Gå til innhold

Kan ADHD komme av en mors alkoholbruk i svangerskapet?

Gjest anonymt spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest anonymt spørsmål

Jeg spør ikke for å såre noen, men den lille tanteungen min har mange tegn på ADHD, og jeg vet moren hans drakk under sv.skapet.Han har i tillegg litt skjeve øyne(m/litt langt mellomrom fra hverandre),utstående ører, er urolig og aggressiv og ofte veldig nervøs og depressiv stakkar!Jeg har hørt teorien om morens alkoholmisbruk under svangerskapet, og lurer på om noen her vet noe mer om denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en signifikant sammenheng mellom alkoholpåvirkning i svangerskapet og sjansen for alkoholskade på fosteret. Barn med alkoholskade har oftere enn andre barn ADHD (i tillegg til en rekke andre utviklingsforstyrrelser mm). Hvis den gravide er riktig uheldig kan så lite som ett glass vin eller to - på "feil" dag (innenfor de 3 første mnd) være nok til at barnet får skade. Dette avhenger blant annet av fosterets gentikk (noen tåler med alkoholpåvirkning enn andre) og en del andre forhold.

I Norge er det visst "tabu" å snakke om alkoholskade på barn, selv om legene, i en del tilfeller, ser dette allerede på fødestua. I andre land - og særlig i Canada og USA (der jeg har bodd i mange år og kjenner forholdene godt) tas det straks tak i dette for å kunne stille en evt. diagnose raskt. Det er viktig både for barnet og omgivelsene å få rett veiledning og lære mest mulig om denne meget avlorlige tilstanden, som er en permanent og omfattende hjerneskade som aldri kan kureres. Men jo tidligere diagnosen foreligger, desto tidligere kan barnet bli forstått riktig, få riktig korreksjon og repons fra omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver at barnet har et noe spesielt utseende. Dette er ikke noe som forekommer hos barn med ADHD, men dette barnet kan selvfølgelig ha ADHD, men da trolig i kombinasjon med noe annet.

Det høres mer ut som barnet du beskriver kan ha Føtalt Alkohol Syndrom (FAS). Du kan søke på nettet og lese om dette. Om du vil at jeg skal skrive mer om tilstanden gjør jeg gjerne det en annen dag.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
Gjest apelsin

Hei.

Du lurer på om adhd kan komme av en mors alkoholbruk i svangerskapet.

Svaret er ja.

De barna som blir skaddet av alkohol blir født med FAS, FASD eller FAE.

Mange av de kan ha adhd eller autisme/aspergers som tileggsdiagnose.

Mange av slike barn kan ha nytte av ritalin, concerta, strattera, dexedrine eller dexamin.

anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...