Gå til innhold

Naboens barn er sykt!

Anbefalte innlegg

Gjest nøytral i dag
Skrevet

Av omsorg skriver jeg dette innlegget og retter et spm. til dere: Vi har et nabobarn som er stor (9år) og har ikke enda noen diagnose - det vil ta 6 mnd. før utredelsen kommer i gang. Barnet er utagerende, paranoid, høylytt, rasende, ukontrollerbart og veldig anderledes i forhold til andre barn. Eldre søsken har fått diagnosen ADHD. Vi lurer - for barnets beste - om ikke det går ann med akkutt innleggelse på psykiatrisk avdeling nå som barnet er veldig paranoid og utredelsen enda ikke kommer i gang. Vil det ikke vært best at dette barnet fortest mulig kom under behandling/medisinering? Vet at det slites på familien, venner/slekt, omgivelsene og skolesituasjonen. Det er ett flott barn, men kun i små doser........ Håper på svar.

Gjest Glamamma
Skrevet

Har moren til dette barnet bedt deg om hjelp(ettersom du spør av omsorg)?Eller er dette kun dine og andres konklusjoner?

Husk at bortskjemte barn lett kan forveksles med ADHD-barn.Jeg vet dette fordi jeg selv har ei bestemt frøken som er(som så mange andre av dagens unger/ungdommer) ekstra bortskjemt*LOL*, og her jeg bor er det ganske lytt... men jeg har ingen problemer med å skille hennes bortskjemthet fra mitt tantebarn som har ADHD.

Bare til opplysning, sånn at du tenker over det og ikke tar feil konklusjoner :-)

Gjest nøytral i dag
Skrevet

Har moren til dette barnet bedt deg om hjelp(ettersom du spør av omsorg)?Eller er dette kun dine og andres konklusjoner?

Husk at bortskjemte barn lett kan forveksles med ADHD-barn.Jeg vet dette fordi jeg selv har ei bestemt frøken som er(som så mange andre av dagens unger/ungdommer) ekstra bortskjemt*LOL*, og her jeg bor er det ganske lytt... men jeg har ingen problemer med å skille hennes bortskjemthet fra mitt tantebarn som har ADHD.

Bare til opplysning, sånn at du tenker over det og ikke tar feil konklusjoner :-)

Dialogen mellom barnets mor og meg er bra. Har også fått masse info. vedr. ADHD. Men det er av omsorg for hele familien jeg stillte spm. Det er purret på barnepsyk. for å få komme inn fortere til utredning, men til ingen nytte. DET er ikke et bortskjemt barn, men et barn med mye mer dyptliggende problem desverre.

Skrevet

Dialogen mellom barnets mor og meg er bra. Har også fått masse info. vedr. ADHD. Men det er av omsorg for hele familien jeg stillte spm. Det er purret på barnepsyk. for å få komme inn fortere til utredning, men til ingen nytte. DET er ikke et bortskjemt barn, men et barn med mye mer dyptliggende problem desverre.

Det er vanskelig å gi svar på så lite opplysninger, Det er veldig trist at det er ventetid der vedkommende hører til. Hvilken BUP sogner familien til?

Det er noen muligheter:

- søke privat utredning (men det koster selvfølgelig penger)

- ta kontakt med barnevernet (om de ikke er inne i bildet) og se om de ikke kan betale for en utredning

- argumentere med BUP om viktigheten av å komme frem i behandlingskøen (få hjelp til dette fra andre instanser som PPT, skole, fastlege)

Det er i alle fall verdt og forsøke! Og jeg synes det er bra at du forsøker og hjelpe familien.

Dessuten er jeg forholdsvis uenig med Glamamma ang. likehten mellom barn med ADHD og bortskjemte unger. Bortskjemte unger er sjelden fortvilet over sion egen situasjon - det synes jeg ofte unger med ADHD er.

Gjest glamamma
Skrevet

Det er vanskelig å gi svar på så lite opplysninger, Det er veldig trist at det er ventetid der vedkommende hører til. Hvilken BUP sogner familien til?

Det er noen muligheter:

- søke privat utredning (men det koster selvfølgelig penger)

- ta kontakt med barnevernet (om de ikke er inne i bildet) og se om de ikke kan betale for en utredning

- argumentere med BUP om viktigheten av å komme frem i behandlingskøen (få hjelp til dette fra andre instanser som PPT, skole, fastlege)

Det er i alle fall verdt og forsøke! Og jeg synes det er bra at du forsøker og hjelpe familien.

Dessuten er jeg forholdsvis uenig med Glamamma ang. likehten mellom barn med ADHD og bortskjemte unger. Bortskjemte unger er sjelden fortvilet over sion egen situasjon - det synes jeg ofte unger med ADHD er.

Skjønner zippi, men jeg vet at folk som er uvitende om hvor alvorlig ADHD er kan koke sammen sine egne konklusjoner om friske barn.

ADHD-barn bråker ikke bare i heimen, men er generellt urolige og ukonsentrerte i de fleste sammenhenger, fungerer dårlig sammen med andre barn osv.

En bortskjemt unge kan bråke en del hjemme hos sine egne, men greier å konsentrere seg, og oppfører seg oftest bra sammen med andre barn og voksne :)

Dere som har innsikt vet jo dette, men andre kan kansje skape misforståelser om noen unger.

Gjest Glamamma
Skrevet

Ok, da skjønner jeg, om du gjør dette i forståelse med moren og familien.

Av det du skriver så forstår jeg at dette barnet har alvorlige problemer som må behandles.

andantino1365380092
Skrevet

HEI !

Hvorfor skal det ta 6 mnd før barnet kommer til utredning?

Har selv en sønn som har adhd. Vi ble forespeilet veldig lang ventetid for utredning gjennom ppt. Av hensyn til gutten vår, syns vi ikke det var særlig holdbart.Nevnte dette for fastlegen vår, som ga oss henvisning til en barnelege og barnenevrolog med spes. i adferdsvansker på Volvat i Oslo. Uka etter fikk vi time, og utredning startet. Denne legen har avtale med kommunen, så vi betaler kun vanlig takst.

Lykke til, - det må ikke ta lang tid.

• 5 måneder senere...
Gjest også nøytral
Skrevet

Hei

Beskrivelsen av naboens barn rørte ved noe i meg.. Har et barn som også passer denne beskrivelsen og kan forstå at dere og "naboen" sliter... Lurer fælt på hvordan det går med dem nå? Har barnet kommet inn til utredning?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...