monique1365380367 Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Sønnen min er så forferdelig en av delene! Holder på og bli sprø jeg! For at han skal f.eks. sette ranselen på plass, sette sko på plass, henge opp jakke osv.må han ha beskjed om dette minst 10 ganger om dagen! han glemmer seg ut sier han!!Han kan finne på og tegne på veggen med blyant, uten og vite hvorfor han gjør det! Så sier han ihvertfall når jeg spør om det....Kan nevne en hel masse andre småting, men som sagt...dette er jo bare småting da. Men, det jeg lurer på, er det normalt kanskje at barn i en periode vil bli ganske så distré....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg kan underskrive på at jeg har en 11-åring som er minst like glemsk. Han husker aldri å ta matboksen sin fra ranselen, henge opp ranselen er en vits, den ligger strødd utover gulvet. Klær blir glemt igjen på skolen eller hos kompiser. Han har faktisk blitt litt bedre til å konsentrere seg på skolen nå, men i fjor var det ille. Han glemte lekseplaner, bøker, å gjøre leksene, gymtøy, svømmetøy osv. Vi fikk trøst av en på SFO for noen år siden; hennes 19 år gamle sønn kunne glemme ranselen sin hjemme når han skulle på skolen ennå" (-: Jeg "prøver" å ikke mase for mye slik at han blir stressa og gi han litt ansvar med f.eks å huske gymtøyet selv. I fjor kom han hjem hver dag før de skulle ha gym for å hente det(bor ved siden av skolen), men i år husker han det veldig ofte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/#findComment-762089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
monique1365380367 Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Jeg kan underskrive på at jeg har en 11-åring som er minst like glemsk. Han husker aldri å ta matboksen sin fra ranselen, henge opp ranselen er en vits, den ligger strødd utover gulvet. Klær blir glemt igjen på skolen eller hos kompiser. Han har faktisk blitt litt bedre til å konsentrere seg på skolen nå, men i fjor var det ille. Han glemte lekseplaner, bøker, å gjøre leksene, gymtøy, svømmetøy osv. Vi fikk trøst av en på SFO for noen år siden; hennes 19 år gamle sønn kunne glemme ranselen sin hjemme når han skulle på skolen ennå" (-: Jeg "prøver" å ikke mase for mye slik at han blir stressa og gi han litt ansvar med f.eks å huske gymtøyet selv. I fjor kom han hjem hver dag før de skulle ha gym for å hente det(bor ved siden av skolen), men i år husker han det veldig ofte. godt og høre at det er slik hos flere! prøver og ikke mase her også...men det er ikke alltid like lett...Nei vi får nok bare slite videre.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/#findComment-762097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christell Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Sønnen til gubben kan også gjøre slike ting. Det er til å bli sprø av. Føler liksom at jeg kjefter hele tiden. Har dessverre ikke funnet noen løsning. Han fikk hjelp på BUP (barne og ungdoms psykriatri) en tid. De sa at han hadde alt for mye å tenke på. (Bekymringer) Føler kanskje at det har blitt noe bedre, men langt i fra bra. Han er nå 12. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/#findComment-766067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsa1365380600 Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 godt og høre at det er slik hos flere! prøver og ikke mase her også...men det er ikke alltid like lett...Nei vi får nok bare slite videre.. Kjenner meg godt igjen. Men jeg tror ikke det er spørsmål om han min er bare distrê eller bare glemsk - her er det nok latskap inne i bildet også. Det er jo veldig enkelt å bo på hotell for 11-åringer da, og bare gjøre det de selv har lyst til ??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/#findComment-766115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Du kan prøve med et belønningssystem for å inspirere ham til å endre oppførsel og huske ting! Velg ut noen av de tingene du vil han skal gjøre annerledes - for eksempel rydde ransel og henge opp klær - og gi ham rett og slett en stjerne eller lignende hver gang han husker det - og ingen stjerne når han ikke gjør det som avtalt. (vær konsekvent) Jeg lot dem få ut poengene i penger hver uke, slik at det ikke gikk for lang tid mellom hver belønning, i starten, nå får den ene penger hver uke, den andre en gang i måneden. Så de ikke mistet motet, men fikk lyst til å fortsette. Det var mulig å tjene poeng på dette til de klarte 1 måned i strekk - så avtalte vi noe nytt som trengte å bli gjort annerledes. Jeg lot altså hver stjerne få en kroneverdi, men dere vet hvilket beløp eller en ting som deres sønn vil synes er ok. (Det lønner seg å snakke med barnet om noe det ønsker seg - selvsagt innenfor rimelighetens grenser!!!) Da har dere flere fordeler: 1) Det er "konkurransen/belønningen" som driver ham, ikke deres mas. Da blir dere liksom på samme parti, for dere vil jo gjerne han skal oppnå belønningen, ikke sant? 2) Han kommer inn i gode rutiner mens han tjener noe han selv ønsker seg, og det er nesten ikke grenser for hva dere kan hjelpe gutten deres med på den måten. Her går det for eksempel nå i belønning for å klare å gjøre alle leksene til rett tid en hel måned av gangen. 3) Dere oppdager det dersom han faktisk i k k e er istand til å klare dette og kanskje trenger hjelp, eller om det bare er noe han vokser av seg Denne teknikken har fungert utmerket her i huset, og ungene sier at de tror vi har fått det så mye koseligere her fordi vi har den lappen med stjerner på veggen. I alle fall, det er blitt mye mindre mas og sure miner her. Og en mor som føler seg mer vellykket som - nettopp mor - og som har fått bedre tid, fordi ungene gjør mye mer av seg selv og vi derfor kan ta en kopp te sammen på ettermiddagene i stedet for å rydde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/#findComment-780869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinúviel Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Har du ikke oppdaget den lappen som henger i panna hans hvor det står: "Stengt på grunn av ommøblering" ? :-) Gutten din er det ikke noe galt med, han er på vei inn i tenåra! Og jeg tror vi foreldre må gi dem rom for å være akkurat der hvor de er, dette med å være distre har ingenting med at det ikke foregår noe i holdet. Hadde du kunnet omdanne alle de tankene til strøm, kunne du forsyne Tromsø by! Men fortsett å vis at du ser ham, at du vil han skal være med i familien både på plikt og rettighet-sida! De trenger oss, selvom de ikke hører oss akkurat nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/#findComment-783036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wepzz Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 DET GÅR OVER ! Min 13-åring var slik ett helt år! Men det gikk over! Virket ikke som han var distré av vrangvilje, han kunne bare ikke "sortere" tankene sine. Han greide ikke ta imot en beskjed uten at noe ble feil likevel samme hvor mye han prøvde. Han var ganske frustrert selv også til slutt. Nå er det heldigvis nesten gått over. Han glemmer fortsatt ting, og er slurvete innimellom, men det kan ikke sammenliknes med tilstanden for 2 år siden! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125474-distr%C3%A9-eller-bare-glemsk-11-%C3%A5ring/#findComment-785539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.