Gå til innhold

Overtrent ?


Ingrid24

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 år og som slier med spiseforstyrrelser, har gjort det i mange år.

Har lav BMI og trener ca. 2 timer aerobic hver dag + at jeg sykler og går en del.

Har nå begynt å få vondt i kroppen, spesielt om kveldene.

Jeg verker, og da spesielt i leggene. Det gjør utrolig vondt.

I tilleg merker jeg at kroppen ikke orker å yte så mye som jeg vil at den skal. Jeg har besvimt noen ganger på treninga, blir ofte kvalm og får vondt i hodet etter jeg har trent.

Kan dette skyldes at jeg trener for mye i forhold til matinntak. Ja, jeg vet jo i grunn svaret, men trener jeg for mye ?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som at du får i deg alt for lite kostfiber, vitaminer, og mineraler gjennom kosten din.

Dersom du trener trenger kroppen din mer næring (vitaminer/minrealer osv), dette kan tilføres gjennom kosttilskudd dersom du har vanskeligheter med å få i deg dette gjennom kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ingrid.

Selv om både du og jeg fornemmer hva som går galt når 2 "++" timer trening pr. dag utmatter deg, la oss se litt nærmere på det.

Muskulatur, nervesystem og idet heletatt hele kroppen er avhengig av nok næring for å tåle hardt kroppsarbeide. Egentlig er det 2 muligheter, enten går du over til 1/2 times trening 4-5 dgr. i uken, eller må du spise betraktelig mer både før og etter trening. Sansynligvis er det ikke underskudd på bare kalorier men også proteiner og livsviktige fettstoffer (bruk olivenolje!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...