kati Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Sønnen min på 5 er helt hektet på Newton for tiden. Eller "Nyheten" som han kaller programmet for. Sitter helt oppslukt og får med seg det meste. Og da de ville at vi skulle gjøre et eksperiment med en fyrstikk og noe oppvaskemiddel, ble han helt i hundre. Vi skulle klippe opp fyrstikken i enden, og ta Zalo e.l. på og legge den i vann. Også skulle noe skje. De ville da vite hva som skjedde. I god tro kjøpte vi inn postkort (gutten tar dette dønn seriøst) og skulle finne ut av denne gåten i gårkveld. Men ingenting skjedde... Fyrstikkene (vi prøve x-antall ganger) lå bare helt i ro... Det kan da ikke være det som er svaret? At ingenting skjedde? Gutten vår ble jo kjempeskuffet, og ringte til og med til sin farfar og fikk ham til å prøve det ut. Men heller ikke han fikk dette til. Så nå lurer jeg på om noen her inne har prøvd ut dette, og hva skjedde i så fall??? 0 Siter
ArneAnd Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Jeg så ikke på dette, og har ikke prøvd, men såpe gjør at overflatespenningen brytes, og da vil vel den delen av fyrstikken som er innsmurt med zalo synke. 0 Siter
kati Skrevet 18. november 2003 Forfatter Skrevet 18. november 2003 Jeg så ikke på dette, og har ikke prøvd, men såpe gjør at overflatespenningen brytes, og da vil vel den delen av fyrstikken som er innsmurt med zalo synke. Takk for svar! Hm... Nå ble jeg bare mer nysgjerring på dette, jeg. Tror jeg må prøve noen ganger til... 0 Siter
citoyen Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Zalo eller annen flytende såpe har jeg ikke prøvd med, men hvis du stikker en liten såpebit på enden skal det fungere som "påhengsmotor". Se f.eks "Såpe som båtmotor" et stykke ned på denne siden: http://www.mandal.vgs.no/jenter%20og%20fysikk.htm 0 Siter
Ofelia Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Takk for svar! Hm... Nå ble jeg bare mer nysgjerring på dette, jeg. Tror jeg må prøve noen ganger til... http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/3261175.html 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.