det er vemmelig å diskutere med folk som for anledningen er anonym. Jeg skulle ønske at folk hadde mot nok til å stå for meningene sine "nick mot nick". Så slipper jeg å spekulere på om dette er noen jeg "kjenner" og vanligvis er på godfot med.... Beste hilsen fra Vi valgte å vente på FANA. Da vi tok det valget i februar var ventetid på tildeling fra ICBF oppe i 12-18 mnd, og erfaring mht FANA viste at om vi ventet så ville køen foran oss forsvinne innen vi fikk sende (vi har aldri tvilt på at det må bli fortsatt formidlingstillatelse), og vi kunne regne med at vi ville få tildeling på nyåret 04. Alt lå til rette for at på tross av at vi måtte vente med å sende papirene, så ville det gå kjappere å vente på FANA enn å sende til ICBF. Selvfølgelig kan man ta feil, og det gjorde vi. For hvem kunne spå at ting skulle stoppe opp slik de har gjort, og at det bare skulle komme halvparten så mange tildelinger som i fjor. Vi har ICBF-papirene klare til å sende til oversettelse, de ligger pent på vent hos AF. Men da vi fikk vite at saken var sendt til departementet for endelig avgjørelse, og at de regnet to md behandlingstid, så bestemte vi oss for å stå løpet ut. Nå er dette blitt mer enn en sak om vi får sende papirene til FANA eller ei, nå gjelder det en påstand om at vårt barn er kjøpt og betalt. Uavhengig av hvor vi adopterer vårt neste barn fra - vi kan ikke akseptere et vedtak som sier at adopsjon fra private barnehjem stoppes pga mistanke om salg av barn! Jeg kan ikke akseptere at vår Bella skal leve med mistanken om at hennes biologiske mor solgte henne - no way! Så selv om vi på alle måter var klar for å hoppe over på ICBF, og har papirene klare, så føler vi nå at vi må stå kampen ut mht formidlingstillatelsen. Det begynte med et valg som virket strategisk veldig bra, men som viste seg å være strategisk veldig dårlig. Men nå dreier det seg om mye mer enn hvor vårt neste barn skal komme fra. Vårt barn er ikke kjøpt og betalt! Når slike påstander blir presentert i media, da blir jeg en løvemor! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Vi valgte å vente på FANA. Da vi tok det valget i februar var ventetid på tildeling fra ICBF oppe i 12-18 mnd, og erfaring mht FANA viste at om vi ventet så ville køen foran oss forsvinne innen vi fikk sende (vi har aldri tvilt på at det må bli fortsatt formidlingstillatelse), og vi kunne regne med at vi ville få tildeling på nyåret 04. Alt lå til rette for at på tross av at vi måtte vente med å sende papirene, så ville det gå kjappere å vente på FANA enn å sende til ICBF. Selvfølgelig kan man ta feil, og det gjorde vi. For hvem kunne spå at ting skulle stoppe opp slik de har gjort, og at det bare skulle komme halvparten så mange tildelinger som i fjor. Vi har ICBF-papirene klare til å sende til oversettelse, de ligger pent på vent hos AF. Men da vi fikk vite at saken var sendt til departementet for endelig avgjørelse, og at de regnet to md behandlingstid, så bestemte vi oss for å stå løpet ut. Nå er dette blitt mer enn en sak om vi får sende papirene til FANA eller ei, nå gjelder det en påstand om at vårt barn er kjøpt og betalt. Uavhengig av hvor vi adopterer vårt neste barn fra - vi kan ikke akseptere et vedtak som sier at adopsjon fra private barnehjem stoppes pga mistanke om salg av barn! Jeg kan ikke akseptere at vår Bella skal leve med mistanken om at hennes biologiske mor solgte henne - no way! Så selv om vi på alle måter var klar for å hoppe over på ICBF, og har papirene klare, så føler vi nå at vi må stå kampen ut mht formidlingstillatelsen. Det begynte med et valg som virket strategisk veldig bra, men som viste seg å være strategisk veldig dårlig. Men nå dreier det seg om mye mer enn hvor vårt neste barn skal komme fra. Vårt barn er ikke kjøpt og betalt! Når slike påstander blir presentert i media, da blir jeg en løvemor! Beste hilsen fra Hei snø. Jeg synes ikke du skal behøve å argumentere for eller forsvare valgene dere har tatt. Mulig jeg tar feil, men