Gjest uformellundersøkelse Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hei! Jeg arbeider med ungdom på videregående skole, og er opptatt av leseferdigheter hos barn og unge. Mange elever hos oss har så dårlige leseferdigheter (eller ikke kan lese) at de har store problemer med å følge undervisningen. Hadde vært interessant å høre fra dere foreldre rundt omkring i landet om hva deres barnehage/skole gjør for å stimulere til økt leseinteresse? F.eks. høytlesing? Blir dere som foreldre engasjert/informert i slike prosjekt? Leser dere selv for barna/spiller bokstavspill e.l.? Innlegget blir også lagt på Foreldre-småbarn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127124-ungdom-og-lesestimulering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Skolen der mine barn går, eller gikk for den eldstes del, er utrolig opptatt av å stimulere leselyst. De har diverse prosjekter gående titt og ofte, og ja: vi som foreldre blir mye dradd inn i forhold til oppfølging hjemme. Er ikke så nødvendig for mine barn, de elser å lese, begge to. Datteren mi på ni år leser som en voksen! De har alltid likt å lese, i hvor stor grad vi foreldre kan "ta æren" for dette, er vanskelig å si. Men vi likte begge å lese da vi var barn! Og vi leste "normalt mye" for dem da de var små. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127124-ungdom-og-lesestimulering/#findComment-772963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spent på å høre hva du finner ut Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Leseopplæringen på skolen har ikke passet mine barn. De fikk begge hele tekster å lese før de hadde gått gjennom alle bokstavene på skolen. I realiteten ble det oss hjemme som måtte lære dem lese. På skolen leser de visstnok ikke høyt i det hele tatt. Vet heller ikke om de har ren lesetid på skolen. Personlig synes jeg de har for mye annet på skolen, feks grand prix opptredener, øve til månedens sang, prosjekter om ditt og datt. Siste prosjekt for min 10 åring var om filosofi. Prosjektet varte i 3 uker, hvor de andre fagene som matte og engelsk ble satt på en enkelt dag pr.uke. Opplever liten kontinuitet i forhold til fagene- deriblant til lesing. Etter å ha erfart leseopplæringen til skolen, valgte vi lære minsten å lese før skolestart. For man bør kunne bokstaver før man begynner lese, og slik følte vi ikke opplegget for de to eldste var... Eldstejenta (12) leser nå bøker, og vi oppmuntrer til lesing så godt vi kan (lesehastighet ca 110 ord/min). Gutten på 10 leser fremdeles altfor dårlig, tipper han har hastiget på ca 50 ord pr minutt. Han leser litt Donald hver kveld, + at vi nå hjemme tar et "krafttak". Han får 1/2 time datatid i belønning pr. kvarter han leser høyt for oss. Dette opplegget gjorde vi også i jula i fjor, hvor vi på den måten fikk han til å lese 5 lettleste bøker.. Vi har selv lest høyt for alle våre barn fra de var små. Og vi leser fremdeles for minstemann på 6. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127124-ungdom-og-lesestimulering/#findComment-774616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest starya Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 De har jo lesehesten da.. Det leses endel på skolen, men om det er "mye" vet jeg egentlig ikke. Jeg må innrømme at jeg ikke har engasjert meg så mye i akkurat det, da min ti-åring leser godt. Jeg har lest mye for han da han var liten, selv kom han skikkelig i gang i tredje, da jeg en periode "nektet" å lese høyt fra Harry Potter (slem mamma, slem..). Nå leser han mye dersom han har rette lektyren, slik som HP eller Phenomena. (Og jeg leser fortsatt høyt for ham av og til) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127124-ungdom-og-lesestimulering/#findComment-831379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.