Gjest eval Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Ser at du den 13.11. har anbefalt en med psykiske og hormonelle plager å ta det reseptbelagte TrioBe. Dette preparatet ser jeg inneholder dobbel dagsdose B6, 4 ganger dagsdosen B9 (=folat) og ca 200 ganger vanlig dagsdose B12 vitamin. Spm 1: Kan du si litt om hva slags forskning/erfaring som ligger bak denne anbefalinga. Fra internett kjenner jeg teorier om at man kan ha B12 mangel selv om man har måleverdier på over 300-400. Hos min fastlege blir man ikke populær med slike teorier, og jeg tviler sterkt på at han ville gitt meg resept på TrioBe. B6- og B9 delen av TrioBe kan man lett skaffe seg reseptfritt, men den B12 som selges på helsekosten er så svak at det ville blitt et dyrt prosjekt. (Jeg passer nøye på at jeg får minst 2-3 mikrogram B12 pg dag gjennom maten.) Spm 2: Mange steder får man anbefalinger om B-vitaminer mot psykiske plager. Selv blir jeg VERRE – proppfull av stresshormoner, for ikke å si angst. Vet om en annen med utbrenthet som sier det samme. Etter mye prøving og feiling kan det se ut som at B9 (folat) er synderen. Det er jo tvert imot all teori? Fins det litteratur om dette fenomenet? (Hører også gjerne andres erfaringer) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/126581-nhd-psyke-og-b-vitaminer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.