Gå til innhold

Hvorfor kan man være kortere som politikvinne enn - mann?

Anbefalte innlegg

det syns jeg er diskriminerende. Jeg mener, -FØRST så har de bestemt en høyde som en politimann skal ha, muligens (vil jeg tro) for at de skal kunne takle jobben.....så innfører de en LAVERE høyde for kvinner som vil inn i politiet!!! Det betyr jo at MENN også burde kunne få vært lavere, -eller at kvinner er et slags 2.rangs politi?

Ikke sant?

Det er ikke likestilling sånt, det er idioti!

Fortsetter under...

Visst faen er det likestilling, hvis man insisterer på å bruke det misforståtte begrepet.

Det er vel logisk at man ikke kan forlange at politiet skal inneholde noe annet enn et noenlunne ca. snitt av befolkningen. Kvinner er i snitt lavere enn menn, ergo vil det være idiotisk å forlange at politikvinner skal være like høye som menn. På den måten ville man fratatt en større andel kvinner muligheten til å bli politi enn man gjør med menn. Og DET hadde vært manglende likestilling.

"....................."

Annonse

Det er vel en måte å kjønnskvotere på det da, siden menn gjennomsnittelig er høyere en damer.

MEN HVORFOR trengs høyden? - For om den TRENGS - så MÅ faktisk kvinner også være så høye, ellers er det jo farlig for dem.

Visst faen er det likestilling, hvis man insisterer på å bruke det misforståtte begrepet.

Det er vel logisk at man ikke kan forlange at politiet skal inneholde noe annet enn et noenlunne ca. snitt av befolkningen. Kvinner er i snitt lavere enn menn, ergo vil det være idiotisk å forlange at politikvinner skal være like høye som menn. På den måten ville man fratatt en større andel kvinner muligheten til å bli politi enn man gjør med menn. Og DET hadde vært manglende likestilling.

"....................."

TENK nå, PRozak, -du er kjent for det. :-)

Eks. En mann blir ansatt fordi det er viktig for hans jobb at han er over 185, - er han UNDER den høyden så er det farlig for han el. - Så ansetter de en kvinne - som er 170!!! - Betyr det da at det ikke er så nøye om det er farlig å være lavere enn 185, -eller får hun ikke være med på de farlige oppdragene som kreves av en høyere person? - Det eneste som skiller de to er kjønnsorganet - og at den ene får lov til å være lavere. Det henger ikke på greip!

Tenk på alle de skuffede menn på UNDER 185 som ikke kommer inn, som kan se på alle kvinnene som kommer inn.

Skjønner du meg? :)

Jeg trodde ikke de hadde høydekrav i politiet lengre.

Måtte lete jeg:

Klippet fra POLITIHØGSKOLEN:

HVEM BLIR STUDENT?

De søkere som nemda har godkjent basert på en total- vurdering av kvalifikasjoner og skikkethet, tas opp etter de poengberegningsregler som følger av gjeldende regler for opptak til høgskoler under universitets- og høgskoleloven.

I denne totalvurderingen blir det lagt vekt på:

– Personlige egenskaper

– Utdanning

– Muntlig og skriftlig fremstillingsevne

– Høyde

– Attester

– Yrkeserfaring

Annonse

Måtte lete jeg:

Klippet fra POLITIHØGSKOLEN:

HVEM BLIR STUDENT?

De søkere som nemda har godkjent basert på en total- vurdering av kvalifikasjoner og skikkethet, tas opp etter de poengberegningsregler som følger av gjeldende regler for opptak til høgskoler under universitets- og høgskoleloven.

I denne totalvurderingen blir det lagt vekt på:

– Personlige egenskaper

– Utdanning

– Muntlig og skriftlig fremstillingsevne

– Høyde

– Attester

– Yrkeserfaring

De har ingen fast grense i cm, men de ser an høyden. Sånn var det iallefall tidligere. En politimann på 150 får ikke akkurat samme autoriteten som en noe høyere. ;)

MEN HVORFOR trengs høyden? - For om den TRENGS - så MÅ faktisk kvinner også være så høye, ellers er det jo farlig for dem.

Det har vel noe å gjøre med at en høy person utstråler mer autoritet. Og kvinner er i gjennomsnitt mindre enn menn, så en "høy" kvinne er litt mindre enn en "høy" mann, derfor er det rimelig at høydekravet er lavere for kvinner enn for menn.

TENK nå, PRozak, -du er kjent for det. :-)

Eks. En mann blir ansatt fordi det er viktig for hans jobb at han er over 185, - er han UNDER den høyden så er det farlig for han el. - Så ansetter de en kvinne - som er 170!!! - Betyr det da at det ikke er så nøye om det er farlig å være lavere enn 185, -eller får hun ikke være med på de farlige oppdragene som kreves av en høyere person? - Det eneste som skiller de to er kjønnsorganet - og at den ene får lov til å være lavere. Det henger ikke på greip!

Tenk på alle de skuffede menn på UNDER 185 som ikke kommer inn, som kan se på alle kvinnene som kommer inn.

Skjønner du meg? :)

Det er vel ikke akkurat snakk om at det er farligere å være politimann/kvinne hvis du er under 185 cm.

Men de vil vel ha høye folk, fordi høyde utstråler en viss autoritet. Og menn er i gjennomsnitt høyere enn kvinner. Så en kvinne man vil anse som "høy" er lavere enn en mann man anser som "høy". Dermed forskjell i høydekrav.

En kvinne på 180 cm ville jeg absolutt regne som høy, men en mann på 180 cm har vel en mer normal høyde.

Det er vel ikke akkurat snakk om at det er farligere å være politimann/kvinne hvis du er under 185 cm.

Men de vil vel ha høye folk, fordi høyde utstråler en viss autoritet. Og menn er i gjennomsnitt høyere enn kvinner. Så en kvinne man vil anse som "høy" er lavere enn en mann man anser som "høy". Dermed forskjell i høydekrav.

En kvinne på 180 cm ville jeg absolutt regne som høy, men en mann på 180 cm har vel en mer normal høyde.

Ja, det var jo en forklaring :) selv om jeg ikke VIL være enig med deg.

Jeg tenker nå mest på kortere menn som OGSÅ kan virke autoritære.

Hitler for eksempel, han var jo både kort og autoritær.

Ja,- han så nå litt veik ut til å være politi da! :)

Men f.eks han som vant 71ºNord i fjord - Han var da tøff nok? :)

http://www.mil.no/multimedia/archive/00011/712-forside_11023a.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...