Gå til innhold

Frigjøring eller sexpress?

Gjest frigjøring eller sexpress?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

12

• terningkast6

7

• SierDuDet

4

• Kizza1365380506

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke sign

Er det antall meter man går som avgjør om en handling er ansvarlig eller ikke?

Avstand til apotek: 1243 meter - ansvarlig handling.

Avstand til matbutikk: 340 meter - uansvarlig handling..?

Ikke det det er snakk om.. Lett tilgjengelighet kan gjøre at man tenker på angrepillen som alternativ til f.eks. kondom.

Kanskje det kan bli en sovepute for gutter. At de ikke gidder ha kondomer fordi det re så lett å kjøpe angrepillen. Noen tror jo at sexen blir ødelagt av kondomer.

Mvh

Ungdom har ofte sex i fylla. De er ofte uerfarne, kondomet sprekker eller blir satt feil på, eller de gir opp og puler uten kondom. Vi har vel alle vært ung en gang og husker hvordan de første samleiene forløp. Det var ikke akkurat diskusjon først om prevensjon og sånt, man er sjenert, usikker, alt er nytt. Vi kan ikke forvente at debutantene trer på et kondom med den største selvfølgelighet.

Annonse

Gjest bør ikke selge det der!

Jeg synes at ungdom som skaffer seg nødprevensjon tar konsekvensen av egne handlinger. Det er jo kjempefornuftig fremfor å vente i flere uker på å ta en test, for deretter kanskje å måtte be om henvisning til en abort.

Men det er da mer fornuftig å tenke kondom når man har sex!

laguna1365380434

Økt tilgjengelighet kan føre til at man ikke bryr seg med prevensjon f.eks.; man kan alltids ta en angrepille.

Hvilklet er bedre enn ingenting.

Jeg tror ikke folk kommer til å satse på angrepillen som fast prevensjon, om den blir mere tilgjengelig,men at den kan være til god hjelp for mennesker som har gjort noe impulsivt og ikke gjennomtenkt.

Sier meg forøvrig enig med terningkast6 i at jeg ikke tror det er noe bedre for tenåringsjenter å knaske p-piller i en årekke for å muligens være føre var.

Gjest Prøv i 15 dager

Hvordan kobler du en angrepille og sexpress? Det skal godt gjøres!

I utgangspunktet er ideen grei, men i praksis er jeg ikke like sikker. Vi trenger tross alt ikke å sjekke lenger enn seksualforumet her på dol for å forstå hvor til de grader lite kunnskap en del unge sitter med.

Hvis pillen blir lettere å få ta i, blir den sannsynligvis også brukt hyppigere som prevensjon. Folk bruker den jo som prevensjon nå, og blir den til og med sabla mye enklere å få tak i enn p-piller, så tror jeg en del av våre iq-løse ungdom kommer til å benytte seg av denne pilla regelmessig.

Men i utgangspunktet er tanken god. Dog tror jeg ikke den lar seg gjennomføre i et land med så mange nisser som tross alt Norge har.

Efter å ha lest dine innlegg finner jeg grunn til å endre syn på bruk av prevensjon: jeg er nå utelukkende for.

Gjest papirtiger

Ungdom i dag er så opplyst om både p-piller og nødprevensjon at de ikke behøver noe veiledning utover det som står på pakningsvedlegget.

Er litt enig i dette. P-piller er reseptpliktige. Leger har dermed ansvar å fortelle om p-piller. Men. Bare farmasøyter kan gi ut reseptpliktige medisiner.

Jeg ville også fryktet at butikkpersonell ville svart på spørsmål som de har ingen forutsetning til å svare på. De som jobber på apoteket skal tross alt kunne svare på spørsmål om medisiner, deriblant p-piller. Ingen er tjent med slepphendt håndtering av p-piller

Gjest ikke sign

Hvilklet er bedre enn ingenting.

Jeg tror ikke folk kommer til å satse på angrepillen som fast prevensjon, om den blir mere tilgjengelig,men at den kan være til god hjelp for mennesker som har gjort noe impulsivt og ikke gjennomtenkt.

Sier meg forøvrig enig med terningkast6 i at jeg ikke tror det er noe bedre for tenåringsjenter å knaske p-piller i en årekke for å muligens være føre var.

Men så kan de stikke ned på butikken etter kondomer først...

Gjest småplass

er helt enig med deg. Er de gamle nok til aa ha saa boer de ta koneskvensene av det. Det er vell ikke saa vanskelig aa finne ett apotek. Hvis vi begynner aa selge angrepiller i butikkene, kan folk begynne aa bruke dette som prevansjonsmiddel.

Er du gammel nok til aa ha saa bør du vere gammel nok til aa te konsekvensene av det

Hva med de som bor på litt mindre plasser der apotek og lege er langt unna. Ikke lett for en 16 åring uten bil å kjøre til nærmeste by/tettplass å få tak i angrepillen. Da kan det å få det i butikk være reddningen for mange.

Annonse

Gjest eller dette

Hva med de som bor på litt mindre plasser der apotek og lege er langt unna. Ikke lett for en 16 åring uten bil å kjøre til nærmeste by/tettplass å få tak i angrepillen. Da kan det å få det i butikk være reddningen for mange.

Eller de kan kjøpe kondomer på butikken først..

laguna1365380434

Men så kan de stikke ned på butikken etter kondomer først...

Kan og bør er noe helt annet en hva folk gjør;)

I så viktige anliggender som familieforøkelse eller ikke familieforøkelse er det lurt med angrefrist, kanskje særlig for de minst fornuftige og gjennomtenkte...

Skademinimering er et nøkkelord her...

Gjest Pratmaker

Ungdom i dag er så opplyst om både p-piller og nødprevensjon at de ikke behøver noe veiledning utover det som står på pakningsvedlegget.

Og en ting til, så vidt jeg har forstått det er det en stor mulighet for at man blir nokså utafor etter å ha tatt angrepillen. Blødninger, smerter, kvalme etc. Jeg tror IKKE at det frister til gjentakelse hvis man har prøvd en gang. For de som tror at angrepillen da duger som prevansjon. Dessuten beskytter den IKKE mot sykdom.

Bla bla..her sitter jeg og babler..måtte bare si meg enig med deg. :0)

Gjest Småplass

Økt tilgjengelighet kan føre til at man ikke bryr seg med prevensjon f.eks.; man kan alltids ta en angrepille.

De som bor i nærheten av en storby som har nattåpent apotek eller et apotek i det hele tatt har muligheten til å ta angrepille og forhindre abort, mens de som bor litt i utkanten må kanskje vente flere dager før de får tak i pillen og blir gravide.

Er det rettferdig?

Gjest papirtiger

Ikke det det er snakk om.. Lett tilgjengelighet kan gjøre at man tenker på angrepillen som alternativ til f.eks. kondom.

Angrepille koster ca 70 kroner (p-piller/sprøyte koster ca 35 kroner mnd). De fleste får blødninger og kvalme etter bruk. Angrepille er langt i fra 100% sikkert, og jo lenger tid som går før man får inntatt pille, jo mer usikkert blir det.

Nei, jeg tror ikke at angrepille blir en populær form for "prevensjon".

Det holder at man får kjøpt den på apoteket. Man får heller dra til nærmeste døgn/helgeåpne apotek så man får ev informasjon.

Det hjelper tydeligvis ikke at man får kjøpt kondom på dagligvareforretningen og bensinstasjonen. Folk vet tydeligvis ikke hvordan det skal brukes.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...