etter å ha lest dette innlegget ditt sitter jeg igjen med et inntrykk av at du føler behov for å forsvare deg. Og da fikk jeg trang til å formidle at i hvert fall jeg ikke finner noen grunn til å mistenke at deres intensjoner er noe annet enn de beste. De valgene dere har tatt er helt sikkert både velbegrunnede og riktige for dere. Ønsker dere lykke til videre med deres prosess og håper alt ordner seg til det beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke akkurat nå Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hvis man har noen som helst mistanke om at mødre blir truet til å gi fra seg barna sine, så mener jeg at man MÅ undersøke dette. Man må ikke bli fysisk truet for at det føles som en trussel, hvis man vet at man får hjelp i form av penger eller goder så kan dette være en grunn til at man velger å gi fra seg barnet sitt. Sånn MÅ det ikke være! Jeg sier ikke at det er sånn ved de private barnehjemmene, men jeg syns det er bra at man undersøker det ordentlig hvis man har mistanke om noe slikt. Det er veldig viktig at et barn som blir adoptert bort ikke finner ut at det er utsatt for salg når de blir eldre. Det var en dokumentar på svensk tv for en stund siden som belyste at det hadde foregått salg av barn til Sverige fra Thailand. Dette var mange år siden, og det er selvfølgelig ikke sånn derfra lenger, men tenk så vondt for barna dette gjelder. Jeg som adoptant håper at dette ikke vil skje igjen, jeg vil nemlig si til min sønn/datter at h*n ble adoptert bort fordi det ikke var noen andre valg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke akkurat nå Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Vi valgte å vente på FANA. Da vi tok det valget i februar var ventetid på tildeling fra ICBF oppe i 12-18 mnd, og erfaring mht FANA viste at om vi ventet så ville køen foran oss forsvinne innen vi fikk sende (vi har aldri tvilt på at det må bli fortsatt formidlingstillatelse), og vi kunne regne med at vi ville få tildeling på nyåret 04. Alt lå til rette for at på tross av at vi måtte vente med å sende papirene, så ville det gå kjappere å vente på FANA enn å sende til ICBF. Selvfølgelig kan man ta feil, og det gjorde vi. For hvem kunne spå at ting skulle stoppe opp slik de har gjort, og at det bare skulle komme halvparten så mange tildelinger som i fjor. Vi har ICBF-papirene klare til å sende til oversettelse, de ligger pent på vent hos AF. Men da vi fikk vite at saken var sendt til departementet for endelig avgjørelse, og at de regnet to md behandlingstid, så bestemte vi oss for å stå løpet ut. Nå er dette blitt mer enn en sak om vi får sende papirene til FANA eller ei, nå gjelder det en påstand om at vårt barn er kjøpt og betalt. Uavhengig av hvor vi adopterer vårt neste barn fra - vi kan ikke akseptere et vedtak som sier at adopsjon fra private barnehjem stoppes pga mistanke om salg av barn! Jeg kan ikke akseptere at vår Bella skal leve med mistanken om at hennes biologiske mor solgte henne - no way! Så selv om vi på alle måter var klar for å hoppe over på ICBF, og har papirene klare, så føler vi nå at vi må stå kampen ut mht formidlingstillatelsen. Det begynte med et valg som virket strategisk veldig bra, men som viste seg å være strategisk veldig dårlig. Men nå dreier det seg om mye mer enn hvor vårt neste barn skal komme fra. Vårt barn er ikke kjøpt og betalt! Når slike påstander blir presentert i media, da blir jeg en løvemor! Beste hilsen fra Jeg vil bare si at jeg er helt enig med ahg, du trenger ikke forsvare valgene deres i det hele tatt. Det er ikke vi som adoptivforeldre som skal undersøke om alt går riktig for seg i de landene/barnehjemmene vi adopterer fra, det er det adopsjonsforeningene som skal. Det er bl.a også dette vi betaler dem for. Jeg håper det viser seg at alt er okey ved de private barnehjemmene og at Adopsjonsforum får fortsette og formidle derfra. Men jeg mener også at hvis man er i det minste tvil så er det viktig å få undersøkt dette, nettopp