Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei snø! Det er trist at vanskelige etiske problemstillinger ikke skal kunne diskuteres på en saklig måte på dette forumet uten at trådene må fjernes av webmaster på grunn av alle innleggene fra vår plagsomme 'venn'. Jeg applauderer webmasters jobb og synes han gjør det rette, men like fullt synes jeg det er synd. Noske myndigeters forhold til private barnehjem i Colombia er et slikt vanskelig etisk tema som jeg gjerne ville ha diskutert, så med fare for å aktivere vår 'venn' igjen, tar jeg opp temaet fra den tråden som nettopp ble slettet. Jeg forstår at du er ganske godt inne i hva som ligger bak det som skjer i forhold til de private barnehjemmene. Jeg må si at jeg er litt usikker selv. Sånn som jeg har forstått det, så er det ikke donasjonene i seg selv det reageres på, men at barnehjemmene ikke kan/vil gjøre godt nok rede for hva pengene brukes til. Jeg har til nå trodd at norske myndigheter egentlig ikke har noe problem med at disse donasjonene er usolidariske fordi alle må være med å finansiere driften ved disse barnehjemmene. At dette slett ikke er en kamp for å redusere kostnader, men snarere en kamp for å til en hver tid ha 100% kontroll over pengeflyten. Jeg har trodd at myndighetene har villet forsikre seg om at det ikke skal være snev av mulighet for lekkasje av penger ut av systemet. Ikke fordi de har mistanke om at dette faktisk skjer, men på prinsippielt grunnlag. At det finnes et marked for handel med barn er det vel ingen tvil om. Ved å kreve at barnehjemmene til en hver tid kan oppgi i detalj hva donasjonene brukes til, kan man forsikre seg om at man ikke kommer direkte eller indirekte i kontakt med dette markedet. Dette ville i så fall være et krav jeg har full forståelse for, men vet du om dette er en riktig forståelse av situasjonen? (WebMaster har forøvrig min velsignelse til å slette også denne tråden dersom den skulle bli 'forurenset')

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124788-sn%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hix,

har tatt kopi av innlegget ditt, og svarer deg når jeg kommer hjem fra jobb, enten tråden se slettet eller ei.

Synes også at dette er et interessant tema, og for å si det en gang for alle:

Jeg synes det er VELDIG positivt at det føres kontroll slik at uetiske adopsjoner kan stoppes.

Og en liten ting til - det er colombianske myndigheter ved ICBF som ikke svarer BUFA. Jeg har mail svart på hvit fra bestyreren på FANA om at hun mer enn gjerne vil gi norske myndigheter svar og innsyn, om de tar kontakt.

Men jeg må nesten jobbe ;o))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124788-sn%C3%B8/#findComment-756955
Del på andre sider

Hei hix,

har tatt kopi av innlegget ditt, og svarer deg når jeg kommer hjem fra jobb, enten tråden se slettet eller ei.

Jeg synes det er VELDIG positivt at det føres kontroll slik at uetiske adopsjoner kan stoppes.

Og en liten ting til - det er colombianske myndigheter ved ICBF som ikke svarer BUFA. Jeg har mail svart på hvit fra bestyreren på FANA om at hun mer enn gjerne vil gi norske myndigheter svar og innsyn, om de tar kontakt.

Beste hilsen fra

Takk snø! Kunne du ha kommentert følgende 'problemstilling' samtidig? (Dette vil jeg gjerne at andre også skal ta stilling til). Hvis det er slik at alle utgifter til drift av barnehjemmene finansieres via donasjonene, så føler jeg at det åpner for en mulig problemstilling som jeg ikke helt liker. Forstår jeg deg rett, så er det slik at mødrene som kommer til et privat barnehjem vil få samme behandling uavhengig av hvorvidt de senere velger å beholde barnet eller ikke. Det problematiske ligger da i at barnehjemmet kun får donasjoner for de barna som faktisk adopteres bort. Dermed kan det ligge et press på barnehjemmet og personalet. De har ikke noe motiv for å arbeide for at disse mødrene skal prøve å beholde barna sine ettersom dette ville være å undergrave forutsetningen for barnehjemmets eksistens. Dette ser jeg at er klart uheldig. Jeg ville mye heller sluppet å ha denne 1:1 koblingen mellom andelen mødre som gir fra seg barna og barnehjemmets evne til å eksistere. Om dette er en problemstilling i praksis vet jeg ikke noe om, men et slikt system ville legge til rette for at det kan bli det. Et barnehjem drevet av hjelpeorganisasjoner ved hjelp av donasjoner som ikke kobles direkte opp mot mødrenes valg ville ha vært bedre (f.eks. Frelsesarmeen, Redd Barna, Kirkens Nødhjelp osv.). Noen som har SERIØSE synspunkter eller som kan peke på feil i dette resonnementet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124788-sn%C3%B8/#findComment-756970
Del på andre sider

Takk snø! Kunne du ha kommentert følgende 'problemstilling' samtidig? (Dette vil jeg gjerne at andre også skal ta stilling til). Hvis det er slik at alle utgifter til drift av barnehjemmene finansieres via donasjonene, så føler jeg at det åpner for en mulig problemstilling som jeg ikke helt liker. Forstår jeg deg rett, så er det slik at mødrene som kommer til et privat barnehjem vil få samme behandling uavhengig av hvorvidt de senere velger å beholde barnet eller ikke. Det problematiske ligger da i at barnehjemmet kun får donasjoner for de barna som faktisk adopteres bort. Dermed kan det ligge et press på barnehjemmet og personalet. De har ikke noe motiv for å arbeide for at disse mødrene skal prøve å beholde barna sine ettersom dette ville være å undergrave forutsetningen for barnehjemmets eksistens. Dette ser jeg at er klart uheldig. Jeg ville mye heller sluppet å ha denne 1:1 koblingen mellom andelen mødre som gir fra seg barna og barnehjemmets evne til å eksistere. Om dette er en problemstilling i praksis vet jeg ikke noe om, men et slikt system ville legge til rette for at det kan bli det. Et barnehjem drevet av hjelpeorganisasjoner ved hjelp av donasjoner som ikke kobles direkte opp mot mødrenes valg ville ha vært bedre (f.eks. Frelsesarmeen, Redd Barna, Kirkens Nødhjelp osv.). Noen som har SERIØSE synspunkter eller som kan peke på feil i dette resonnementet?

