Gå til innhold

NHD: Når er selvmordstankene så alvorlige at en bør søke akutt hjelp?

Anbefalte innlegg

Vet at tanker i seg selv ikke er farlige, men jeg vet ikke hvordan jeg skal takle disse tankene.

Når er det på tide å søke akutthjelp. Da tenker jeg legevakt for ivaretakelse.

Er det når ønsket om å dø begynner å ta form som en beslutning om å dø?

Jeg kjenner denne gradvise overgangen nå,men det er foreløpig ikke akutt.

Men når er det egentlig akutt?

NHD: Hva tenker du om dette?

Andre: Hva tenker dere om dette?

Fortsetter under...

Føler du at det er vanskelig å ivareta deg selv, må du selvsagt søke hjelp. Har du kontakt med psykolog/psykiater/lege, kan du be om antidepressiva, som vil gjøre tilværelsen litt lysere. Og gå deg turer i skog og mark, hvis du har mulighet til det. Helst på dagtid.

Jeg tror det er relativt sjelden med innleggelse akutt. Da skal det vel være pga en akutt situasjon, en psykose av noe slag eller noe. Og hva er det som er så attraktivt med innleggelse, egentlig? Det finnes andre metoder for å dekke behov for at andre skal bry seg om deg. Hvis det er det som gjør at du har selvmordstanker?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tenker at når en har det slik, skal en søke hjelp før det blir akutt. All hjelpsøking starter hos fastlegen. Denne kan behandle deg selv eller henvise til spesialisthelsetjenesten.

All akutthjelp er dårlig hjelp med tanke på å løse problemer. På legevakten treffer du alltid en ny lege som ikke kjenner deg før, og som alltid vil ha dårlig tid. Akutthjelpen kan løse et akutt problem, men etterpå er intet forandret.

Jeg tenker at når en har det slik, skal en søke hjelp før det blir akutt. All hjelpsøking starter hos fastlegen. Denne kan behandle deg selv eller henvise til spesialisthelsetjenesten.

All akutthjelp er dårlig hjelp med tanke på å løse problemer. På legevakten treffer du alltid en ny lege som ikke kjenner deg før, og som alltid vil ha dårlig tid. Akutthjelpen kan løse et akutt problem, men etterpå er intet forandret.

Skjønner at akutthjelp er dårlig hjelp.

Men behandlere har (som andre mennesker) en tendens til, å bli syk i perioder.

Håper du kan svare på nytt ut i fra en litt annen problemstilling.

Gjest anti fastlegen

Men hva om fastlegen ikke vil sende henvisning? Hva gjør man da? Legen min ba meg gå på psykiatrisk legevakt de dagene jeg har det vanskelig men jeg kvier meg for å ta med ungen ned dit så jeg legger meg langt under dyna og trekker meg unna verden.

Annonse

Men hva om fastlegen ikke vil sende henvisning? Hva gjør man da? Legen min ba meg gå på psykiatrisk legevakt de dagene jeg har det vanskelig men jeg kvier meg for å ta med ungen ned dit så jeg legger meg langt under dyna og trekker meg unna verden.

skift fastlege

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...