slik at ikke noen barn skal oppdage at det ikke gikk riktig for seg når de blir eldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-756750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Dette blir muligens litt vondt å lese om det ikke blir avsnitt, vet ikke hva som er feil :-(( "Men kjære deg snø, er det riktig at vi skal dekke omsorg/behandling for mødrer som føder barna sine på private institusjoner i Colombia? " Ja jeg synes faktisk det. Så lenge det ikke finnes alternative måter å drive de barnehjemmene på. Forøvrig synes jeg at det hadde vært helt ok om man hadde latt dem som adopterer fra diss barnehjemmen ta hele kostnaden selv, slik det skjer i Sverige og Danmark. Selv om jeg har sett et regnestykke som viser at det ikke er mange kronene dette fordyrer adopsjonsgebyret. "Tanken er absolutt god,det er sikkert mange som trenger denne hjelpen i Col, men skal det betales av adoptivforeldre??" Klarer du å beskrive en alternativ måte å finansiere driften på? Så lenge det ikke gis offentlig støtte, mener jeg. Barnehjemmen kan jo ikke basere driften på mulige donnasjoner fra frivillige givere. "Alle står jo fritt til å donere/støtte institusjoner hvor som helst i verden.Men jeg synes _ikke_ det bør inngå som en del av våre adopsjonsutgifter." Det er ikke bare private barnehjem i Colombia som får donasjoner, selv om de er de høyeste. Kina får 3000 dollar per adopsjon. Også andre land får ulike donasjoner. Man kan regne med at det blir det neste BUFA ser på. I følge seksjonslederen er dette en prøveklut som vil sette standard for hvilke donasjoner som i framtiden skal kunne gis. Jeg håper kinesiske myndigheter står klar med en god forklaring på sine 3000 dollar, om BUFA skal fortsette i samme spor :-( "Jeg for min del synes dette høres litt søkt ut.. Jeg vil tro at dette ikke akkurat er med på å holde adopsjonsutgifter nede, og siden alle betaler like mye for en adopsjon gjennom AF, så er vi mange som er med og sponser disse dyre adopsjonene fra de private barnehjemmene." Nettopp, det er mange som er med på å sponse. Om du er interessert kan sikkert AF gi deg et tall på nøyaktig hvor fordyrende denne donasjonen er. AF har forøvrig vedtatt en solidaritetsmodell som gjør at alle betaler like mye, man kan selvfølgelig være enig eller uenig i denne. "Du flyr vel i taket når du hører jeg snakker om kroner og ører her, men det finnes faktisk par i Norge også, som ikke kan gå for adopsjon pga økonomi." Neida, jeg er rimelig rolig og sindig av meg ;o) Og jeg synes det er _veldig_ trist at økonomi skal stoppe par fra å bli foreldre. Jeg vil bare ikke at noen skal bli villedet til å tro at adopsjon blir veldig mye billigere om en holder private barnehjem utenfor. Se bare på kostnadene i Sverige og Danmark. "Det koster mange penger å adoptere. Det er klart vi skal betale anstendig for pleie av barna våre og mødrene som har tatt den tunge avgjørelse å adoptere bort barnet sitt, det er vår soleklare plikt (og også en glede) Men å betale for pleie av andre mødre???# Hva som er en plikt og en glede vet jeg ikke, men jeg er i alle fall glad for at det finnes barnehjem som gir mødrene et reelt valg, og som ikke må forsøke å påvirke mødrene til å ta et valg av økonomiske hensyn. Donasjonene er faktisk et være eller ikke-være for de private barnehjemmene, tro det eller ei. De har ingen mulighet til å drive videre om de kun skal få dekke inn utgiftene knyttet til de barna som blir adoptert bort. Så da må man altså ta et valg - og for meg er det rimelig enkelt. Jeg aksepterer at det er ulike syn på dette. Det jeg IKKE aksepterer er at barnehjemmene blir beskyldt for å selge barna sine! "Jeg vet ikke helt... Bufa har nok ikke stoppet dette bare for å være jævlige..det ligger kanskje enda mere bak enn vi aner." Vel, jeg har fått mange, lange mail fra seksjonslederen der han har lagt ut i det vide og det brede om bakgrunnen for dette. Faktisk har han lagt ut såpass mye at jeg nå har hørt at han er klaget inn for