Gå til innhold

Kan jeg få engangstønaden når..

Anbefalte innlegg

Gjest snart mamma, men blakk!

jeg sannsyneligvis har krav på svangerskapspenger??

Jeg har hatt attføring.Fra 1.juli ble jeg ansatt på en 6 mnd kontrakt ved en attføringsbedrift.Denne kan fornyes 1.januar med 6 og 6 mnd, opp til 2 år, men siden jeg venter barn den første uka i mars, blir dette ikke aktuelt før etter svangerskapspermisjonen.Siden jeg da har vært i arbeid 6 sv de 10 siste mnd før fødsel, har jeg altså krav på svangerskapspenger i 42 eller 52 uker med 100% eller 80% lønn.Dette har jeg fått klart for meg!

Problemet er at vi er en familie på 3 (snart 4).mannen min er afrikaner og venter på søknaden sin ang.oppholdstillatelse og arbeidstillatelse.Vi har nå ventet i over 10 mnd, men fortsatt er det ingenting som tyder på at han vil få svar før barnet er født.(han oppholder seg allerede i Norge)Vi er gift og har vært det siden desember 02.Min lønn er for liten til at jeg klarer å forsørge oss, og dermed er vi avhengig av å bli supplert av sosialkontoret hver mnd.for å ha råd til husleien + strøm.Dvs at vi aldri har mer enn sosialkontorets minimumseksistens (sats) å leve for.Dette er veldig lavt og vi sliter økonomisk.Nå venter vi som sagt barn og i den forbinnelse trenger vi endel utstyr til babyen. Vi klarer ikke å få råd til dette ut av livsoppholdet vi vanligvis lever av.Dersom mannen min ikke kommer i jobb (må altså få arb.tillatelse først!) innen kort tid, vil denne økonomiske situasjonen fortsette også i perioden der jeg tar ut svangerskapspenger/permisjon.

Problemet vårt er da at vi ikke får råd til å kjøpe inn noe av det en liten baby har behov for.Dessverre har vi heller ingen vi kan arve/få ting av.Spørsmålet mitt er derfor, kan vi allikevel få denne engangsstøtten fra trygdekontoret?Meningen med den er jo at man skal få kjøpt inn det man trenger, er det ikke? Vi har jo ikke mer enn om vi skulle gått helt og holdent på sosialtrygd, og hadde vi gjort det, hadde vi hatt krav på disse 33.000,-.Noen som har vært borti problemstillingen tidligere??

Fortsetter under...

Du kan få den dersom den er mindre enn det du vil få i permisjonspenger.

Mht sosialkontoret kan du søke om ekstra tilskudd for å kjøpe det utstyret barnet trenger dersom du ikke får engangsstønad.

Får du avslag så klager du, det går som regel gjennom på andre forsøket.

Her er haugevis av info - rettledning til sosialkontorene:

http://www.odin.dep.no/sos/norsk/publ/rundskriv/030031-250013/index-dok000-b-n-a.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...