Arja Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Har en 5 år gammel sønn som ennå ikke har hatt en tørr natt. Har vært fullstendig tørr på dagtid i over 2 år. Har tenkt å kanskje oppsøke lege med tanke på nesespray e.l.Han er selv veldig motivert. Hvor gammelt skal barnet være før det regnes som et medisinsk problem, og legen gjør noe med det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125180-n%C3%A5r-regnes-det-som-et-medisinsk-problem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Til Arja.På spørsmålet om når dette regnes som et medisinsk problem er det litt uenighet om dette.Sengevæting er ofte definert fra ca 5 års alder.Når det er aktuelt å behandle dette avhenger av barnets modenhet. Oftest er dette fra ca. 7 års alder, men noen 5 åringer kan være motivert. Når det gjelder medisinene du tenker på så er det et alternativ. Du kan høre med legen om dere kan forsøke det.Alarm er også en aktuell behandlingsform, men kanskje helst når barna er litt større. Ellers så er do trening på dagen også et alternativ, men det avhenger litt årsaken til sengevætingen. Noen har et lite blærevolum som må trenes opp. Andre har økt urinproduksjon på natten, derfor kan medisiner kompensere med dette.Dersom gutten er motivert ville jeg snakket med den legen dere bruker å hørt hva han synes.Medisinen er godkjent fra barnet er 5 år. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125180-n%C3%A5r-regnes-det-som-et-medisinsk-problem/#findComment-760916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Til Arja.På spørsmålet om når dette regnes som et medisinsk problem er det litt uenighet om dette.Sengevæting er ofte definert fra ca 5 års alder.Når det er aktuelt å behandle dette avhenger av barnets modenhet. Oftest er dette fra ca. 7 års alder, men noen 5 åringer kan være motivert. Når det gjelder medisinene du tenker på så er det et alternativ. Du kan høre med legen om dere kan forsøke det.Alarm er også en aktuell behandlingsform, men kanskje helst når barna er litt større. Ellers så er do trening på dagen også et alternativ, men det avhenger litt årsaken til sengevætingen. Noen har et lite blærevolum som må trenes opp. Andre har økt urinproduksjon på natten, derfor kan medisiner kompensere med dette.Dersom gutten er motivert ville jeg snakket med den legen dere bruker å hørt hva han synes.Medisinen er godkjent fra barnet er 5 år. Lykke til I tillegg til bleier, medisin og alarm-matte, kan en del barn bli hjulpet ved hjelp av behandling hos fotsoneterapaut eller kiropraktor. Alt er avhengig av hva problemet skyldes, om det er noe fysisk i veien eller om det kun handler om at barnet sover for tungt. Da viser det seg desverre nærmest umulig å behandle ( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125180-n%C3%A5r-regnes-det-som-et-medisinsk-problem/#findComment-760935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rah1365380404 Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg har en sønn som har brukt Minirin nesespray i flere år. jeg hadde ett svare strev før han fikk den, med vasking av sengetøy. Han vegret seg veldig mot å overnatte andre steder. Han sover tungt om natten, så alarmmatte og det å prøve å vekke han var/er umulig. Vi fikk sprayen når han var ca 5-6 år og han er nå 10 og bruker den fortsatt og er dermed tørr hver natt. Den er en tilførsel av det hormonet som gjør at vi produserer mindre urin om natten og er, slik jeg har forstått, ufarlig å bruke. Håper dere får løst problemet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125180-n%C3%A5r-regnes-det-som-et-medisinsk-problem/#findComment-784934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til gutt på 6,5 år Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 I tillegg til bleier, medisin og alarm-matte, kan en del barn bli hjulpet ved hjelp av behandling hos fotsoneterapaut eller kiropraktor. Alt er avhengig av hva problemet skyldes, om det er noe fysisk i veien eller om det kun handler om at barnet sover for tungt. Da viser det seg desverre nærmest umulig å behandle ( Heisann! det ser ut som om du kan mye om dette - ser det av dine mange svar her inne! :-)) Jeg har en pode som jeg rett og slett tror sover for tungt, men sikkert kan man jo ikke være uten å ha fått en "diagnose". Men samtidig er jeg usikker på hvor mye vanlige leger egentlig kan om dette - er det først og fremst skolert i skolemedisinen eller "våger" de å gi råd om annet?? Og så håper man jo at tingene vil bedre seg av seg selv, og så utsetter man å gjøre noe enda litt til.... Situasjonen hos oss er at gutten på 6,5 år rett og slett ikke våkner, verken av at han må tisse, eller av at han har tisset. Han kan ligge der dyvåt og sove like tungt. han sluttet med dagbleier da han var 3, men brukte nattbleiene til han var 5,5 år. Det siste året har vi ikke brukt nattbleie, men vi tar ham opp om natta. Da er han helt borte vekk - merker ikke at han blir tatt opp og satt på do. Har ikke noe minne fra dette i det hele tatt. Noen ganger har det også hendt at vi har tatt ham opp "for sent", f.eks. kl 0200, og så har han allerede tisset på seg. Da har jeg både skiftet på ham + senga uten at han våkner skikkelig eller har noe minne om dette neste dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125180-n%C3%A5r-regnes-det-som-et-medisinsk-problem/#findComment-853802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.