Jeg syns du er inne på noe meget vesentlig i resonnementet ditt, og det er all grunn til å frykte en slik utvikling hvis myndighetene bestemmer at donasjonene skal følge barnet. Jeg, snø og mange andre jobber nå intens med å få norske myndigheter til å se hvor positivt og bra de private barnehjemmene i Colombia driver. Det er plass til flere ildsjeler....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124788-sn%C3%B8/#findComment-756983
Del på andre sider

Hei hix,

Beste hilsen fra

Bare en liten kommentar til det med svar fra ICBF kontra svar fra Fana. Jeg har forståelse for at Fana (og sikkert de andre barnehjemmene også) gjerne både kan og vil vise regnskapene sine til norske myndigheter, men syns likevel det er ganske innlysende at en slik "garanti" for at alt går riktig for seg ikke kan komme fra barnehjemmet selv, men må komme fra ICBF. Ellers blir det ganske så høy "bukken og havresekken" faktor. Jeg insinuerer _ikke_ at noen har noe å skule, men bare at kontrollen og godkjennelsen må komme fra et annet sted enn institusjonen selv. Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124788-sn%C3%B8/#findComment-757120
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til det med svar fra ICBF kontra svar fra Fana. Jeg har forståelse for at Fana (og sikkert de andre barnehjemmene også) gjerne både kan og vil vise regnskapene sine til norske myndigheter, men syns likevel det er ganske innlysende at en slik "garanti" for at alt går riktig for seg ikke kan komme fra barnehjemmet selv, men må komme fra ICBF. Ellers blir det ganske så høy "bukken og havresekken" faktor. Jeg insinuerer _ikke_ at noen har noe å skule, men bare at kontrollen og godkjennelsen må komme fra et annet sted enn institusjonen selv. Hilsen fra

Det er jeg enig i!! Og jeg synes det er mer enn litt dumt at ICBF ikke kan få fingen ut og komme med det BUFA ber om. Og jeg har tenkt at det kanskje var fordi noen hadde noe å skjule, tro meg jeg har spekulert og lurt noe helt vanvittig! Jeg ville vært rimelig naiv og dum om jeg ikke hadde gjort det... Det er helt naturlig at BUFA går "tjenestevei" i denne saken, og at de henvender seg til ICBF som kontrollmyndighet, og ikke direkte til barnehjemmene. Likevel hadde det IKKE skadet om norske myndigheter tok kontakt med de private barnehjemmene og snakket med dem også. Men helt klart, ICBF må gå god for regnskapene og tallene og praksisen. Hekkan, jeg er klar for at denne saken skal bli avgjort, kan ikke få sagt hvor utrolig vondt det er å ha mistanken om at ens barn er kjøpt og betalt og solgt videre for adopsjon hengende over hodet! Hvis noen kunne være så snill og avkrefte de ryktene kjappere enn kjappest, så hadde jeg blitt veldig lykkelig ;o) Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124788-sn%C3%B8/#findComment-757136
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg enig i!! Og jeg synes det er mer enn litt dumt at ICBF ikke kan få fingen ut og komme med det BUFA ber om. Og jeg har tenkt at det kanskje var fordi noen hadde noe å skjule, tro meg jeg har spekulert og lurt noe helt vanvittig! Jeg ville vært rimelig naiv og dum om jeg ikke hadde gjort det... Det er helt naturlig at BUFA går "tjenestevei" i denne saken, og at de henvender seg til ICBF som kontrollmyndighet, og ikke direkte til barnehjemmene. Likevel hadde det IKKE skadet om norske myndigheter tok kontakt med de private barnehjemmene og snakket med dem også. Men helt klart, ICBF må gå god for regnskapene og tallene og praksisen. Hekkan, jeg er klar for at denne saken skal bli avgjort, kan ikke få sagt hvor utrolig vondt det er å ha mistanken om at ens barn er kjøpt og betalt og solgt videre for adopsjon hengende over hodet! Hvis noen kunne være så snill og avkrefte de ryktene kjappere enn kjappest, så hadde jeg blitt veldig lykkelig ;o) Beste hilsen fra

Ikke for å strø salt i sårene, men... Du skriver "Og jeg synes det er mer enn litt dumt at ICBF ikke kan få fingen ut og komme med det BUFA ber om."

Kanskje de rett og slett ikke *kan* komme med informasjonen BUFA ber om? Og for å se litt vondt realistisk på ting: Hvor lett er det ikke for ansatte/styrere/styret på et privat barnehjem å strekke grensene litt når hele drifta er avhengig av penger fra utenlandsadopsjon?

La oss inderlig håpe dette ikke stemmer, for som du har hevdet før, Haag-konvensjonen skal sikre at adopsjoner foregår riktig. Men kan vi stole 100% på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124788-sn%C3%B8/#findComment-757180
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...