Gå til innhold

Har AF, VB og IA noen påvirkning på tildelinger?

Anbefalte innlegg

Gjest Adoptanten
Skrevet

Er det noen som vet om det? Hvem er det som matcher barn og foreldre? Og er det virkelig lagt særlig vekt på at barn og foreldre skal matche?? Bryr de seg virkelig om dette, disse som matcher? Når jeg ser på min søsters barn, så er det ingenting hos barna som matcher henne og mannen. Barna matcher heller ikke hverandre. De er fra Colombia og den ene er lys brun, den andre er nesten svart. Han som er lysest mobber broren sin for at han er så svart. Han triumferer med at han er den lyseste. Han har også ADHD. Det virker ikke som om det er lagt vekt på matching her? Jeg stoler ikke blindt på dette. Jeg og mannen skal også adoptere og jeg er veldig urolig for hvordan dette skal gå? Sikkert på bakgrunn av det jeg har sett hos min søster og de. De har ikke hatt det lett. Det er ikke få ganger vi har måtte trå til og hjelpe, når det har stormet som verst. Og det har det i aller høyeste grad... Hvordan har dere andre det med dette? Er det full match, eller ikke?

Gjest ikke adoptant, men...
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt så betyr ikke matching at man leter etter utseendemessige likhetstrekk. Men at man finner familier som man tror passer til det enkelte barnet, ut i fra hva man vet om både foreldrene, eventuelle søsken, og ikke minst barnet.

Skrevet

Vel, det er vel kanskje ikke altid denne "matchingen" går like "perfekt" (forstå meg rett), men jeg synes iallefall at i de fleste tilfeller, så passer det veldig bra, uten at jeg kan kalle meg ekspert på området.Kan kun vurdere ut i fra alle de familiene jeg har truffet. Jeg forstår at man kan bli bekymret, men det går bra for de fleste. Adoptivfamiler opplever som de fleste familier; sjalusi, trassalder, barn som blir sure og sloss. Det skjer vel i de fleste familier enten man er adoptert eller ei. (apropo innlegg om "adoptivbarn får ikke være "normale" barn"). Dessuten snapper barna også opp det som ellers skjer i samfunnet, og hvis de merker at voksne ser med dem på dem med forskjellige øyne så (f.eks. rasistisk) så vil de merke det og ta etter, og utnytte det. Hvem vet hva denne gutten har hørt av utenforstående om lyse og mørke mennesker. Det kan vel også tenkes at det skyldes sjalusi. Barnas oppførsel her skyldes nok andre ting, vil jeg tro, en manglende matching (Uten at jeg skal uttale meg som noen ekspert her :-). Jeg tror ikke at AF, VB og IA har noen påvirkning i det hele tatt. Utvelgingen/matchingen skjer hos de lokale myndigheter. Hilsen en mamma som følger vi har fått det perfekte "match"

Skrevet

Dette må vel være ment for å provosere!?

Tror du virkelig at man forsøker "å matche" på UTSEENDE ved adopsjoner!?

Å adoptere et barn innebærer akkurat samme sjansespill som ved egenfødte barn. Noen ser ut som om de ikke er i slekt overhodet, man skulle ikke tro de var søsken. Man kan f.eks. få et blondt barn og et helt mørkhåret barn.

En av brødrene mine har det, for eksempel. En jente som er så lys at hun ikke har farge på øyenbryn eller øyenvipper en gang, blå øyne og helt hvitt hår. Pratsom, livlig og utadvendt.

Så, nummer to, en gutt. Han har mørkt hår, mørke vipper og bryn, litt oliventeint i huden, brungrønne øyne. Innadvendt og sier ikke et pip når det er litt ukjent folk tilstede. Gjemmer seg bak mamma eller pappa.

Dette skjer som en følge av naturens mangfold.

Og her sitter du og snakker om "perfect match" i adopsjonssaker, som om det var ment å henspeile på utseende.....

