Gå til innhold

Morsmålundervisning???

Anbefalte innlegg

Vannkastanje 1

Lurer på om det er noen der ute som har erfaring med undervisning i barnas opprinneloige språk ved siden av norskopplæringen?

Grunnen til at jeg spør er at vi fikk spørsmål om dette i barnehagen i dag.Barnehagepersjonalet mente at dette skulle føre til at poden vår lærte seg fortere norsk, og at han forstod ting bedre.Gutten vår har vært i Norge i snart 7 mnd, og blir 5 år til neste år.....så det er klart at han trenger å lære mest mulig før han begynner på skolen.

Grunnen til at jeg tviler litt med hensyn til morsmålundervisning er at ingen av oss snakker talog, og at han selv hadde ett veldig lite utviklet språk da vi overtok han.

Håper at det er noen der ute som har noen erfaringer å dele med oss.

Med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126095-morsm%C3%A5lundervisning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

polly1365380357

Ta en telefon til Anne Lise Rygvold, UiO - hun vet veldig mye om språk/språkutvikling. På et foredrag i oktober sa hun at de fleste "store" adoptivbarn som kommer totalt "fortrenger" sitt morsmål etter meget kort tid. De nekter som regel å snakke det, reagerer ikke på tilsnakk i språket - og forholder seg 100% til norsk. (Dette gjelder også såpass store barn som 8-9åringer - som jo har et godt utviklet morsmål - f.eks. spansk - og som får nye foreldre som kanskje kan snakke brukbart spansk).

Ut fra dette synes jeg dere skal glemme morsmålet - og heller jobbe med språkstimulering i forhold til norsken. Rygvold har mange gode tips mht språkstimulering også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...