Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å få bostøtte må en i husstanden din være støtteberettiget. Støtteberettiget person er:

-barn under 18 år eller person over 65 år

-person med visse typer trygder / pensjoner fra det offentlige, se nedenfor

-person som har sosial stønad som eneste inntekt, med en varighet på minst ett år

Følgende trygder / stønader gir støtteberettigelse:

- person med uførepensjon, grunnstønad, hjelpestønad eller yrkesskadeerstatning etter folketrygdloven

- person som har attføringspenger, rehabiliteringspenger, etterlattepensjon eller overgangsstønad for etterlatte etter folketrygdloven

- person som har uførepensjon etter yrkesskadetrygdloven

- person som mottar annen offentlig alders-, uføre- eller etterlattepensjon

- person som mottar krigspensjon

- person som mottar pensjon fra annet EØS-land med samme formål som de nevnte norske pensjoner

For å få bostøtte må en i husstanden din være støtteberettiget. Støtteberettiget person er:

-barn under 18 år eller person over 65 år

-person med visse typer trygder / pensjoner fra det offentlige, se nedenfor

-person som har sosial stønad som eneste inntekt, med en varighet på minst ett år

Følgende trygder / stønader gir støtteberettigelse:

- person med uførepensjon, grunnstønad, hjelpestønad eller yrkesskadeerstatning etter folketrygdloven

- person som har attføringspenger, rehabiliteringspenger, etterlattepensjon eller overgangsstønad for etterlatte etter folketrygdloven

- person som har uførepensjon etter yrkesskadetrygdloven

- person som mottar annen offentlig alders-, uføre- eller etterlattepensjon

- person som mottar krigspensjon

- person som mottar pensjon fra annet EØS-land med samme formål som de nevnte norske pensjoner

Jeg er uføretrygdet. Men i infobrosjyre står det at lånet på leiligheten må være gjennom Husbanken - dette synes jeg er svært rart.

Jeg er uføretrygdet. Men i infobrosjyre står det at lånet på leiligheten må være gjennom Husbanken - dette synes jeg er svært rart.

Unntak fra boligkrav:

I disse tilfellene stilles ingen krav til boligen, hverken verken med hensyn til selvstendighet eller finansiering:

-alders- uføre- og etterlattepensjonister med inntekt under et visst nivå.

Om inntektsgrensene:

Inntektsgrensene regnes som minstepensjon i ligningsåret 2001 + 30% av denne.

Husstandsmedlemmer som har fylt 18 år innen utgangen av ligningsåret 2001 regnes som voksne.

For husstander med barn er det et tillegg til de oppgitte grensene på kr. 15.181 pr. barn.

Inntektsgrenser for alders-, uføre- og etterlattepensjonister:

For 1 voksen innenfor gruppen: kr. 117.967 (Mp + 30%)

For husstander med 2 voksne innenfor gruppen: kr. 203.039 (Mp + 30%)

For husstander med 3 voksne innenfor gruppen: kr. 288.111 (Mp + 30%)

Inntektsgrenser for "unge uføre":

For 1 "ung ufør": kr. 161.299 (Mp + 30%)

For Husstand med 2 "unge uføre": kr. 277.619 (Mp + 30%)

Inntektsgrenser for husstander med "unge uføre" og andre voksne:

For husstander som består av 1 voksen og 1 "ung ufør": kr. 240.329 (Mp + 30%)

For husstander som består av 2 voksne og 1 "ung ufør": kr. 323.388 (Mp + 30%)

For husstander som består av 1 voksen og 2 "unge uføre": kr. 358.664 (Mp + 30%)

For husstander som består av 2 voksne og 2 "unge uføre": kr. 441.772 (Mp + 30%)

http://bostotte.husbanken.no/index.do?s=_VelgModell&a=goStartPrescorePublikum&p=velgModellBean&Portal=Hovedportal&MenuItem=

Hvis du bor i selveierleilighet regner de ikke fellesutgiftene dine som utgifter. De bruker jablonutgifter, dvs gjennomsnittet av kommunale utgifter. Derfor er det mye vanskligere å få bostøtte på selveierleilighet.

Men har du sjekket om det er mulig å få kommunal bostøtte gjennom boligkontoret?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...