Gå til innhold

Ville du sett ned på en som..(ang jobb)

Anbefalte innlegg

Gjest kaisaliten

....hadde en nokså høy utdannelse og som hadde jobbet med sitt yrke/med sin tittel i en del år - men som plutselig valgte f.eks å stå i parfymeri? Eller noe annet som absolutt ikke hadde med utdannelsen å gjøre?

Jeg vurderer det. Har en høyere utdannelse, og har hatt bra lønn og bra jobb, men er nå blitt så utkjørt og ikke minst mobbet på jobben, at jeg ikke vet om det "holder" å bytte arbeidssted.

Jeg har et yrke det ikke er lett å få ny jobb i, og iallefall ikke med samme lønn, men orker snart ikke mer.

Har faktisk LYST til å ta en litt "tanketom" jobb, om du skjønner. Syns det er kjempe-artig å stå i parfymeri feks (gjort det før) eller selge klær etc etc....også slipper jeg bruke hodet til tunge ting.

Men hva vil folk si....

Tenker særlig på når jeg presenterer meg for nye...

"Hva er du utdannet som?"

- Jeg er ......

"Hvor jobber du da?"

- På Hennes og Mauritz....

Hm..

Si meg, ville du tenkt lavere om en slik person.? HELt ærlig nå?

Egentlig bør jeg gi katta i hva folk mener, men...

Og hvordan vil det se ut på cv'n den dagen jeg velger å tilbake til mitt yrke..?

Usj...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126317-ville-du-sett-ned-p%C3%A5-en-somang-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Humlepungen

Jeg ville absolutt ikke sett ned på en slik person. Det som er viktigest er at en gjør noe som gjør en lykkelig og tilfreds i livet. Ikke bare jage etter såkallte "status" jobber.

Så gjør det du har mest lyst til.

Lykke til

Gjest Pricilla

Selvfølgelig ikke! Ser du ned på folk som har "tanketomme" jobber som du kaller det?

Mener du alle som ikke er høyere utdanna er dumme og ikke klarer annet å stå bak kassa? Sier kanskje litt om DINE holdninger til andre folk, eller hva? ; )

Gjør det du vil du.. ikke sundt å jobbe seg i hjæl, enten man bruker huet eller ikke.

Gjest Niels Henrik

Jeg ville absolutt ikke sett ned på deg. Ville du sett ned på en slik person, hvis noen du kjente gjorde et tilsvarende valg f.eks?

Jeg synes du skal gjøre det du har lyst til. Prøv å stå i butikk en stund. Kanskje blir du lei det og ønsker deg til bake til din gamle jobb om et år eller to? Det skader uansett ikke å ha prøvd noe annet.

Dette er et verdivalg som bare du vet er best for deg eller ikke.

Personlig synes jeg det er veldig modent og ikke minst tøft, når man begir seg ut på nye marker, nye bransjer, nye utfordringer.

Det du må tenke på er om du i lengden blir tilfredsstillt i ny jobb over lengre tid.

Du bør heller ikke flykte fra og til en jobb, men fratre på bakgrunn av at den nye jobben er spennende og utfordrende for deg. Da blir plutselig utdannelse etc. lite viktig i denne sammenhengden.

Lykke til, og det kan bli spennende å se hva du finner ut av :0)

Gjest Kaisaliten

Selvfølgelig ikke! Ser du ned på folk som har "tanketomme" jobber som du kaller det?

Mener du alle som ikke er høyere utdanna er dumme og ikke klarer annet å stå bak kassa? Sier kanskje litt om DINE holdninger til andre folk, eller hva? ; )

Gjør det du vil du.. ikke sundt å jobbe seg i hjæl, enten man bruker huet eller ikke.

Nei, jeg ser IKKE ned på dem som står i kassa her og der..ikke i det hele tatt. Men JA; jeg KAN undre meg avogtil når en psykolog, lege, siv.ing etc etc står bak kassa i et parfymeri...Av og til undrer jeg meg, da, ja. Er det så rart?

Men som du sier, jeg bør egentlig ikke tenke slik :-)

Får se hva det blir til. Men holdningene mine er det ikke så mye galt med tror jeg, da....

Mitt valg av ordbruk "tanketom" var positivt ment. Jeg har i dag en jobb der jeg bruker hodet ekstremt mye og er nødt til å gå inn i tøffe ting veldig ofte. I et parfymeri feks er det litt mer tanketomt på den måten at du faktisk kan stå der og dagdrømme inntill neste kunde kommer, - du slipper feks og tenke ut neste års formula inne det eller det...eller under deg over Einstein, Freud eller andre luringer...

Skjønner ;-)

Annonse

Jeg kjenner meg igjen - etter jeg fikk lavt stoffskifte og begynte å surre og glemme ting etc. så ble den jobben jeg har mye tyngre for meg. Den medfører også endel løfting etc. - som jeg ikke lenger kan drive med. Nå er ikke jeg høyt utdannet - jeg har faktisk utdannelse i noe HELT annet enn det jeg jobber med, - men jeg har en forholdsvis godt betalt jobb som flere misunner meg, morsomme oppgaver, store påvirkningsmuligheter og utviklingsmuligheter. Jeg følte, -særlig i våres at jeg ikke kunne jobbe kortere dager, for jobben krever faktisk at jeg er med 100 %. Jeg LENGTET etter å stemple inn, stå i en butikk og være hyggelig - og så gå hjem etterpå. I stedet for å ta med jobben "hjem i hue" - du skjønner sikkert hva jeg mener. Nå går jeg nå likevel her i 50% - - - og litt til innimellom, har blitt flinkere til å sette grenser for meg selv - har gode kolleger (heldig jeg da) rundt meg som tåler å få høre et nei.

