Gå til innhold

"storsinnet i tankegangen"

Anbefalte innlegg

Gjest hårsår, -jeg?

For en tid tilbake hadde vi to konsulenter fra barnevernet på hjemmebesøk i forbindelse med utredningen. Jeg er et menneske som ikke vil betegne meg som hårsår, men jeg blunket et par ganger ekstra der jeg stod på kjøkkenet og stekte vafler og hørte at konsulentene sa til min mann at han er "storsinnet i tankegangen" fordi han vil ha meg på tross av at jeg har sterilisert meg. De sa videre til ham at de synes at jeg er ’spesiell’ og at det er ’veeldig spesiellt’ at jeg har sterilisert meg. Er det vanlig at barnevernet uttaler seg slik? Hvordan ville du ha reagert dersom barnevernet hadde uttalt dette om deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124813-storsinnet-i-tankegangen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å svare på uten å vite foranledningen til samtalen.

Har du sterilisert deg fordi du ikke ville ha egenfødte barn, har du en sykdom som gjør at du har sterilisert deg eller lignende. Ikke det at jeg har noe med det, men det kan vel være noe av grunnen til at saksbehandleren reagerte.

Men å sitte og "baksnakke" noen sånn når du er på kjøkkenet syns jeg var rimelig grovt. De burde jo heller sagt til deg at det er ganske spesiellt det du har gjort og latt deg besvare dette.

Men lykke til med adopsjonen uansett grunn. Kjærlighetens veier er uransakelige.

Synes ikke du er det minste hårsår jeg. Jeg tror nok jeg selv hadde blitt temmelig ilter over at saksbehandlere kan vise seg å være til de grader uprofesjonelle. De har ingen grunn til å leke psykologer og grunne på _hvorfor_ du har gjort dette. Jobben deres er jo å dokumentere hvordan de anser deres omsorgsevne i forhold til et evt adoptivbarn i fremtiden.

Helt utrolig spør du meg. Jeg ville faktisk konfrontert dem med hva de hadde sagt, og fortelt at du reagerte og ble såret av uttalelsen deres. Så tenker de seg kanskje litt mer om en annen gang.. kan vi håpe:-)

Gjest hårsår, -jeg?

Synes ikke du er det minste hårsår jeg. Jeg tror nok jeg selv hadde blitt temmelig ilter over at saksbehandlere kan vise seg å være til de grader uprofesjonelle. De har ingen grunn til å leke psykologer og grunne på _hvorfor_ du har gjort dette. Jobben deres er jo å dokumentere hvordan de anser deres omsorgsevne i forhold til et evt adoptivbarn i fremtiden.

Helt utrolig spør du meg. Jeg ville faktisk konfrontert dem med hva de hadde sagt, og fortelt at du reagerte og ble såret av uttalelsen deres. Så tenker de seg kanskje litt mer om en annen gang.. kan vi håpe:-)

Hei grot. Da jeg litt senere på samme møte forklarte hvorfor hvorfor jeg hadde sterilisert meg, -altså at jeg ikke ønsker å føde barn, så sa den ene konsulenten: "Du måtte da kunnet bruke annen form for prevensjon, du som virker så bestemt på andre områder." Jeg tror nok ikke at det hadde vært til hjelp å fortelle at jeg ble såret over at de betegnet min mann som storsinnet fordi han ville ha meg. Det jeg egentlig vil med hovedinnlegget er å finne ut om jeg var hårsår i forhold til hva andre mener er akseptabelt å si. Takk for svaret.

Gjest hårsår, -jeg?

Det er litt vanskelig å svare på uten å vite foranledningen til samtalen.

Har du sterilisert deg fordi du ikke ville ha egenfødte barn, har du en sykdom som gjør at du har sterilisert deg eller lignende. Ikke det at jeg har noe med det, men det kan vel være noe av grunnen til at saksbehandleren reagerte.

Men å sitte og "baksnakke" noen sånn når du er på kjøkkenet syns jeg var rimelig grovt. De burde jo heller sagt til deg at det er ganske spesiellt det du har gjort og latt deg besvare dette.

Men lykke til med adopsjonen uansett grunn. Kjærlighetens veier er uransakelige.

Hei nickno. Foranledningen til samtalen var at jeg på det første hjemmebesøket fortalte at jeg hadde valgt å sterilisere meg fremfor å føde barn. Jeg hadde i mange år hatt i tankene at når den dagen kommer at jeg ønsker meg barn, så går det an å adoptere. For meg innebærer ønsket om barn ikke et ønske om å bli gravid og føde barnet selv. I og med at vi skal være så åpne som mulig og vi har undertegnet på at bv kan innhente relevante opplysninger så var det for meg naturlig å fortelle dette til to profesjonelle konsulenter fra en etat som arbeider med mennesker. Som jeg skrev til grot, det jeg egentlig vil med hovedinnlegget er å finne ut om jeg var hårsår i forhold til hva andre mener er akseptabelt å si. Takk for svaret.

Skjønner godt at du ble lei deg når du overhørte den samtalen. Ikke bare var det uprofesjonelt av bv - konsulentene, men direkte ufint, syns jeg. Hvem vet, kanskjede ville teste din mann?

En slik sak burde nok egentlig rapporteres til deres overordnede, men det spørs vel hvor mye en orker å bale med...

Trøst deg ihvertfall med at det ikke er _deg_ det er noe feil med.

Hilsener fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...