Gå til innhold

Hvordan definerer du en alkoholker??

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en diskusjon gående med min svoger.

jeg har skilte foreldre. Og begge to er glade i en dram eller et glass vin hver kveld.

Min mor blir rastløs når hun er her og vi ikke har vin å servere. ( vi pleier bevisst ikke å ha i hus når hun er her)....men hun klarer fint å drikke bare et glass om kvelden.

Min far er likedann. Han sier at han ikke tør å drikke øl, for det blir en så fort avhengig av. men en akevitt, en konjakk eller et glass vin skal liksom ned før kvelden er omme. Han sier han sover så godt da.

Min mor har sine perioder der hun ikke drikker, på opptil 3 uker, for å teste seg selv...

Hva sier dere?? er de på grensen til alkoholikere, er de det, eller er dette snakk om fornuftig bruk av alkohol??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126324-hvordan-definerer-du-en-alkoholker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som de har et anstrengt forhold til alkoholen, og da vil jeg si at de har et alkoholproblem i hvertfall, om det er riktig å kalle de alkoholikere vet jeg ikke.

Definisjoner på alkoholisme: http://www.norgeslexi.com/paxlex/alfabetet/a/a05.html

Gjest på grensen?

Dette virker som en sak i grenseland.

Det virker kanskje litt mer som en psykisk avhengighet. For eks faren din sier han trenger det for å sove. Og mora di blir rastløs selv om ho drikker bare et glass vin???

Det er forresten bare tull at en sover bedre av alkohol. Greit nok en blir døsig og sovner lettere inn, men søvnen blir ikke så god som "vanlig søvn" uten alkohol.

Dessuten blir en lettere avhengig om en drikker sprit i forhold til øl. Ivertfall om det er snakk om fem sprit glass i forhold til fem øl glass hver kveld om du forstår hva jeg mener.

Syns dette hørtes litt "skummelt" ut.

Kanskje de skulle tatt seg en prat med en eller annen? Eller rett og slett fått litt mer kunnskap om alkohol, ikke bare kunnskap om hvordan å drikke det.

Dette er nok i grenseland tror jeg. Men din mor holder på å teste seg selv, blir urolig osv, og det er i seg selv ett dårlig tegn. Hvorfor skulle hun gjøre dette hvis hun ikke tenker at hun drikker litt for mye?

Jeg synes ikke dette høres ut som om det er fornuftig bruk, de er nok i grenseland og det må settes spørsmål om hvor lenge dette går før det kan bli ett problem.

Når det gjelder alkohol er det viktig å tenke før det er forsent. Det nytter ikke å forsøke å stoppe den dagen problemet er der.

Hvis dine foreldre fortsetter i den samme "gata", så tror jeg at problemet vil dukke om noen år.

Jeg spør litt videre på spørsmålet ditt.

Hva da med f eks folk i Frankrike, hvor det er helt vanlig å drikke vin til maten hver dag?

Er de alkoholikere?

Jeg liker å ta et glass vin om kveldene, kanskje ikke hver eneste kveld, men de fleste.

Er en alkoholiker hvis en drikker et glass vin om kvelden og bor i Norge hvor det ikke er så vanlig å drikke lite og ofte?

Eller regnes en bare for å være alkoholiker dersom en ikke _greier_ å la være å ta det glasset, eller hvis alkoholen går utover det vanlige liv?

Er definisjonen av alkoholisme forskjellig i Norge og i f eks Frankrike?

Gjest Jobber innen feltet

Hvis din mor må ha alkohol hver kveld, for å roe seg/sove godt, da er hun så avsolutt avhengig av alkohol og kan kalles en alkoholikere.

En alkoholiker er en som i perioder, eller daglig, er avhengig av alkohol.

Din mor høres ut som en typisk periode-alkoholiker.

Det er heldigvis lettere å få avvent dem, enn de som drikker tett - daglig.

Din far syns jeg det høres likedan ut med.

Det er veldig bra at dere er bevisste på å ikke ha alkohol i huset. Det sier mye når hun eller han blir rastløs av å drikke vann....

Vær obs her...

Og lykke til :-)

Ps. Et tips, du kan legge dette innlegget inn under rusmisbruk - og høre med dem som selv er alkoholikere. (Og da mener jeg også de tørrlagte, de finnes der ;-))

Annonse

Næ - syns vel heller det at de har innført vaner som er vanskelig å bryte. Hadde de vært alkoholikere hadde de ikke nøyd seg med det ene glasset. En må ikke bli hysterisk heller!

