Gå til innhold

Hvordan betaler/sparer dere til adopsjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Håper på barn nr. 3

Hei. Jeg lurer på hvordan dere betaler/sparer til adopsjon. Vi har litt dårlig råd og er MEGET glad for tips ifm at vi kanskje skal gå igang igjen med en adopsjon til. Forrige gang fikk vi en bonus fra min jobb som "reddet" oss. Denne gangen må vi evt spare.

Hva gjør dere????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125260-hvordan-betalersparer-dere-til-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sparegris

Hei En adopsjon koster mellom 100000-150000 kr. Det er mye penger for en vanlig familie. Vi har alminnelig god råd, men har selvsagt vært nødt til å sette av disse pengene etterhvert. Det har vi gjort ved å prioritere på en annen måte enn før. Vi har utsatt større investeringer i hjemmet, dyre ferier etc. Vi startet planleggingen til nr. 2 allerede da vi kom hjem med det første barnet, så det har i grunnen gått greit. Vi ville ikke komme i en situasjon at vi ikke skulle ha pengene på konto når reisebeskjed kom, og vi ville ikke låne i bank til dette heller. Luksus til hjemmet etc. får komme senere.....

Vi la jevnt og trutt penger til side i flere år før vi fikk sønnen vår. Umiddelbart etter hentereise nummer en begynte vi å spare til reise nummer to. Det har alltid vært viktig for oss å ha pengene klare uansett når telefonen måtte komme.

Jeg har hørt at noen besteforeldre har støttet opp økonomisk også. Tror mange besteforeldre vil oppleve det som positivt hvis de fikk lov til å være med å hjelpe. (Hvis de har mulighet altså....)

Lykke til med sparingen.....

Gjest Ikke akkurat nå

Her er løsningen som "reddet" oss: Vi gikk tilfeldigvis over til valutalån en stund før vi startet adopsjonsprosessen. De pengene som vi tidligere betalte inn i avdrag (og høge renter) setter en vanligvis da inn på en konto til seg selv (som en får renter på). Vi har dermed hver måned hatt en del disponible penger som vi har kunnet betale inn til adopsjonen + reisen etc., i stedet for å f.eks. måtte ta opp lån/pine ned levestandarden i det daglige. Det har ført til at vi på sett og vis har utsatt betalingen på huset et år, men det betyr lite når man har valutalån, og den økonomiske friheten har vært herlig.

Vi prøver så godt vi kan å spare noe hver måned, men det er ikke så lett.

I tillegg sparer vi evt. skattepenger, feriepengene og det resterende av den halve skatten vi har i desember.

Vi har gitt beskjed til familien at vi kun ønsker oss penger til bursdager og jul.

Oppussing, møbelkjøp osv...utsettes til barnet har kommet hjem.

Vi har ikke spesielt god råd. Men vi har likevel lagt av litt penger hver mnd. helt siden vi startet vår første adopsjon - høsten 1995. Det har liksom blitt en vane å spare. I tillegg har vi satt adopsjonsstøtten (for de to første) rett inn på sparekonto.

Ellers har vi kuttet ut dyre ferier og utsatt "større" investeringer inntil videre. Vi har også vært heldige og har kunnet spare inn på barnehageutgifter det siste året ved å ha bestemødre som "dagmammaer".

Nå tredje gang har vi også refinansiert lån for å få en litt romsligere økonomisk hverdag.

Ønsker dere lykke til med en evt. tredje adopsjon.

Hilsener fra

Annonse

Vi har ikke spesielt god råd. Men vi har likevel lagt av litt penger hver mnd. helt siden vi startet vår første adopsjon - høsten 1995. Det har liksom blitt en vane å spare. I tillegg har vi satt adopsjonsstøtten (for de to første) rett inn på sparekonto.

Ellers har vi kuttet ut dyre ferier og utsatt "større" investeringer inntil videre. Vi har også vært heldige og har kunnet spare inn på barnehageutgifter det siste året ved å ha bestemødre som "dagmammaer".

Nå tredje gang har vi også refinansiert lån for å få en litt romsligere økonomisk hverdag.

Ønsker dere lykke til med en evt. tredje adopsjon.

Hilsener fra

"Ellers har vi kuttet ut dyre ferier og utsatt "større" investeringer inntil videre..." Ja, ja, jeg vet ikke hva du kaller nytt hus jeg da ;-))

"Ellers har vi kuttet ut dyre ferier og utsatt "større" investeringer inntil videre..." Ja, ja, jeg vet ikke hva du kaller nytt hus jeg da ;-))

:-P

Ettersom vi jo ikke akkurat sto _helt_ på bar bakke da huskjøpet fant sted, regner jeg det mer inn under refinansiering enn investering...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...