departementet. Jeg videresendte nemlig mailene til AF, da jeg var litt irritert over at ikke de kunne gi den informasjonen som seksjonslederen ga. Så viste det seg at han ikke hadde gitt dem den informasjonen... Så jo, jeg tror jeg vet det aller, aller meste om hvorfor dette er kommet til. Og jeg har det skriftlig!! "Men vi vet jo at du ønsker å adoptere en til fra et privat barnehjem, og at du derfor er fortvilet over det som skjer nå, det er forståelig." Nei, jeg ønsker ikke å adoptere fra et privat barnehjem, jeg ønsker å adoptere fra FANA. Om ikke FANA var et alternativ så hadde jeg valgt ICBF uten å mukke. Jeg er opptatt av å gi barna mine likest mulig bakgrunn, i tillegg til at vår erfaring med FANA var så utrolig bra. "Men det finnes vel mange andre barn i Colombia som trenger foreldre, som ikke er knyttet til noe privat barnehjem også??" Det finnes mange barn i mange land som trenger nye foreldre. Vi har valgt å adoptere fra FANA, det betyr IKKE at vi ikke synes at barn fra andre steder og land er mindre verd. Og nei, det dreier seg ikke om å få en baby. Det gjorde det ved første adopsjon, så ærlig kan jeg være. Men man vokser og modnes. Ja, jeg ønsker å adotpere fra FANA, ja jeg synes norske myndigheter i denne saken er HELT på trynet. Men om dette skulle gå gal veg, så vil jeg gråte og rase og sørge, og så vil vi sende papirene til ICBF med lett hjerte, for da er det meningen at vårt neste barn skal komme derfra :-) Til slutt vil jeg si at det er vemmelig å diskutere med folk som for anledningen er anonym. Jeg skulle ønske at folk hadde mot nok til å stå for meningene sine "nick mot nick". Så slipper jeg å spekulere på om dette er noen jeg "kjenner" og vanligvis er på godfot med.... Beste hilsen fra To ting (fra to forskjellige innlegg du har skrevet: "Vel, jeg har fått mange, lange mail fra seksjonslederen der han har lagt ut i det vide og det brede om bakgrunnen for dette. Faktisk har han lagt ut såpass mye at jeg nå har hørt at han er klaget inn for departementet. Jeg videresendte nemlig mailene til AF, da jeg var litt irritert over at ikke de kunne gi den informasjonen som seksjonslederen ga. Så viste det seg at han ikke hadde gitt dem den informasjonen... Så jo, jeg tror jeg vet det aller, aller meste om hvorfor dette er kommet til. Og jeg har det skriftlig!!" Du er sikkert klar over at du rent juridisk har gjort noe ulovlig her? Mailer du mottar som privatperson er strengt fortrolige, det er ulovlig å vidersende disse uten avsenders samtykke. Det er også ulovlig å bruke opplysningene du har fått i hvilken sammenheng som helst så fremst du ikke utrykkelig har gjort klart at du kommer til å bruke den informasjonen du får. Mail stiller seg sånn sett ikke mindre juridisk enn annen innhentet informasjon, det er rett og slett ulovlig å opptre slik du har gjort. "Jeg har forøvrig mottatt mail fra bestyreren på FANA, som oppfordrer norske myndigheter til å ta kontakt med dem om de ønsker å vite mer om hva pengene brukes til - de har intet å skjule!" Så.. Er du rette instans å fortelle dette til? Og hvordan *vet* du at dette stemmer, har du gjort undersøkelser i så måte, eller tror du bestyreren rett og slett på hans/hennes ord? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-757047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke jeg heller... Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 To ting (fra to forskjellige innlegg du har skrevet: "Vel, jeg har fått mange, lange mail fra seksjonslederen der han har lagt ut i det vide og det brede om bakgrunnen for dette. Faktisk har han lagt ut såpass mye at jeg nå har hørt at han er klaget inn for departementet. Jeg videresendte nemlig mailene til AF, da jeg var litt irritert over at ikke de kunne gi den informasjonen som seksjonslederen ga. Så viste det seg at han ikke hadde gitt dem den informasjonen... Så jo, jeg tror jeg vet det aller, aller meste om hvorfor dette er kommet til. Og jeg har det skriftlig!!" Du er sikkert klar over at du