Innfører man en vane med sukkerbiter til kaffen, f.eks - blir man akkurat like stresset når man ikke får det.

Jeg ville ikke vært bekymret.

Jeg spør litt videre på spørsmålet ditt.

Hva da med f eks folk i Frankrike, hvor det er helt vanlig å drikke vin til maten hver dag?

Er de alkoholikere?

Jeg liker å ta et glass vin om kveldene, kanskje ikke hver eneste kveld, men de fleste.

Er en alkoholiker hvis en drikker et glass vin om kvelden og bor i Norge hvor det ikke er så vanlig å drikke lite og ofte?

Eller regnes en bare for å være alkoholiker dersom en ikke _greier_ å la være å ta det glasset, eller hvis alkoholen går utover det vanlige liv?

Er definisjonen av alkoholisme forskjellig i Norge og i f eks Frankrike?

Ja, definisjonen av avvik (eller sykdom) tar gjerne utgangspunkt i det som er normale (i et bestemt miljø), derfor vil definsijonen på alkoholisme være ulik i ulike land.

Les linken til alkis, der står det: "Grensen mellom bruk og misbruk av alkohol bestemmes av det forbruk som er vanlig blant folk flest. Misbruk vil derfor si at konsumet i mengde og hyppighet er større enn det alminnelige forbruk i samfunnet."

Det var da ikke rare alkoholikerene. Hvorfor får hun ikke et glass vin når hun er på besøk? Jeg kunne forstått politikken dersom hun hadde for vane å drikke seg drita, men ETT glass?

Les resten av svarene nedover her, mange med meg mener at dette er i grenseland. dessuten har vi bare hennes ord på at hun klarer seg med ett glass om kveldene, siden vi bor langt fra hverandre.

Det å være drita kan og være så masse; noen sovner, andre blir fæle, voldelige mens andre kan snakke rent, og gå rett men samtidig være drita...så jeg vet ikke. Synest vel det er dumt at ungene mine alltid skal se bestemor med vin i glasset. Synest det er unødvendig kanskje..

Les resten av svarene nedover her, mange med meg mener at dette er i grenseland. dessuten har vi bare hennes ord på at hun klarer seg med ett glass om kveldene, siden vi bor langt fra hverandre.

Det å være drita kan og være så masse; noen sovner, andre blir fæle, voldelige mens andre kan snakke rent, og gå rett men samtidig være drita...så jeg vet ikke. Synest vel det er dumt at ungene mine alltid skal se bestemor med vin i glasset. Synest det er unødvendig kanskje..

Og hva er saa galt ved at barna faar se bestemor med et glas vin i haanden? Er det ikke bare sunt for henne aa nyte livet litt, og fint for dem aa laere at det finnes noe som heter aa nyte? Om de ikke faar se sin egen bestemor med et glass vin,kan du nok vanskelig hindre dem i aa se sterkt berusede ungdommer om ikke saa lenge, ungdom som har hivd i seg store mengder alkohol,uten aa tenke paa nytelse.Kan man ikke forebygge dette fenomenet litt ved aa laere barna at man kan ogsaa drikke alkohol fordi det er godt?

Annonse

Og hva er saa galt ved at barna faar se bestemor med et glas vin i haanden? Er det ikke bare sunt for henne aa nyte livet litt, og fint for dem aa laere at det finnes noe som heter aa nyte? Om de ikke faar se sin egen bestemor med et glass vin,kan du nok vanskelig hindre dem i aa se sterkt berusede ungdommer om ikke saa lenge, ungdom som har hivd i seg store mengder alkohol,uten aa tenke paa nytelse.Kan man ikke forebygge dette fenomenet litt ved aa laere barna at man kan ogsaa drikke alkohol fordi det er godt?

Jeg har ingen problemer med å drikke verken øl eller vin mens ungene mine er til stede. Tror de lærer at det går ann å ha et normalt forhold til alkohol på den måten.

Poenget med innlegget mitt var heller ikke det. Men jeg lurte på om mine foreldre var på grensen til å ha et problemfylt forhold til alkohol. Synest det er synd at mine barn skal vokse opp ogh alltid se en av mine foreldre med et glass i hånden. er det livsnytelse hver dag, eller er det på kanten til misbruk?? Det var det jeg ville frem til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...