Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gutt på 12 år som det siste året har blitt sengevæter. Dette har aldri vært noe problem tidligere. Fra han sluttet med bleier knapt fyllt tre har alt vært problemfritt frem til nå. Store deler av det siste året har han "tisset seg helt ut". I lange perioder hver eneste natt! Han har derimot vært en gutt som aldri har sovet veldig godt. Så lenge jeg kan huske har han gått i søvne hver eneste natt! Gjerne flere ganger. Han har det da ikke bra, han er urolig, hissig, vandrer rundt og vet ikke hvor han skal gjøre av seg. Dette har han sluttet med, det virker nesten som sengevætingen har "overtatt". Har snakket mye med han om det, og uten å virke naiv eller blind tror jeg at jeg kan påstå, det er ikke noe som "plager" han på annet hold som kan forklare dette. Men... Det skjer kun når han sover hjemme! Det mener han selv er fordi han her føler seg trygg og slapper mer av. Han sier han sover lett og urolig borte, fordi han er redd for å tisse på seg. Hva skal vi gjøre? Han nekter å snakke med en lege om det. Skal nok klare å overtale han hvis det kan gi positive resultater, men vil gjerne ha noe tips om eventuellt hvordan begynne prosessen. Har vurdert å ta kontakt med en kiropraktor. Har hørt de kan hjelpe. Vi trenger ialle fall hjelp og ønsker å gjøre det på en så skånsom måte som mulig. Dette er i ferd med å bli veldig tøft for en ellers livsglad gutt. Foreløbig Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125460-fortvilet-12-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke mase om det samme men har dere vært hos legen med en urinprøve? Kronisk urinveisinfeksjon kan gi slike plager.

Jeg blir ganske uvel når jeg har hatt urinveisinfeksjon i noen mnd. Kroppen blir sliten av å kjempe mot infeksjonen og jeg kan bli sur og grinete og kjempesliten.

Gjest psykiskinco

Jeg skal ikke mase om det samme men har dere vært hos legen med en urinprøve? Kronisk urinveisinfeksjon kan gi slike plager.

Jeg blir ganske uvel når jeg har hatt urinveisinfeksjon i noen mnd. Kroppen blir sliten av å kjempe mot infeksjonen og jeg kan bli sur og grinete og kjempesliten.

Det ser ut som det er psykisk, ja.

Jeg har vært gjennom det samme, selv om mitt problen var på dagtid. Vær ikke redd for å skaffe hjelp, og la gutten gå gjennom undersøkelse hos lege.

La ham forstå at du bryr deg og tar ham på alvor. Skaff også bleier så han slipper å våkne i våt seng, men ikke tving dem på.

Om han ikke vil bruke bleier, så sørg for å ha gummilaken med noe oppå som absorberer godt.

Han er i alle fall så stor at det er viktig å bevare verdigheten. Det er viktigere at han sover godt og blir uthvilt enn at han på død og liv har tørr seng.

Håper dette var til noen hjelp.

Kan man ha urinveisinfeksjon i lang tid uten smerter/ubehag?

Kan man ha urinveisinfeksjon i lang tid uten smerter/ubehag?

Ja, det kan man. Har man en kronisk infeksjon merker man at man tisser oftere enn normalt og gjerne må opp om natten eller tisser på seg. Dessuten blir man trett og uopplagt. Men det behøver ikke å svi når man tisser og man behøver ikke å få feber.

Annonse

Siri Harket, uroterapeut

Til Nikol.Det å tisse på seg om natten er nok slitsomt for en gutt på 12 år. Noe unormalt er det at han har vært tørr helt til nå. Det er flere årsaker til at barn tisser på seg på natten. Dersom sengevæting er det eneste symptomet, kan det være flere måter å behandle dette på Men ofte så se vi at barna også har problemer på dagen. Det kan være barn som har dårlige dovaner på dagen,mange har det som kalles urge, dvs at de må veldig fort på toalettet når de først må på toalettet.Barn bør ha litt faste rutiner på dobesøk på dagtid.Sengevæting kan komme som en konsekvens av at barnet har liten blærekapasitet. Dette kan endres ved å tisse etter klokka, eller faste tider på dagtid.Dersom det ikke er noe annet symptom enn sengevæting, kan det forsøkes alarm, noe som krever et motivert barn, og foreldre.Det er slitsomt for hele familien, og vekkes på natten av en alarm, men dette vil etter en tid ofte hjelpe barnet i å våkne selv, når signaler om full blære merkes. Et annet alternativ er å forsøke et medikament, Minirin, som skal redusere urinmengden på natten. Ellers så er det generelle råd, som å ikke drikke så mye på kvelden, prøve å roe barnet ned før leggetid, gjerne ved å lese,gå på toalettet før han legger seg. Prøv å få han til å sitte når han tisser.Jeg vil også anbefale dere å prøve å få time hos en uroterapeut, om det finnes der dere bor. Målet med uroterapi er å få barnet med på endring,motivasjon ,og å utelukke andre ting, i samarbeid med legen. Håper ellers at noen av rådene kan hjelpe. Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...