Skrevet

Tror ikke VB, AF og IA har noen påvirkning her nei. Matching skjer nok i giverlandene hos adopsjonsbyråene der. Vi hører jo mye snakk om matching (spes fra Kina tror jeg det er jeg har hørt begrepet "matching room") Hva man egentlig prøver å matche her er jeg ikke så sikker på. Men kan ikke tenke meg at det går på utseende. Tror de skulle lett leeeenge før de fant en liten thai som lignet meg og mannen min, for å si det på den måten:-) Men det er klart at når det gjelder barn med spesielle behov så blir det hele noe annerledes. Da vil jeg tro de leter grundig i haugen av søkere, for å finne det paret som kan takle denne utfordringen best mulig. Men jeg velger likvevel å tro at mye av denne matchingen er veldig tilfeldig . Den må jo bare bli det. Menneskene som sitter og jobber med disse sakene har sjelden kjennskap til barna og når det gjelder foreldre har de bildet og skriftlig materiale å forholde seg til. Personlighetene, både hos barn og adoptivforeldre, vet de jo ingenting om. Derfor må det bli litt tilfeldig dette her fra sakbehandlers side. Men: når dette er sagt så stopper alle mine påstander om tilfeldigheter. Jeg er temmelig sikker på at vi har fått barnet som skulle til oss. Men at saksbehandler hos Holt i Bangkok, som tildelte oss barnet, kunne ha noen forutsetninger for å vite det, tviler jeg sterkt på. Tror nok heller det er høyere makter som trekker i trådene her jeg:-)

Skrevet

Adopsjonsforeningene i Norge har ingen påvirkningsmulighet ved tildeling av barn til adoptivsøkerne. Unntaket er dersom de fra sin samarbeidsorganisasjon i giverlandet blir bedt om hjelp til å finne egnede foreldre til barn med spesielle behov.

Hva de ansvarlige i giverlandene legger vekt på ved matching av barn og adoptivforeldre, kan nok variere. Men i utgangspunktet antar jeg at de forsøker å finne best mulig egnede foreldre til de konkrete barn som til enhver tid er frigitt for adopsjon. Da legges det nok størst vekt på at søkernes ressurser (og evt. ønsker) er tilpasset det enkelte barns behov og personlighet mer enn at barn og foreldre matcher hveandre utseendemessig.

Våre tre tildelinger oppleves som gode matcher. Barna ser ut til å likne både hverandre og oss foreldre i temperament og tildels personlighet, selvom barna til tider har _mer_ av temperamentet enn oss voksne...

Av de (nokså mange etterhvert) adoptivfamilier som vi kjenner, har jeg til gode å se at barn og foreldre overhodet ikke går overens.

Hilsen fra

carla1365380461
Skrevet

Dette må vel være ment for å provosere!?

Tror du virkelig at man forsøker "å matche" på UTSEENDE ved adopsjoner!?

Å adoptere et barn innebærer akkurat samme sjansespill som ved egenfødte barn. Noen ser ut som om de ikke er i slekt overhodet, man skulle ikke tro de var søsken. Man kan f.eks. få et blondt barn og et helt mørkhåret barn.

En av brødrene mine har det, for eksempel. En jente som er så lys at hun ikke har farge på øyenbryn eller øyenvipper en gang, blå øyne og helt hvitt hår. Pratsom, livlig og utadvendt.

Så, nummer to, en gutt. Han har mørkt hår, mørke vipper og bryn, litt oliventeint i huden, brungrønne øyne. Innadvendt og sier ikke et pip når det er litt ukjent folk tilstede. Gjemmer seg bak mamma eller pappa.

Dette skjer som en følge av naturens mangfold.

Og her sitter du og snakker om "perfect match" i adopsjonssaker, som om det var ment å henspeile på utseende.....

Nei, jeg tror ikke spørsmålet var ment provokativt, og det at enkelte land prøver å matche på utseende, er sikkert. I Kinaforeningens medlemsskrift fra ei tid tilbake sto en liten artikkel om CCAA - adopsjonsorganisasjonen i Kina. Enkelte av personene fra CCAA var da på besøk i Norge, og fortalte om matchingen og at dette var en "magic process". Videre sies det at "både foreldenes bakgrunn, nettverk og interessant nok utseende, spiller en betydelig rolle for hvilke barn som foreslås overfor hvilke foreldre. Tie [direktøren til avdelingen som matcher] fremholdt at de prøver å få de til "å se ut som en familie"". Synes slettes ikke det er rart å ønske familier som ser ut som familier. Hilsen

fei1365380229
Skrevet

Nei, jeg tror ikke spørsmålet var ment provokativt, og det at enkelte land prøver å matche på utseende, er sikkert. I Kinaforeningens medlemsskrift fra ei tid tilbake sto en liten artikkel om CCAA - adopsjonsorganisasjonen i Kina. Enkelte av personene fra CCAA var da på besøk i Norge, og fortalte om matchingen og at dette var en "magic process". Videre sies det at "både foreldenes bakgrunn, nettverk og interessant nok utseende, spiller en betydelig rolle for hvilke barn som foreslås overfor hvilke foreldre. Tie [direktøren til avdelingen som matcher] fremholdt at de prøver å få de til "å se ut som en familie"". Synes slettes ikke det er rart å ønske familier som ser ut som familier. Hilsen