Jeg hadde aldri i verden sett ned på deg om du skiftet yrke,- det kan være sunt å gjøre noe HELT annet enn det man er utdannet til? Det er viktig å TRIVES og kose seg med hverdagene sine også!

Lykke til! :-)

Gjest Pricilla

Nei, jeg ser IKKE ned på dem som står i kassa her og der..ikke i det hele tatt. Men JA; jeg KAN undre meg avogtil når en psykolog, lege, siv.ing etc etc står bak kassa i et parfymeri...Av og til undrer jeg meg, da, ja. Er det så rart?

Men som du sier, jeg bør egentlig ikke tenke slik :-)

Får se hva det blir til. Men holdningene mine er det ikke så mye galt med tror jeg, da....

Mitt valg av ordbruk "tanketom" var positivt ment. Jeg har i dag en jobb der jeg bruker hodet ekstremt mye og er nødt til å gå inn i tøffe ting veldig ofte. I et parfymeri feks er det litt mer tanketomt på den måten at du faktisk kan stå der og dagdrømme inntill neste kunde kommer, - du slipper feks og tenke ut neste års formula inne det eller det...eller under deg over Einstein, Freud eller andre luringer...

Skjønner ;-)

Skjønner godt hva du mener ja.. Har både hatt tanketom og tenkejobb...

Deilig begge deler! Av tanketomme jobber kan man føle seg litt "ubrukelig"..

Man føler seg litt mere "viktig" i tenkejobber.. Du føler du får utført noe og det du gjør har noe å si...

Nei, jeg ville absolutt ikke sett ned på vedkommende og ville ha forstått ham/henne fullt ut. Selv kunne jeg godt tenke med å jobbe i helsekostbutikk eller på dyreomplasseringsgård. Men vet ikke om sistnevnte har lønnede jobber. Hotellresepsjon kunne også friste, jeg elsker å snakke med mange folk rundt meg.

(Og jeg er cand. philol.)

Ofte misunner jeg de som har en jobb som er ferdig når de går hjem - ingen bunker som hoper seg opp, ingen ekstra møter på kveldstid og ingen jobbtelefoner hjem.

Men i hovedsak er jeg veldig glad i jobben min.

Det er da bare positivt at man ikke bare jobber for høy lønn, men også ønsker trivsel.

Selv tok jeg en høyre utdanning for så å arbeide i en dagligvarebutikk i fire-fem år. Grunnen var først og fremst at jeg ikke fikk jobb innen mitt eget yrke. Syntes i grunnen det var greit da, trivdes godt gjorde jeg også.

Nå har jeg en jobb som er mer relatert til min utdannelse, men jeg drømmer stadig om å jobbe på et hotell. Må innrømme at lønn er en av grunnene til at jeg ikke skifter. Men jeg trives også godt her hvor jeg er, det er bare av og til at drømmen er å gjøre noe helt annet, ikke fullt så mye ansvar osv.

Gjest anonym denne gang

Nei, ville aldri sett ned på en sånn person. Jeg er virkelig ikke sånn anlagt at jeg ser opp eller ned på personer pga utdannelse eller jobb. Noen er nok sånn.

Har selv stått i butikk før jeg fikk min første jobb etter endt høyere utdannelse (var ikke kvalifisert til ledighetstrygd mens jeg søkte mine første jobber).

Følte mange nedlatende bemerkninger fra kunder - tro det eller ei. Liksom som om jeg ikke "var noe" dersom noe måtte diskuteres ang penger, kvalitet osv.

Sånnt føles helt ekkelt. Jeg hadde mang en gang lyst å si at de ikke måtte tro de var noe "mere" enn meg, men sånn kan man ikke si.

Jeg har respekt for alle mennsker uansett jobb eller utdannelse, og hva lønn angår så tjener nok mange i butikk mere enn hva jeg gjør ettersom jeg har en jobb med lav lønn til tross for mange års utdannelse - men det er ikke lett å få noe nytt.

Lykke til med valget ditt. Du har helt ikkert ben i nesa til å stå for det du gjør!

Annonse

Jeg ville absolutt ikke sett ned på en slik person. Det som er viktigest er at en gjør noe som gjør en lykkelig og tilfreds i livet. Ikke bare jage etter såkallte "status" jobber.

Så gjør det du har mest lyst til.

Lykke til

Jeg jobbet som ekstrahjelp på et sykhjem før, og det kom ofte innom nye vikarer. Da blir det jo alltid spørsmål om studier osv, siden de fleste ekstrahjelpene (og vikarene) var i begynnelsen av 20-åra.

En av de nye spurte meg hva jeg studerte (og om hva jeg ville bli), og jeg svarte psykologi/psykolog. Da svarte hun at hun egentlig jobber som psykolog, men at hun trengte en pause. Jeg så ikke ned på henne, men jeg lurte heller på hvorfor hun trengte en pause fra den jobben hun egentlig hadde. (Man vil jo gjerne høre fordeler og ulemper ved et yrke man selv har tenkt å velge.)

Jeg tror ikke folk vil se ned på deg, men ha forståelse for at du har hatt et tøft yrke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...