Gå til innhold

liten vektøkning


Gjest beryl

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på fire månder, som jeg fullammer. Hun har aldri vært noe glad i å ligge lenge ved puppen. Etter fire - fem minutter er det nok. Hun veide 3700 g og var 49 cm ved fødselen. Da hun var tre månder veide hun 5990 g og var blitt 62 cm. Ved fire månder var hun 6400 g og 63 cm. PÅ helsestasjonen fikk jeg beskjed om å amme sjeldnere, for å se om hun ville gå opp i vekt. Jeg ammer nå hver annen time på dagen. Om natten sover hun fra syv til fire om natten. Deretter spiser hun seks, åtte osv. Jeg vet at jeg har nok melk, så det er ikke der problemet ligger. ER det noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke helt svar på hva du spør om, men hvis hun er 4 mnd. kan du jo begynne så smått med grøt. Det vil jo ta noen uker før det er størrelse på posjonene og har hun liten vektøkning er det kanskje greit å starte ?

Kan det være at du er "tungmelket", slik at hun blir sliten av å suge ?

Du kan jo pumpe deg og prøve å gi henne på flaske, bare for å se hvor mye hun vil ha til et måltid.......

Jeg pumper, men er relativt lettmelket og bruker bare 7-10 min på å tømme brystet skikkelig - så kanskje hun spiser tomt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres så ille ut jeg... Løveungen var 3570 g / 48 cm da hun ble født og 5560 g / 58 cm på 3 mndskontrollen hun og helt passe mente helsesøster. Jeg syntes hun la på seg litt lite en periode, men nå eter hun som bare rakkern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære beryl,

Jeg synes du skal ta det helt med ro hvis du har et barn som er friskt og utvikler seg normalt. Vektøkningen fra 3-4 måneder er bittelitt i underkant, men noen barn har en langsommere vektøkning enn andre. Det er ikke noe å bekymre seg over hvis barnet øker i vekt jevnt og trutt, og det gjør hun. Det er ikke uvanlig med barn som bruker 4-5 minutter på å spise, det kan tyde på at du er "lettmelket". Du har et barn som har en lang natt og da trenger barnet ofte å spise hyppigere om dagen. Jeg vet ikke om du har skrevet rett når det står at du har blitt anbefalt å amme sjeldnere, det vil normalt føre til mindre melk og ikke mer. Betyder det at du ammet hver time tidligere? Jeg synes ikke du skal pumpe ut å prøve å gi med flaske for å se hva barnet tar, som en annen mor har foreslått. Det er ikke alltid mulig å få pumping å fungere like godt som når barnet suger, det kommer ikke ut så mye og mamman tror at hun har for lite. Barnets suging er den beste stimulansen til å opprettholde melkeproduksjonen. Hvis du vil gjøre en innsats for å øke melkemengden og du synes det er greit å pumpe kan pumpe deg før du går til sengs. Vørterøl og alkoholfri øl er kjent som melkefremmende hvis du liker det.

Hvis barnet krever mye og du føler at du er sliten kan du begynne forsiktig med smaksportioner med grøt.

Du skriver at du vet at du har nok melk og det tror jeg du skal fortsette å tro på!

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Det er jo ikke helt svar på hva du spør om, men hvis hun er 4 mnd. kan du jo begynne så smått med grøt. Det vil jo ta noen uker før det er størrelse på posjonene og har hun liten vektøkning er det kanskje greit å starte ?

Kan det være at du er "tungmelket", slik at hun blir sliten av å suge ?

Du kan jo pumpe deg og prøve å gi henne på flaske, bare for å se hvor mye hun vil ha til et måltid.......

Jeg pumper, men er relativt lettmelket og bruker bare 7-10 min på å tømme brystet skikkelig - så kanskje hun spiser tomt ?

Kjære Nimmi,

Takk for dine råd. Jeg har gitt tilbakemelding på dette med å pumpe ut å gi med flaske, les mitt svar til Beryl.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...