Gå til innhold

Barn med på hjemmebesøk?

Anbefalte innlegg

Gjest snart, snart vår tur
Skrevet

Vi skal snart ha vårt første hjemmebesøk.

Vi har litt problemer med å få lånt vekk gutten vår det aktuelle tidspunktet.

BV sier han gjerne kan være hjemme. De håper samtidig vi skal få unna mesteparten av spørsmålene på dette ene besøket.

Men, hvilken erfaring har dere andre med barn hjemme. Får man ro nok til å snakke.

Samtidig skal gutten ha kveldsmat og legges mens vi har hjemmebesøk.

Hvordan vil BV se på det at en av oss må gå vekk for å få gjort disse faste rutinene.

Noen kloke råd?

Skrevet

Da vi skulle ha hjemmebesøk i prosess nr. 2, var det en selvfølge at eldstemann var hjemme. Noe av det som sto i sosialrapporten var jo nettopp hvordan vi så ut til å fungere som familie.

Tror ikke det har noe å si om det er tid for kveldsmat og legging, gjør bare det dere pleier så går det sikkert bra :-).

Lykke til :-)!

Skrevet

Vi hadde ikke barn hjemme ved våre tre hjemmebesøk, men to av dem kom hjem fra skolen når vi hadde besøk.

Tror jeg personlig hadde blitt litt stresset hvis jeg skulle svare på alle spørsmålene samtidig som vi hadde hatt barna hjemme. Men det er jo klart at det kommer ann på hvor gammelt barnet er og om han/hun kan sitte for seg selv å drive med noe.

Hvis dere derimot har skrevet sosialrapport en gang før og dere egentlig bare skal fylle ut med hvordan barnet har tilpasset seg dere som familie og det er barnet som er tema så kan det jo bare være fint å ha barnet der.

Skrevet

Da vi skulle ha hjemmebesøk i prosess nr. 2, var det en selvfølge at eldstemann var hjemme. Noe av det som sto i sosialrapporten var jo nettopp hvordan vi så ut til å fungere som familie.

Tror ikke det har noe å si om det er tid for kveldsmat og legging, gjør bare det dere pleier så går det sikkert bra :-).

Lykke til :-)!

Hei.

Vi har hatt hjemmebesøk med barn og uten barn. Og begge kan jeg anbefale.

Når vi hadde begge to jentene våre hjemme ble det hele veldig naturlig. Tror at det var et pluss jeg.

Vi serverte bare kaffe, te og kjeks.

Lykke til videre.

Hilsen

Skrevet

Hei!

Jeg vurderte aldri å låne bort 3 åringen vår da vi hadde hjemmebesøk. Han sjarmerte damene i senk, og de sa det fungerte så bra med nr. 1 at de droppet det neste planlagte hjemmebesøket.De ønsker å se hvordan man fungerer som en familie og da tror jeg det er en fordel om barna er der, men det går sikkert bra uten også. Lykke til!

Skrevet

hei

Spurte barnev om dette og de var selv usikre på om dette var OK eller ikke, mest pga vår mulighet til fred og ro under spørsmålene forstod jeg.

Velger å ha henne med, er bare vel 3 år, men regner med hennes tilstedeværelse vil være med å gi dem en god pekepinn på at her hos oss kan det godt komme ett barn til ja ;-)... Lykke til!

Skrevet

Siden dere har avklart dette på forhånd, så må de innrette seg etter deres rutiner.

Jeg har vært på hjemmebesøk med barn til stede. Barnet fikk kveldsmat ilag med hos. Etterpå tok en av foreldrene seg av leggingen. Det gikk helt fint.

Deler av samtalen(e) bør være i "fred og ro". Regner med at dere får tatt det etter leggingen.

Hentet fra veiledningshefte om utarbeidelse av sosialrapport ved søknad om adopsjon - http://odin.dep.no/archive/bfdvedlegg/01/03/Veile039.doc

"Søkernes eventuelle barn bør være til stede under deler av samtalene, slik at utreder kan få et inntrykk av den totale familiesituasjonen, og om familiens barn er innstilt på å få søsken. Det er også viktig å få et inntrykk av de barna som allerede er i familien.

Det første inngående intervjuet bør likevel foretas med søkerne alene. Det gir større ro og frihet til å stille og besvare svært personlige spørsmål. Først når utreder har dannet seg et bilde av søkerne, er det naturlig å bringe deres barn inn i samtalen."

Skrevet

Hei!

Spennende tid dere har foran dere!

Hjemmebesøk er først og fremst ganske kjekt - det var i hvert fall vår erfaring.

Vi hadde gutten vår på da 11/2 år hjemme - det var BV sitt ønske. De ønsket å se hele familien, dessuten skulle det skrives rapport på han også.

Vi hadde imidlertid bare ett hjemmebesøk - de to andre hadde vi en og en på kontoret til BV. Dette er forskjellig hvordan det gjøres.

Det er i hvert fall ingen ting å gru seg til - selv om man selvfølgelig gjør det....

Lykke til i hvert fall!!!

Hilsen fra meg

Skrevet

Da vi hadde vår tredje runde, ønsket bv faktisk ikke at vi hadde barna tilstede på første hjemmebesøk. Vi hadde ett hjemmebesøk siden hvor barna var tilstede under endel av tiden, slik at konsulenten fikk se vårt samspill med barna.

Men når de i deres tilfelle synes det er ok, så syns jeg dere skal ta kveldsstell osv. slik dere pleier. Går da ut fra at bv synes det er ok å se hvordan familielivet fungerer i praksis.:) Finn frem aktiviteter som barnet deres liker godt og kan holde på med lenge på egenhånd.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...