rent juridisk har gjort noe ulovlig her? Mailer du mottar som privatperson er strengt fortrolige, det er ulovlig å vidersende disse uten avsenders samtykke. Det er også ulovlig å bruke opplysningene du har fått i hvilken sammenheng som helst så fremst du ikke utrykkelig har gjort klart at du kommer til å bruke den informasjonen du får. Mail stiller seg sånn sett ikke mindre juridisk enn annen innhentet informasjon, det er rett og slett ulovlig å opptre slik du har gjort. "Jeg har forøvrig mottatt mail fra bestyreren på FANA, som oppfordrer norske myndigheter til å ta kontakt med dem om de ønsker å vite mer om hva pengene brukes til - de har intet å skjule!" Så.. Er du rette instans å fortelle dette til? Og hvordan *vet* du at dette stemmer, har du gjort undersøkelser i så måte, eller tror du bestyreren rett og slett på hans/hennes ord? Logitechmusa skrev: "Så.. Er du rette instans å fortelle dette til? Og hvordan *vet* du at dette stemmer, har du gjort undersøkelser i så måte, eller tror du bestyreren rett og slett på hans/hennes ord? " Jeg har også reagert på dette at snø skriver hun har barnehjemmets bestyrer sine ord på intet snusk foregår, og at de greitt kan gjøre rede for hva pengene brukes til. Jeg sier ikke at det er noe snusk her, men _om_ det så skulle være, så kan man vel ikke sette sin lit til hva bestyreren på det aktuelle barnehjemmet sier? Jeg får da assosiasjoner til uttrykket om "bukken som passer havresekken". Om dette er uttalelser han kommer med til en privatperson, men som han ikke sender de rette instanser så virker det jo litt merkelig... Men er helt enig med alle de som hevder at man nesten ikke kan passe godt nok på i slike situasjoner. Vi kan ikke være så naive at vi ser bort i fra at det eksisterer en handel med barn i noen tilfeller. Og vi må gjøre absolutt alt som står i vår makt for at våre barn skal slippe å gå omkring og lure på om de selv har vært en "handelsvare". En som ble adoptert bort for å sikre at penger som var nødvendige kom inn..... Jeg er glad for at BUFA ser ut til å ta dette veldig alvorlig. Og det er klart at dette ikke bare gjelder Colombia. Jeg håper alle instanser som står for formidling av adoptivbarn blir nøye fulgt med og at de rette instanser aldri slapper av i forhold til dette. Har man sterke mistanker vil jeg påstå at det er bedre at all adopsjon fra dette barnehjemmet stanses. Veldig tris for de barna som finnes der og som mødrene selv har valgt å adoptere bort (uten trusler og press). Men dette er likevel bedre enn at man risikerer at barn som i utgangspunktet ikke var tenkt frigtitt for adopsjon (av bioligisk mor) ender med å bli bortadoptert. Dette er rett og slett en sjanse man ikke kan ta.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-757078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 To ting (fra to forskjellige innlegg du har skrevet: "Vel, jeg har fått mange, lange mail fra seksjonslederen der han har lagt ut i det vide og det brede om bakgrunnen for dette. Faktisk har han lagt ut såpass mye at jeg nå har hørt at han er klaget inn for departementet. Jeg videresendte nemlig mailene til AF, da jeg var litt irritert over at ikke de kunne gi den informasjonen som seksjonslederen ga. Så viste det seg at han ikke hadde gitt dem den informasjonen... Så jo, jeg tror jeg vet det aller, aller meste om hvorfor dette er kommet til. Og jeg har det skriftlig!!" Du er sikkert klar over at du rent juridisk har gjort noe ulovlig her? Mailer du mottar som privatperson er strengt fortrolige, det er ulovlig å vidersende disse uten avsenders samtykke. Det er også ulovlig å bruke opplysningene du har fått i hvilken sammenheng som helst så fremst du ikke utrykkelig har gjort klart at du kommer til å bruke den informasjonen du får. Mail stiller seg sånn sett ikke mindre juridisk enn annen innhentet informasjon, det er rett og slett ulovlig å opptre slik du har gjort. "Jeg har forøvrig mottatt mail fra bestyreren på FANA, som oppfordrer norske