Gå til innhold

Hvorfor så mange sjefer som er makt-mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kommer det av at så mange sjefer er maktsyke mennesker, ofte med splittede personligheter og tyranniske tendenser? Veldig mange er splitt og hersk-mennesker. Hvorfor? Og hva kommer det av at det er så vanskelig å få avsatt dem?

Og hvordan håndterer man slike?

Har DU vært borti en slik person?

Hva gjorde du for å ikke bli herset mer med?

Trenger råd!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmål 1) Kan skyldes narcissistisk personlighet. Dersom de ansatte ikke er med på å bevare hans selvbilde, så kan han reagere med sinne.

Overarbeid, liten toleransegrense, problemer i samlivet osv er andre mer "synlige" alternative svar.

"Og hvordan håndterer man slike?"

Ikke gi dem "føde". Overse det negative. Vær kun konstruktiv ift ham/henne.

Prøv å opparbeide en større toleransegrense for uhyggelige mennesker. Har du kollegaer som støtter deg i oppfatningen av sjefen? Har dere vurdert å sammen gjøre noe med problemene dere opplever?

"Har DU vært borti en slik person?"

Nei. Jeg er en slik person selv hehe ;)

(Og for de som tar alt bokstavelig så må jeg tilføye at det siste kun var en spøk)

Skrevet

Det er vel ikke så oppsiktsvekkende at mennesker med psykopatiske trekk tiltrekkes av yrker der de kan utøve makt over andre, som leder, forretningsmann, politiker, kriminell eller politi.

Jeg var en gang borti en psykopat på et sted jeg jobba. Jeg mener faktisk jeg kan sense slike personligheter ganske umiddelbart, flere ganger har jeg instinktivt mislikt mennesker ut fra førsteinntrykket og seinere fått høre fra folk som har vært borti dem at de er noen jævler. I dette konkrete tilfellet kom jeg opp i en situasjon hvor (etter all sannsynlighet) denne personen stjal penger fra en kasse jeg var ansvarlig for. En meget ubehagelig situasjon, da mistanken implisitt ble retta mot meg, selv om det ikke ble sagt direkte; heldigvis dreide det seg ikke om et veldig stort beløp.

Mitt råd: ha minst mulig med disse personene å gjøre. I den grad du må ha noe med dem å gjøre, forsøk å "dokumenter" de faktiske forhold, f.eks. ved at andre er til stede, slik at du ikke seinere får urettmessige beskyldninger mot deg. Kan tenke meg det må være vanskelig å ha en slik sjef.

Gjest ikke signatur i dag.....
Skrevet

Jeg HAR en slik sjef. For de som ikke kjenner han er han tilsynelatende; hyggelig, intelligent, omgjengelig. For oss på jobben, fortsatt lynende intelligent, men med sterke psykopatiske trekk. Dominerer og herser og er veldig slu. Får han kritikk, gjør han alltid noe for å slenge det tilbake på den som kritiserer, med enda større kraft, det kan være veldig alvorlig. Og...han mangler totalt sosial intelligens.

Hvordan er han kommet i den posisjonen han er? Han er maktsyk, som sagt intelligent på sitt fagområde, med topp karrakterer. Flink å prate for seg.

Hvordan bli kvitt han? Nærmest håpløst...

Resultatet hos oss etter 15 år med han som sjef, er at ingen har holdt ut mer enn 2-3 år sammen med han, de aller fleste har gått ut fra der som "idioter" (i hans øyne)

Jeg har vært der i 2 år...nærmer meg bristepunktet, sykmeldt nå pga "terror" fra han, og for tiden søker og søker jeg på andre jobber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...