Gå til innhold

Vondt i puppene - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Ammingen av min 6 uker gammel baby blir stadig vondere. Såre brystvorter er en ting, men i det siste har jeg også fått vondt i selve puppen. Jeg vet ikke om det er kjertlene eller melkegangene. Men smertene kommer og går, og det gjør ekstra vondt når babyen begynner å suge. Har også registrert at brystvortene mine nå for tiden noen ganger er hvite og harde. Hva kommer dette av? Kan det være sopp eller brystbetennelse? Eller skyldes dette for eksempel trange melkeganger eller økt melkeproduksjon? Håper ikke det er noe alvorlig. Kjempefint om jeg kan få konstruktiv/faglig tilbakemelding på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125812-vondt-i-puppene-hvorfor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd harde/bleke/vonde brysvorter når jeg har ammet alle mine tre barn. Som oftest kom smerten og hardheten etter ammingen. Kjentes som om blodet gikk ut av brystvorten, og den ble iskald. Men om brystvortene var slik når barnet ble lagt til, gjorde det fryktelig vondt. Jeg pleide å legge hånden over brystvorten for å "varme" den litt først, slik at den var helt myk når barnet sugde seg fast. Med alle mine barn forsvant problemet før de var 3 mnd.

Jeg har opplevd harde/bleke/vonde brysvorter når jeg har ammet alle mine tre barn. Som oftest kom smerten og hardheten etter ammingen. Kjentes som om blodet gikk ut av brystvorten, og den ble iskald. Men om brystvortene var slik når barnet ble lagt til, gjorde det fryktelig vondt. Jeg pleide å legge hånden over brystvorten for å "varme" den litt først, slik at den var helt myk når barnet sugde seg fast. Med alle mine barn forsvant problemet før de var 3 mnd.

Tusen takk for svar. Puppene har føltes noe bedre de siste dagene, men slettes ikke smertefrie. Jeg prøver å unngå å fryse, og klemmer de hvite brystvortene varme. Merkelige greier dette her. Jeg krysser fingrene for at dette blir borte om noen uker, før kulda virkelig setter inn. Hmm, det kunne ha gjort seg med noen BH'er med innlagt varme!

• 4 uker senere...

Tusen takk for svar. Puppene har føltes noe bedre de siste dagene, men slettes ikke smertefrie. Jeg prøver å unngå å fryse, og klemmer de hvite brystvortene varme. Merkelige greier dette her. Jeg krysser fingrene for at dette blir borte om noen uker, før kulda virkelig setter inn. Hmm, det kunne ha gjort seg med noen BH'er med innlagt varme!

Putt masse ullinnlegg i bh'en da. Det blir iallfall jeg varm av...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...