myndigheter til å ta kontakt med dem om de ønsker å vite mer om hva pengene brukes til - de har intet å skjule!" Så.. Er du rette instans å fortelle dette til? Og hvordan *vet* du at dette stemmer, har du gjort undersøkelser i så måte, eller tror du bestyreren rett og slett på hans/hennes ord? Jeg skulle svært gjerne ha sett en paragrafhenvisning mht ulovligheten i å videresende mail uten avsenders samtykke. Et lovbrudd som jeg vil anta blir gjort ganske mange milioner ganger i løpet av en dag ;o) Jeg får vel bare sette meg rolig ned og vente på politiet jeg da ;o) Og kanskje jeg skulle anmelde AF for å ha gått videre med mine mail igjen? Tenk for en stilig rettsfarse vi kunne ha fått! Mht informasjonen jeg har fått fra bestyreren på FANA. Vi har mailkontakt, og da har det vært naturlig å diskutere de mistankene som er blitt rettet mot de private barnehjemmene. Hvor vidt jeg er rett "instans" til å få vite at hun skulle ønska at norske myndigheter tar kontakt med dem, har jeg overhode ikke tenkt på. Jeg ordla meg kanskje litt krøkkete i det innlegget du refererer til - hun skrev i mailen til meg at hun skulle ønske at norske myndigheter ville ta kontakt med dem angående, dette og at de ikke har noe å skjule. Jeg har formidlet dette ønsket videre til norske myndigheter. Så ja, jeg vet at det stemmer at bestyreren på FANA ønsker at de blir kontaktet fordi det er blitt sagt direkte til meg - og ja, jeg tror henne på hennes ord. Jeg har ingen grunn til å la være :-) Når jeg tenker meg om så er jeg helt klart feil instans, men så er det dessverre slik at det ikke er noen direkte kontakt mellom norske myndigheter og det enkelte barnehjem. Og det var vel nettopp ankepunktet til bestyreren på FANA... Finnes det forresten noen lov som sier at bestyrere på barnehjem ikke kan få uttrykke sin frustrasjon over mail til venner? ;o) Som sagt, jeg har null peiling på lovverket når det gjelder mailer og videreformidling av disse, men takk for at du gjør meg klar over at jeg ganske mange ganger daglig gjør meg skyld i lovbrudd, iom at jeg støtt og stadig videresender mail, uten å spørre personen i andre enden om det var greit. Huff så dårlig samvittighet jeg har.... Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-757079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Logitechmusa skrev: "Så.. Er du rette instans å fortelle dette til? Og hvordan *vet* du at dette stemmer, har du gjort undersøkelser i så måte, eller tror du bestyreren rett og slett på hans/hennes ord? " Jeg har også reagert på dette at snø skriver hun har barnehjemmets bestyrer sine ord på intet snusk foregår, og at de greitt kan gjøre rede for hva pengene brukes til. Jeg sier ikke at det er noe snusk her, men _om_ det så skulle være, så kan man vel ikke sette sin lit til hva bestyreren på det aktuelle barnehjemmet sier? Jeg får da assosiasjoner til uttrykket om "bukken som passer havresekken". Om dette er uttalelser han kommer med til en privatperson, men som han ikke sender de rette instanser så virker det jo litt merkelig... Men er helt enig med alle de som hevder at man nesten ikke kan passe godt nok på i slike situasjoner. Vi kan ikke være så naive at vi ser bort i fra at det eksisterer en handel med barn i noen tilfeller. Og vi må gjøre absolutt alt som står i vår makt for at våre barn skal slippe å gå omkring og lure på om de selv har vært en "handelsvare". En som ble adoptert bort for å sikre at penger som var nødvendige kom inn..... Jeg er glad for at BUFA ser ut til å ta dette veldig alvorlig. Og det er klart at dette ikke bare gjelder Colombia. Jeg håper alle instanser som står for formidling av adoptivbarn blir nøye fulgt med og at de rette instanser aldri slapper av i forhold til dette. Har man sterke mistanker vil jeg påstå at det er bedre at all adopsjon fra dette barnehjemmet stanses. Veldig tris for de barna som finnes der og som mødrene selv har valgt å adoptere bort (uten trusler og press). Men dette er likevel bedre enn at man