Gå til innhold

Julebord - igjen


Gjest BSS

Anbefalte innlegg

Jeg skal på julebord på fredag og har da lyst til å drikke litt vin. Moren min skal passe gutten vår som er 2 1/2 måned gammel. Han tar flaske med melk jeg har pumpet. Spørsmålet mitt er når jeg kan amme ham på morgenen uten at det er alkohol i melka?

Han pleier å sove til ca. 0600-0630.

Hvis jeg f.eks. drikker en flaske hvitvin før kl 2400, hvor mye promille vil jeg ha da? (Jeg vet jeg forbrenner ca. 0,15 pr. time). Jeg er 176 cm høy og veier 80 kilo, hvis det har noen betydning.

(Hvis ingen kan gi meg et godt svar, lar jeg bare være å drikke så mye alkohol at det ikke er ute av kroppen til morgenen, eller så kan pappan gi flaske).

Håper likevel legen eller andre har et omtrentlig svar til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære BSS, Du får et standardsvar og så får du prøve å regne ut selv. Du må regne med

samme promille i brystmelken som i blodet ditt. Dvs. etter 1 glass vin (= 1

glass øl = 1 drink) er det 0,3-0,4 promille i melken, avhenging av hvor stor du

selv er. Kroppen din bryter ned ca. 0,15 promille per time. Nedbrytningen tar

lengre tid ju mer du drikker. Det vil si at når promillen etter 2-21/2 time er ute

av blodet ditt er også melken promillefri. Du trenger ikke å pumpe deg annet

enn for å passe på at det ikke blir melkespreng eller andre problemer. Enkelte

kvinner kan få vanskeligheter med utdrivingsrefleksen etter inntak av større

mengder alkohol.

Jeg håper det er til litt hjelp!

Kos deg på julebord, vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...