Gå til innhold

Kombinasjon av mange medikamenter NHD

Anbefalte innlegg

Mannen min skal begynne med baklofen i tillegg til alle de andre medisinene (cipramil, litium, vival, zofran, afipran,lamictal, opiater, marevan). Under forsiktighetsregler i felleskatalogen advares mot bruk ved bla manier og depresjoner.

Har du noen synspunkter på det å bruke baklofen i tillegg til det andre? Vi har møtt leger med helt motsatte synspunkter på bruk av baklofen generelt - men ingen har snakket om bipolar lidelse som kontraindikasjon.

Når vi leser slike forsiktighetsregler, har det da noe å si at den bipolare lidelsen sannsynligvis er en del av en "hvit substans sykdom" i hjernen?

Hvor mye is i maven kan vi evt. ha hvis han skulle reagere negativt psykisk på baklofen? Er det evt. grunn til å regne med at det bedres etterhvert?

Ulike leger skriver ut medikamenter for ulike aspekter av sykdommen - og fordi det er så komplekst er det ingen som helt har overskudd til å vurdere helheten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126443-kombinasjon-av-mange-medikamenter-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet er ekstremt vanskelig å besvare.

De som uttaler seg bastant for eller mot kan umulig ha satt seg grundig inn i alle aspektene av saken?

Å starte med baklofen sammen med de andre medikamentene er langt fra uproblematisk. På den annen side forstår jeg at situasjonen er såpass vanskelig som den er, at en er villig til å prøve mye om det har en viss sannsynlighet for å gi bedring.

Spørsmålene (som jeg ikke kan svare på) blir da:

Hvor ille er spasmene, og hvor mye er en villig til å risikere for en evt bedring på dette området?

Hvor sannsynlig er det at noen av de aktuelle bivirkningene inntrer?

Vil bivirkningene være langvarige og/eller irreversible? I motsatt fall kan en jo seponere straks det evt kommer alvorlige bivirkninger.

Gjest sånn er det

Jeg er ikke noen ekspert altså, men start sakte med baklofen. Man blir kjempetrøtt og shaky i kroppen av det og kan miste masse muskelkapasitet. Og jeg har gått på lave doser.

Jeg ravet gjennom korridoren i begynnelsen og mistet kontrollen over kroppen. Det var en ekkel følelse. Det går over etter en stund men jeg bruker det litt til og fra fordi jeg synes det er ubehagelig. Nå har jeg trappet meg ned igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...