risikerer at barn som i utgangspunktet ikke var tenkt frigtitt for adopsjon (av bioligisk mor) ender med å bli bortadoptert. Dette er rett og slett en sjanse man ikke kan ta.. Bare så det er sagt - jeg er IKKE i mot at det foretas undersøkelser. Tvert i mot, streng kontroll synes jeg er en absolutt nødvendighet. Og om det kan bevises snusk, så er jeg den første til å være enig i at all kontakt med barnehjemmene eller landene som det er snusk på skal brytes. Tanken på at ens barn er kjøpt er uutholdelig! Jeg ville aldri tilgitt meg selv om det viste seg at mitt barn var blitt adoptert bort som resultat av noen som helst tvang. Jeg støtter meg forøvrig ikke bare på bestyreren på FANA sine forsikringer om at det ikke foregår snusk, men til Adopsjonsforums egne undersøkelser. Og til troen på at ICBF (Colombianske myndigheter) selv har styring på hva som skjer i eget land og under eget ansvarsområde. Som de gjennom Haag-konvensjonen har forpliktet seg til å gjøre! Dette dreier seg langt på vei om at BUFA ikke har tillitt til at colombianske myndigheter klarer å gjøre jobben sin skikkelig. En alvorlig anklage! Jeg vil forøvrig minne på at AF i flere tilfeller der det har blitt bevist snusk har avbrutt kontakt med land, uten at de har protestert et sekund. Men i tilfellet med Colombia er de altså sterkt uenig i BUFA sine mistanker. Min kontakt med bestyreren på FANA er av vennskapelig art. Slefølgelig kan hun være en manipulerende ond kjerring som bruker meg som redskap for å kunne kjøpe enda flere småbarn som hun kan selge videre. Men så vondt klarer jeg rett og slett ikke å tro om henne. Nei, jeg satser på at dette ender med at de private barnehjemmene blir renvasket for mistankene om barnesalg, og at våre barn kan vokse opp vel vitende om at ting har gått riktig for seg. Så får tiden vise om jeg er naiv... Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-757099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg skulle svært gjerne ha sett en paragrafhenvisning mht ulovligheten i å videresende mail uten avsenders samtykke. Et lovbrudd som jeg vil anta blir gjort ganske mange milioner ganger i løpet av en dag ;o) Jeg får vel bare sette meg rolig ned og vente på politiet jeg da ;o) Og kanskje jeg skulle anmelde AF for å ha gått videre med mine mail igjen? Tenk for en stilig rettsfarse vi kunne ha fått! Mht informasjonen jeg har fått fra bestyreren på FANA. Vi har mailkontakt, og da har det vært naturlig å diskutere de mistankene som er blitt rettet mot de private barnehjemmene. Hvor vidt jeg er rett "instans" til å få vite at hun skulle ønska at norske myndigheter tar kontakt med dem, har jeg overhode ikke tenkt på. Jeg ordla meg kanskje litt krøkkete i det innlegget du refererer til - hun skrev i mailen til meg at hun skulle ønske at norske myndigheter ville ta kontakt med dem angående, dette og at de ikke har noe å skjule. Jeg har formidlet dette ønsket videre til norske myndigheter. Så ja, jeg vet at det stemmer at bestyreren på FANA ønsker at de blir kontaktet fordi det er blitt sagt direkte til meg - og ja, jeg tror henne på hennes ord. Jeg har ingen grunn til å la være :-) Når jeg tenker meg om så er jeg helt klart feil instans, men så er det dessverre slik at det ikke er noen direkte kontakt mellom norske myndigheter og det enkelte barnehjem. Og det var vel nettopp ankepunktet til bestyreren på FANA... Finnes det forresten noen lov som sier at bestyrere på barnehjem ikke kan få uttrykke sin frustrasjon over mail til venner? ;o) Som sagt, jeg har null peiling på lovverket når det gjelder mailer og videreformidling av disse, men takk for at du gjør meg klar over at jeg ganske mange ganger daglig gjør meg skyld i lovbrudd, iom at jeg støtt og stadig videresender mail, uten å spørre personen i andre enden om det var greit. Huff så dårlig samvittighet jeg har.... Beste hilsen fra Det er da forskjell på hva slags mailer vi vidersender! Man skal være bra dum for ikke å skjønne dette. Å bruke innhentet