Gå til innhold

Har ikke gått opp nok...


Sassy

Anbefalte innlegg

Var på helsestasjonen idag for å måle og veie. Klumpen har hatt fin vektøkning siden han ble født for fire måneder siden. Han var 4180 g/52 cm ved fødselen, 6520 g/65 cm etter tre måneder, og nå 6800 g/66,5 cm etter fire måneder. Han har altså bare gått opp 70 g i snitt pr uke de siste 4 ukene...Jeg fullammer, og gutten virker fornøyd, han sover i 8-10 timer sammenhengende om natten å gråter så godt som aldri.

Jeg spurte helsesøster om jeg burde vekke han om natten for å gi han enda et måltid, men hun mente jeg ikke burde gjøre det (pga dårlig vane). Han spiser vanligvis 6 måltider i døgnet.

Jeg skal veie han på nytt om 14 dager, og fikk beskjed om ikke å gjøre noe annet enn jeg har gjort så langt og se hvordan det går.

Jeg kan liksom ikke slå meg helt med ro med det, er redd hun bare vil foreslå grøt dersom det ikke går bedre...Jeg har lyst til å fortsette og fullamme i to måneder til pga allergi i familien. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min Christoffer veide 3850 og var52cm ved fødselen. På 3 mnds-kontrollen var han 6000 gram og 60 cm, var på 4 mnds-kontroll denne uken, han veide da 6600 og var 63 cm. dvs en vektøkning på 140 gram pr uke. Vanligvis har han lagt på seg 200 gram, men denne gang altså bare 140 gram pr uke. han får 4 flaskemåltider pr dag + at jegammer 3-4 ganger. Tror bare det går litt opp og ned med vekta til disse små. Tror ikke du trenger bekymre deg, du skal jo veie igjen om 14 dager, hvis du likevel er urolig, kan du jo veie ham neste uke også!

Jeg ville fortsatt å bare amme så lenge som mulig!

Lykke til!

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sassy..

Jenta mi hadde også en fin vektøkning fram til hun var 4-5 mnd. Da hadde hun bare lagt på seg 160 gram. på 3 uker. Men helsesøsteren beroliget meg med at det nok var fordi hun var blitt mer aktiv, men at hun kanskje trengte et grøtmåltid på kvelden. Etter at vi begynte med det la hun på seg fint igjen.

Jeg var også skeptisk til grøt pga alergi. Men jeg fikk vite at så lenge du fortsetter med ammingen i tillegg så skulle det ikke ha noe å si. Man får jo kjøpt grøt uten melk.

Så lenge klumpen din virker fornøyd og er våt i bleien når du skifter på han så tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for.

Lykke til -og go jul ( o:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Sassy,

Jeg foreslår at du tilbyr brystet litt hyppigere i noen dager. Prøv å øk til 8-10 ganger. Det er ikke nødvendig å gjøre det om natten da du ammer såpass sjelden på dagen. Du har store muligheter til å øke melkemengden. De fleste barn regulerer dette selv med å gi beskjed om at de ønsker mer, noen trenger litt hjelp på veien.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...