Gå til innhold

brystvorter


Gjest Opp

Anbefalte innlegg

Problemet mitt startet etter at jeg fikk barn for ca. 2 år siden. Siden da er brystvortene mine vært harde og ømme hele tiden.(Jeg ammet i 4 måneder) Før ammingen hadde jeg aldri dette problemet som jeg virkelig synes er ubehagelig. Jeg kan heller ikke gå i tynne bluser etc. for da synes brystvortene igjennom. Håper dere kan gi meg noen råd/svar på hva jeg kan gjøre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gro Nylander, overlege

Dersom du hadde sår eller sprekker sist du ammet kan det tenkes at det har dannet seg arrvev som kjennes hardt og ømt ut. Noen kvinner ka få overfølsomme bryster, særlig under graviditet, slik at brystknoppen stivner ved den minste pååvirkning. Man kan også av og til se en type krampetilstand i de små blodårene i brystknoppene, som da vil bli skiftevis røde og hvite samtidig som det gjør vondt. Det kalles Raynauds syndrom. Du kan forsøke varsom massasje med en nøytral salve, eventuelt etter mild varmebehandling. Raynaud kan behandles med medikamenter, men da skal det være svært plagsomt, for medisinen har bivirkninger. Vi får håpe at neste graviditet og ammeperiode kan hjelpe. Det er ikke sjelden at kvinner som har opplevd ømhet ogubehag første gang ikke gjør det senere. Be om skikkelig hjelp på sykehuseet, det er veldig viktig at barnet ikke irriterer brystknoppen unødig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...