Gå til innhold

amming av stort barn på 4½ mnd.


oHelene

Anbefalte innlegg

Fullammar dattera vår på 8 kg (4½ mnd). Eg gir henne som regel 5 måltider om dagen, og nattmåltid slutta vi med for fire veker sidan.

Kva erfaringar er der rundt å fullamme såpass store barn lenge? Helsesøster sa at det kunne bli problem å fullamme henne i og med at ho er såpass stor og det er grunnen til spørsmålet mitt. Eg trudde at det burde kunne gå greitt - så stor er ho ikkje.

Ynskjer fortrinnsvis å fullamme til 6 mnd. viss ikkje ho krev meir innen den tid og lurer på andres erfaringar rundt dette.

Har forresten jernbehovet noko med barnets størrelse å gjere eller berre med alder (siden det vert anbefalt grøt med jern fra 6 mnd)?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født to store barn(4,7 og 5,2kg), og fullammet vel drøye 4 mnd med den yngste. Jeg hadde tenkt å fortsette litt lenger, men de begynte å våkne oftere om natten for å spise. Pluss at de ikke var særlig interessert i puppen - de hylte hver gang vi spiste, for de ville også ha!

Men prøv! Det er jo ikke verre enn å gi henne mat hvis hun skulle kreve det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to store barn(4,7 og 5,2kg), og fullammet vel drøye 4 mnd med den yngste. Jeg hadde tenkt å fortsette litt lenger, men de begynte å våkne oftere om natten for å spise. Pluss at de ikke var særlig interessert i puppen - de hylte hver gang vi spiste, for de ville også ha!

Men prøv! Det er jo ikke verre enn å gi henne mat hvis hun skulle kreve det! :-)

Nei du har jo rett i det - og ho skal få mat viss ho vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har jo rett i det - og ho skal få mat viss ho vil ha det :)

Lykke til!

Og jeg glemte jo å svare på spørsmålet om jern... Jernlageret til babyen tar slutt rundt 6 mnd etter fødselen, så det har nok noe med alderen å gjøre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

Og jeg glemte jo å svare på spørsmålet om jern... Jernlageret til babyen tar slutt rundt 6 mnd etter fødselen, så det har nok noe med alderen å gjøre. :-)

Takk for raske svar. Kor gamle og store var forresten dine to då du begynte med fast føde. Jenta mi var forresten litt mindre ved fødsel enn dine: 4100g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er snart 5 mnd og blir også fullammet (vi prøvde med grøt et par dager for en stund siden, men sluttet igjen...). Hun var på 4 mnd-kontroll 8,8 kg. Det var da aldri noe snakk om at ammingen kunne bli et problem. Det blir det vel allikevel for alle etterhvert...altså, ikke et "problem", men at behovet for mer mat kommer. Og det skjønner du nok selv når den tid kommer! Er barnet fornøyd så er det ikke noe grunn til å bekymre seg, hun er jo så liten enda uansett!!

Mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fullammet sønnen min til han var nesten 7 måneder, da var han 11 kg. Han har aldri trengt ekstra jern heller. Jeg tror ikke det er noe problem å fullamme dersom barnet er litt stort. Tvert imot så viser det vel at du har nok av melk å gi barnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære oHelene,

Det er ikke noe som sier at man ikke kan fullamme et stort barn hvis barnet går fint opp i vekt og mor trives med å fullamme. Du må ha rikelig med melk da han får bare 5 ganger i døgnet. Hvis man ønsker å fullamme og er innstilt på noen økedøgn i ny og ne går det alldeles utmerket.

Generelt sett trenges det påfyll av jern fra 6 måneders alder. Det er inget i veien for å vente med grøt inntil da hvis barnet vokser og mor trives.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar. Kor gamle og store var forresten dine to då du begynte med fast føde. Jenta mi var forresten litt mindre ved fødsel enn dine: 4100g.

Beklager at jeg er så treg til å svare, men jeg måtte jo finne frem kortene...

Yngstejenta var drøye 4 mnd og veide ca 8,5 kg. Eldstejenta var 3,5 mnd og veide ca 7,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...