informasjon på den måten du har gjort er faktisk ulovlig og kan ikke på noen måte brukes mot avsenderen rent juridisk. Jeg vet ikke om du husker butikkeieren i Florø som for noen år tilbake avslørte en ansatt som stjal ved hjelp av videoovervåking? Det var butikkeieren som ble dømt, ikke vedkommende som stjal. Å bruke informasjon du har fått i mail rammes av samme lovparagrafer. Det er rett og slett ulovlig å bruke informasjon vi har tilegnet oss uten å klargjøre hva vi skal med den informasjonen. (Hadde f.eks butikeieren sagt fra at kassa var overvåket hadde saken fått et helt annet utfall.) Vi har nok lov til å velge å tro på det vi vil, men innleggene dine i denne sammnehengen er mer enn blinde. Er det forresten ikke betenkelig om norske myndigheter skulle la en familie som er gode busser med bestyreren på et visst barnehjem adoptere derfra? Er det f.eks etisk riktig hvis det er styret på barnehjemmet som tildeler barna? jeg ville rett og slett følt meg ukomfortabel ved en slik tanke. Og så til slutt: Hvorfor sier BUFA at barnehjemmene ikke redegjør for donasjonene hvis de som driver barnehjemmene har sterkt ønske om å fortelle hva pengene går til? *Ser* du virkelig ikke at det er noe som ikke stemmer her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-757101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det er da forskjell på hva slags mailer vi vidersender! Man skal være bra dum for ikke å skjønne dette. Å bruke innhentet informasjon på den måten du har gjort er faktisk ulovlig og kan ikke på noen måte brukes mot avsenderen rent juridisk. Jeg vet ikke om du husker butikkeieren i Florø som for noen år tilbake avslørte en ansatt som stjal ved hjelp av videoovervåking? Det var butikkeieren som ble dømt, ikke vedkommende som stjal. Å bruke informasjon du har fått i mail rammes av samme lovparagrafer. Det er rett og slett ulovlig å bruke informasjon vi har tilegnet oss uten å klargjøre hva vi skal med den informasjonen. (Hadde f.eks butikeieren sagt fra at kassa var overvåket hadde saken fått et helt annet utfall.) Vi har nok lov til å velge å tro på det vi vil, men innleggene dine i denne sammnehengen er mer enn blinde. Er det forresten ikke betenkelig om norske myndigheter skulle la en familie som er gode busser med bestyreren på et visst barnehjem adoptere derfra? Er det f.eks etisk riktig hvis det er styret på barnehjemmet som tildeler barna? jeg ville rett og slett følt meg ukomfortabel ved en slik tanke. Og så til slutt: Hvorfor sier BUFA at barnehjemmene ikke redegjør for donasjonene hvis de som driver barnehjemmene har sterkt ønske om å fortelle hva pengene går til? *Ser* du virkelig ikke at det er noe som ikke stemmer her? Det er ikke BARNEHJEMMENE som er blitt bedt om å redgjøre for økonomien, men ICBF, som er de colombianske myndighetene. De private barnehjemmene står helt på sidelinjen i denne saken. De har ikke blitt bedt om å bidra med noe som helst, og har derfor ikke gjort det. Forøvrig synes jeg at det er mer enn litt dårlig at ICBF heller ikke har svart på henvendelsene :-(( Så da får du det kanskje til å stemme? Nei, jeg kan aldri tenke meg at norske myndigheter skulle synes det var rart at vi har mailkontakt og sender julekort til bestyreren på FANA. Da ville de sannsynligvis hatt problemer med at man hadde anledning til å bo hos bestyrerens søster når man var i Colombia. Å tro at min kontakt med bestyreren på FANA skulle ha noen som helst innvirkning på vår adopsjonsprosess er ikke annet enn latterlig. Skulle tro at om makten hennes var så stor, så hadde vi hatt papirene på FANA for lenge siden, og ikke hatt saken på is her i Norge. Bestyreren på FANA er opptatt av hvordan det går med "deres" barn, og vår mailkontakt startet etter at jeg sendte henne og søsteren et fint album med mange bilder og brev om hvordan Bella har det. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124738-nrk-teks-tv-s-105/#findComment-757117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.