Gå til innhold

Jeg tror jeg trenger en pause...

Anbefalte innlegg

...fra diskusjonen om private barnehjem. Påstanden om salg av barn gjør ekstremt vanvittig vondt, i mitt hode så kan det ikke være en sannhet, det MÅ være feil! Det gjør fysisk vondt å tenke på at det bare kan vær en ørliten sannsynlighet for at vår datter ble adotpert bort pga et økonomisk motiv, jeg blir kvalm med tanken på at noen er i stand til å selge sitt eget barn, og jeg blir enda mer kvalm med tanke på at noen kan være i stand til å kjøpe barn for å "selge" dem videre til oss som adopterer. I mitt hode er ikke dette et alternativ, og jeg kan rett og slett ikke tro at dette har skjedd. Alt jeg vet om de private barnehjemmene og hvordan adopsjonen foregår.. det er rett og slett ikke et alternativ at BUFA har rett mht salg av barn. Dette er en sak som engasjerer meg sterkt, og jeg er hellig overbevist om at BUFA tar feil i denne saken. Derav mitt engasjement. Det betyr ikke at jeg ikke støtter at det gjøres undersøkelser, og at jeg ikke er for at adopsjoner skal gå riktig for seg - for det er jeg! Men jeg kjenner nå at jeg rett og slett ikke orker å diskutere dette mer her inne. Nå lener jeg meg tilbake og ser hva som skjer. Forhåpentligvis blir departementets konklusjon at alt går riktig for seg. Alternativet tør jeg ikke tenke på. Ikke fordi jeg da ikke får adoptere fra FANA - om mistankene til BUFA er rett ville jeg ikke tatt i FANA med ildtang en gang - men fordi hvis BUFA har rett, så er det en mulighet for at vår datter er "kjøpt og betalt", og hvilken mor kan leve med det????? Nei, jeg håper og tror at departementet vil konkludere med at BUFA er på viddene i denne saken! Hix - jeg kan ikke love at jeg kommer med et svar i kveld, som sagt så trenger jeg en pause fra hele sullamitten. Men jeg har innleggene dine. Har forresten videresendt dem hjem til meg selv på mail, uten å spørre deg først, fyyyy meg ;o)) Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124814-jeg-tror-jeg-trenger-en-pause/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei snø! Jeg synes ikke du skal ta dette så mye innover deg som du tydligvis gjør. Du har selv vært på FANA. Du har truffet menneskene der. Du har selv sett hvordan barnehjemmet drives. Du har hatt mye bedre muligheter til å gjøre deg opp din egen oppfatning av hva FANA er enn noen av oss andre som ikke har vært der. Ikke glem det!! Det eneste jeg påpeker er at systemet for meg ser ut til å kunne åpne for litt uheldige effekter. Når BUFA vil ha bedre kontroll, så vil jeg tro at de har en _forebyggende_ hensikt med dette. Vi snakker vel ikke her om at BUFA gjør som de gjør på bakgrunn av konkrete tilfeller av avkastende formidling av barn. Da ville nok reaksjonen ha vært klarere fra BUFAS side. Vi snakker om et system som satt på spissen vil kunne tenkes å utnyttes på den måten. Hvis man ikke ser den forskjellen, hvilket særlig én her inne tydligvis ikke evner, så bør man ta seg tid til å grunne litt mer på det. Det er forskjell på å ha mulighet til å gjøre noe galt, og det å faktisk gjøre det. Det blir som om man skulle skjære 'snoppen' av alle norske menn fordi den gjør dem til voldtektsforbrytere. Det er jo selvfølgelig ikke det at menn er utstyrt med et forplantningsorgan som gjør at de faller inn i den kategorien. Det er jo hva de faktisk bruker denne lille greia til. Likefullt er det ikke i seg selv noe galt i at bestyreren ved et privat barnehjem har mulighet til å berike seg på adopsjoner. Det er hvordan denne personen faktisk forholder seg til denne muligheten som avgjør om vi står overfor et etisk problem eller ikke. Slik systemet fungerer i dag bygger det på tillit. Systemet har ingen innebygget garanti for at det ikke foregår lysskye ting. Det BUFA sikkert ønsker er å forbedre systemet slik at det også _garanterer_ at alt går riktig for seg. Det betyr slett ikke at ikke alt er i sin skjønneste orden i dag. de nærmeste til å ha en oppfatning om disse tingene er de som har vært der. Vi andre kan bare spekulere i hva slags motiver som ligger til grunn. Slikt kan man bli paranoid av.

