Gå til innhold

brystbetennelse


alice

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk barn nr. 2 for halvannen uke siden og har nå fått brystbetennelse. Fikk penicillinkur i går og den har i hvert fall tatt feberen, så det går litt bedre nå...Jeg har strevd i 2 døgn og ikke fått en dråpe melk ut av brystet. I kveld lånte jeg en elektrisk pumpe og da fikk jeg ut i underkant av 20 ml med puss (noe blankt, blandet med noe gulaktig). Skal prøve igjen nå og se om jeg får ut mer.

En jordmor sa til meg at jeg risikerer å ikke få melk i dette brystet igjen siden det har vært overfylt så lenge. Kan dette virkelig stemme?? Jeg trodde man alltid kunne få melkeproduksjonen i gang igjen...

Brystet er nå ikke så ømt lenger og det virket egentlig ikke sprengfullt med melk heller. Kan det hende at det rett og slett ikke er så mye melk i brystet selv om jeg har betennesle? Siden jeg ikke får ut noe, altså...

Veldig takknemlig for svar! Jeg vil virkelig amme og trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde brystbetennelse tidligere i høst (barnet var ca. 14 dager gammelt), fikk jeg vite av legen at den syke delen av brystet sluttet å produsere melk mens det leget seg. Jeg fikk videre råd om å pumpe noen ganger om dagen for å opprettholde produksjonen i brystet, mens barnet i hovedsak spiste fra det andre brystet. (Det var veldig vondt å amme i en periode.) Produksjonen tok seg opp igjen, men jeg mistet aldri melken helt slik som du tydligvis har. Det tok ganske lang tid før brystet føltes helt bra ut (3-4 uker?) Dette er min erfaring, men vent også på råd fra fagpersonene her på DOL. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære alice,

Det er en risiko at melkeproduksjonen er betraktelig redusert på grunn av at du ikke har fått ut noe melk over 2 døgn . Det er vanlig at melkeproduksjonen går ned på det brystet som er angrepet selv om moren klarer å få melket ut. Barnet er en bedre melkemaskin enn pumpen så jeg håper du kan få lagt til så snart som mulig. Det er kun ved risiko for at en byll tømmer seg som amming frarådes. Det er vanskelig å svare på om det er brystbetennelsen eller lite melk som gjør at du ikke får noe ut. Det er viktig at du stimulerer brystknoppen på forhånd, trill den mellom fingrene slik at den blir litt stiv og at melken forhåpentligvis drypper. Når du skal pumpe deg, pump gjerne i forbindelse med at du ammer på det andre brystet. Da får du hjelp av barnet til å få i gang utdrivningsrefleksen. Bruk mye varme på brystet. Varme kluter, varmeposer, ligg i badekaret etc. Masser forsiktig over kulen/e i retning mot brystknoppen, etter at melken har begynt å dryppe. Bruk gjerne lotion eller en krem da du masserer.

Det er fullt mulig å opparbeide produksjonen på det syke brystet etterpå. Får du problemer skriver du igjen. Bor du i Oslo anbefaler jeg kontakt ved ammepolliklinikken på Aker eller Ullevål Sykehus.

Jeg håper virkelig det ordner seg for deg.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...