Jeg syns faktisk at alle barna i gruppen vår matchet foreldrene på utseendet, og jeg tror også alle foreldrene var enige i at de hadde fått den vakreste og fineste jenta (Kina).

Men det er utrolig hva man kan se da, venninnen min fikk stadig høre at hun var så utseendemessig lik på sin far, det var bare det at han var hennes stefar (-:

Skrevet

Jeg syns faktisk at alle barna i gruppen vår matchet foreldrene på utseendet, og jeg tror også alle foreldrene var enige i at de hadde fått den vakreste og fineste jenta (Kina).

Men det er utrolig hva man kan se da, venninnen min fikk stadig høre at hun var så utseendemessig lik på sin far, det var bare det at han var hennes stefar (-:

Jenta vår er iallefall *mye* penere enn begge sine foreldre! Garantert!

Jeg har lurt mye på hvordan de har matchet oss jeg faktisk. Har prøvd å finne sammenhenger i forhold til alder på barn vv alder på foreldre (innad i gruppen) i forhold til utseende og i forhold til alt mulig annet jeg har kunnet tenke meg skal kunne spille inn, men finner ingen sammenhenger.

Akkurat hvordan de som jobber i matching room på CCAA visste at vi passet til hverandre aner jeg ikke. Kanskje de har bedre krystallkuler enn hva vi har? ;-)

Jeg vet ikke. Det jeg vet, er at vi fikk det barnet som er ment for oss.

Det høres passelig klissete å si det på den måten, men jeg vet ikke noe bedre måte. :o)

MVH

Skrevet

Deler ditt inntrykk, fei. På vår andre hentereise i Kina syntes jeg det var påfallende hvordan noen av barna faktisk liknet på en av foreldrene utseendemessig.

Jeg spurte reiselederen vår, som er meget erfaren og selv har besøkt CCAA flere ganger, om de bevisst prøver å matche utseende. Det trodde reiselederen var sannsynlig, hvis de finner noen naturlige likhetstrekk mellom noen av barna og foreldrene som skal matches i en gruppe.

Jeg tenker: hva annet har de mulighet for å matche - bortsett fra evt de yngste barna til de yngste foreldrene (men det er visst ingen entydig sammenheng i så måte). De sitter på et sentralt kontor i Beijing og tildeler årlig tusenvis av barn fra mange steder i Kina. Jeg vil tro de har minimalt med personlige opplysninger om hvert enkelt barn, i tillegg til stort arbeidspress. Alt foregår puljevis og på løpende bånd kronologisk.

fei1365380229
Skrevet

Jenta vår er iallefall *mye* penere enn begge sine foreldre! Garantert!

Jeg har lurt mye på hvordan de har matchet oss jeg faktisk. Har prøvd å finne sammenhenger i forhold til alder på barn vv alder på foreldre (innad i gruppen) i forhold til utseende og i forhold til alt mulig annet jeg har kunnet tenke meg skal kunne spille inn, men finner ingen sammenhenger.

Akkurat hvordan de som jobber i matching room på CCAA visste at vi passet til hverandre aner jeg ikke. Kanskje de har bedre krystallkuler enn hva vi har? ;-)

Jeg vet ikke. Det jeg vet, er at vi fikk det barnet som er ment for oss.

Det høres passelig klissete å si det på den måten, men jeg vet ikke noe bedre måte. :o)

MVH

Jeg er en kløpper på å finne likheter. Hadde jeg sett deg og din datter i RL og ikke bare på bilder så hadde jeg garantert funnet likheter. (-:

fei1365380229
Skrevet

Deler ditt inntrykk, fei. På vår andre hentereise i Kina syntes jeg det var påfallende hvordan noen av barna faktisk liknet på en av foreldrene utseendemessig.

Jeg spurte reiselederen vår, som er meget erfaren og selv har besøkt CCAA flere ganger, om de bevisst prøver å matche utseende. Det trodde reiselederen var sannsynlig, hvis de finner noen naturlige likhetstrekk mellom noen av barna og foreldrene som skal matches i en gruppe.