Jeg gjør som deg og venter utålmodig med bankende hjerte på svar fra BUFA om hva som er sant. Dette kan jo handle om vår kina adopsjon også, ettersom jeg forsto at 3000 dollar blir betalt for hver adopsjon der...

Takk frø :-)

Engasjemnt tar på, og for øyeblikket føler jeg meg fullstendig tom....

Beste hilsen fra

Hei snø! Jeg synes ikke du skal ta dette så mye innover deg som du tydligvis gjør. Du har selv vært på FANA. Du har truffet menneskene der. Du har selv sett hvordan barnehjemmet drives. Du har hatt mye bedre muligheter til å gjøre deg opp din egen oppfatning av hva FANA er enn noen av oss andre som ikke har vært der. Ikke glem det!! Det eneste jeg påpeker er at systemet for meg ser ut til å kunne åpne for litt uheldige effekter. Når BUFA vil ha bedre kontroll, så vil jeg tro at de har en _forebyggende_ hensikt med dette. Vi snakker vel ikke her om at BUFA gjør som de gjør på bakgrunn av konkrete tilfeller av avkastende formidling av barn. Da ville nok reaksjonen ha vært klarere fra BUFAS side. Vi snakker om et system som satt på spissen vil kunne tenkes å utnyttes på den måten. Hvis man ikke ser den forskjellen, hvilket særlig én her inne tydligvis ikke evner, så bør man ta seg tid til å grunne litt mer på det. Det er forskjell på å ha mulighet til å gjøre noe galt, og det å faktisk gjøre det. Det blir som om man skulle skjære 'snoppen' av alle norske menn fordi den gjør dem til voldtektsforbrytere. Det er jo selvfølgelig ikke det at menn er utstyrt med et forplantningsorgan som gjør at de faller inn i den kategorien. Det er jo hva de faktisk bruker denne lille greia til. Likefullt er det ikke i seg selv noe galt i at bestyreren ved et privat barnehjem har mulighet til å berike seg på adopsjoner. Det er hvordan denne personen faktisk forholder seg til denne muligheten som avgjør om vi står overfor et etisk problem eller ikke. Slik systemet fungerer i dag bygger det på tillit. Systemet har ingen innebygget garanti for at det ikke foregår lysskye ting. Det BUFA sikkert ønsker er å forbedre systemet slik at det også _garanterer_ at alt går riktig for seg. Det betyr slett ikke at ikke alt er i sin skjønneste orden i dag. de nærmeste til å ha en oppfatning om disse tingene er de som har vært der. Vi andre kan bare spekulere i hva slags motiver som ligger til grunn. Slikt kan man bli paranoid av.

Du har selvfølgelig helt rett, og jeg følger og støtter tankegangen din hele vegen. Men jeg kjenner likevel frykten krype opp over ryggen på meg :-( Jeg vet med meg selv at det ikke er sånn som BUFA påstår, men bare tanken på at det kan være en vag sannhet i det gjør rett og slett fysisk vondt. Nå sitter jeg her og er hel tom og konstaterer at en viss tulling sprer usannheter om adopsjon som jeg ikke orker å kommentere en gang. Som jeg sa, alt jeg vet førerer til konklusjonen om at BUFA er helt på jordet. Men på bakgrunn av artikelen i Vårt land så er det nok mange som tenker "ingen røyk uten ild". Mistanken om at ens barn er kjøpt og solgt er utrolig vond! Så ja, jeg tar dette inn over meg, og det er til å bli fysisk syk av :-( Nei, jeg håper bare at avklaringen kommer kjapt nå, slik at vi vet hva som er hva, og slipper spekulasjoner. Jeg kommer nok sterkere tilbake når jeg bare har fått summet meg litt ;o) beste hilsen fra

Kjære snø. Skjønner at dette er tungt for deg. Har bare lyst til å si at enten det er sånn eller slik, så må det viktigste være at deres adopsjon har vært hundre prosent renhårig fra deres side. Om noen skulle ha svin på skogen i den andre enden - og det får vi da inderlig håpe at de ikke har - så er ikke det noe dere har noen skyld i. Hvis dere derimot hadde hatt den minste mistanke om at det var ugler i mosen da dere fikk barnet deres, ville det vært noe helt annet. Håper du får deg en god hvil og får tatt deg inn igjen :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...