Gå til innhold

tar lang tid før jeg kommer meg etter trening


treneren

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trente fotball veldig ofte før i tiden, så har jeg tatt 1 1/2 år pause frem til nå for en mnd siden. Å det som gjennspiller seg er at jeg får en del problemer under hard trening. Det er det att etter hvært som treningen går og jeg er veldig annpusten så får jeg dåtter i ørene og snørra renner noe veldig.Jo fortere pulsen slår desto værre blir det. Hva kan foråsake dette? Ellers så er det det at etter hver trening/kamp så tar det veldig lang tid før jeg kommer meg.Jeg er i god fysisk form, men alike vel er jeg utrolig sliten lenge etter treninga/kampen.Utrolig sliten (vokseverk) i bena. Noen forslag??

Hilsen en som liker å trene mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Når det gjelder dine problemer med andpusthet og rennende nese, kan det jo hende at du bare er i dårlig form etter en lengre pause. Hvis du er alvorlig plaget, bør du snakke med en lege. Problemet med at det tar lang tid før du kommer deg etter trening, kan også skyldes dårlig form. I tillegg kan det være resultat av dårlig restitusjon og lite hvile etter hver treningsøkt. Du vil ha ekstra god nytte av å ta hensyn til de kostrådene som påvirker restitusjonen: Etter alle typer trening er det viktig å innta væske og karbohydrat for å sette i gang restitusjonsprosessen. Da henter du deg bedre inn igjen. 1) Du bør rehydrere deg med 150% av væsken du har tapt under trening: drikk 5 dl direkte etter og fortsett å drikke til du har vært på do to ganger. 2) Du bør innta en liten mengde raske karbohydrater for å starte refyllingen av glykogenlagrene: det kan være KH fra drikke og/eller mat, f.eks. juice, sportsdrikke, 1-2 frukter, kjeks, boller, brødmat el.l. 3) Hvis du trener mye styrketrening, kan det i tillegg være gunstig å innta litt protein innen 1 time etter trening fordi det kan øke proteinsyntesen. Du kan drikke/spise melkeprodukter som sjokolademelk, yoghurt el.l. eller du kan spise et måltid med proteinkilder. Et alternativ kan også være et blandingspulver med karbohydratet og protein, da får du begge deler. Til slutt, mye og hard trening trenger tilsvarende god og mye hvile for at du skal tåle treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...