Jeg tenker: hva annet har de mulighet for å matche - bortsett fra evt de yngste barna til de yngste foreldrene (men det er visst ingen entydig sammenheng i så måte). De sitter på et sentralt kontor i Beijing og tildeler årlig tusenvis av barn fra mange steder i Kina. Jeg vil tro de har minimalt med personlige opplysninger om hvert enkelt barn, i tillegg til stort arbeidspress. Alt foregår puljevis og på løpende bånd kronologisk.

Tror ihvertfall ikke de matcher de yngste til de yngste.

Slik var det garantert ikke i vår gruppe, det var mer random, men vi var yngst og fikk den eldste. Heldigvis!

Det har en gruppe barn og en gruppe voksne og så matcher de ut fra hvilke av barna de tror passer best utseende og personlighetsmessig.

Vi fikk heldigvis en "deep sleeper" (-: Etter å ha hørt om diverse barn som holder foreldrene oppe om natta er vi veldig glad for det.

Skrevet

Tror ihvertfall ikke de matcher de yngste til de yngste.

Slik var det garantert ikke i vår gruppe, det var mer random, men vi var yngst og fikk den eldste. Heldigvis!

Det har en gruppe barn og en gruppe voksne og så matcher de ut fra hvilke av barna de tror passer best utseende og personlighetsmessig.

Vi fikk heldigvis en "deep sleeper" (-: Etter å ha hørt om diverse barn som holder foreldrene oppe om natta er vi veldig glad for det.

Vårt første barn var på ingen måte noen 'deep sleeper', og det ble noen slitsomme måneder etter hjemkomst, ja. Men du verden for ei vidunderlig jente!

Noen mener hun likner på meg utseendemessig, men da tror jeg de er litt kreative :-) Uansett, i den gruppen barn som ble overlevert samtidig, var det liksom bare hun som passet perfekt for oss. Sånn opplevde i hvert fall vi det (helt objektivt, altså!).

Det er forunderlig hvordan ting bare blir riktig. Hvem vet hvilke overordnede krefter og sammenhenger som trer i kraft når man får et barn. Jeg VET ingenting om slikt, men for meg synes det definitivt ikke bare å være bare tilfeldigheter. Og jeg trives med den oppfatningen.

Mannen min og jeg er helt enig om at vi har fått de to mest praktfulle jentene i hele Kina (akkurat som alle de andre som har fått barn fra Kina), og at de var ment for oss...

Og nå er det best jeg gir meg før jeg blir helt sentimental :-)

Skrevet

Vårt første barn var på ingen måte noen 'deep sleeper', og det ble noen slitsomme måneder etter hjemkomst, ja. Men du verden for ei vidunderlig jente!

Noen mener hun likner på meg utseendemessig, men da tror jeg de er litt kreative :-) Uansett, i den gruppen barn som ble overlevert samtidig, var det liksom bare hun som passet perfekt for oss. Sånn opplevde i hvert fall vi det (helt objektivt, altså!).

Det er forunderlig hvordan ting bare blir riktig. Hvem vet hvilke overordnede krefter og sammenhenger som trer i kraft når man får et barn. Jeg VET ingenting om slikt, men for meg synes det definitivt ikke bare å være bare tilfeldigheter. Og jeg trives med den oppfatningen.

Mannen min og jeg er helt enig om at vi har fått de to mest praktfulle jentene i hele Kina (akkurat som alle de andre som har fått barn fra Kina), og at de var ment for oss...

"Hvem vet hvilke overordnede krefter og sammenhenger som trer i kraft når man får et barn."

Du sier noe der. Det er ikke for ingenting at vi har fått tre Gudegaver...

;0)

Skrevet

Jeg har sett jentene dine jeg, og kan underskrive på at de er særdeles vakre! :)

Skrevet

"Hvem vet hvilke overordnede krefter og sammenhenger som trer i kraft når man får et barn."

Du sier noe der. Det er ikke for ingenting at vi har fått tre Gudegaver...

;0)

...og det er Mamtas gullunger også!!!

(Bare så du ikke skulle bli fornærmet ;-))

Skrevet

Jeg har sett jentene dine jeg, og kan underskrive på at de er særdeles vakre! :)

Takk for det, thaimor. Guttene dine er også nydelige :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...