Gå til innhold

å sy uten bedøvelse-er det lov

Anbefalte innlegg

Hei

de siste 2 månedene har jeg vært ganske deprimert og har skadet meg en del så det har blitt noen turer til legevakta,

her om dagen når jeg var på legevakta opplevde jeg at legen sydde uten bedøvelse, men jeg sa ikke noe for jeg følte at jeg fortjente det, for jeg hadde jo skadet meg selv for å kjenne smerte så jeg føler vel at legen hadde rett til å gjøre det.

men har legen lov til å gjøre det?

skal foresten til forvernsavtale til mandagen for å kanskje bli innlagt på åpen avdeling, gruer meg veldig, men jeg må gjøre noe kan ikke forsette sånn som nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127137-%C3%A5-sy-uten-bed%C3%B8velse-er-det-lov/
Del på andre sider

Fortsetter under...

varga1365380532

Det er nok lov...kommer vel ann på hvor de skal sy og hvor mange sting det er skulle jeg mene. Det er i alle fall min erfaring. Er det ikke verre enn at man tåler det,eller at det er nerver i nærheten som kan skades ved bedøvelse, så syr de uten. Skal de sy en del, eller det er et på et mer følsomt sted får man bedøvelse....Trur eg...At det finnes leger med egne metoder og som gjør en dårlig jobb er vel ikke noen nyhet, det kan jo være det du har møtt på også....

Mvh

varga

Nils Håvard Dahl, psykiater

Lov er det helt klart dersom pasienten tillater det.

Dersom det dreier seg om et enkelt sting, blir det omtrent like mange stikk som ved å bedøve. Om det er flere sting, bør en bedøve om ikke pasienten insisterer på det motsatte.

Annonse

Jeg tror ikke det kan begrunnes terapeutisk at de syr uten bedøvelse. Tror det ligger moralske tanker bak, dessverre.

På legevakten jeg jobber er det slette ikke alltid det settes bedøvelse hvis det er få sting (1-2). Dette fordi det faktisk gjør vondt å sette inn bedøvelsen (sprenger, værre i sarte områder også), og det blir jo ikke flere stikk som gjør vondt ved å sette bedøvelse.

Dette er praksis både i forhold til de som har skadet seg i vanvare og de som har ordnet med kuttene selv.

Synes du overgeneralisrer når du sier det er (dårlig) moral som ligger bak!

Gjest Windsong

Mener de må bruke bedøvelse. Håper du har det fint:)

Det er lov, men legen må etterkomme pasientens ønske om bedøvelse så fremt det medisinsk kan forsvares.

Selv måtte jeg sy sist tirsdag (15 sting). Jeg ville ikke ha bedøvelse, men legen insisterte. En gang jeg dro på legevakta møtte jeg en lege som sa "Jeg kan like godt tråkle deg sammen uten bedøvelse siden du allerede har skåret i deg selv uten." Det var da også snakk om ganske mange sting. Ikke det at jeg synes det var så innmari å bli sydd ubedøvd, men å få en sånn holdning fra en lege opplevde jeg som helt jævlig. Det er så arrogant og lite forståelsesfullt! Men heldigvis er de fleste leger greie, spør om en vil ha bedøvelse, spør om det er noe de kan gjøre for å hjelpe deg utover å sy selve såret. Det er i alle fall min erfaring

Gjest ikke sign

Det er lov, men legen må etterkomme pasientens ønske om bedøvelse så fremt det medisinsk kan forsvares.

Selv måtte jeg sy sist tirsdag (15 sting). Jeg ville ikke ha bedøvelse, men legen insisterte. En gang jeg dro på legevakta møtte jeg en lege som sa "Jeg kan like godt tråkle deg sammen uten bedøvelse siden du allerede har skåret i deg selv uten." Det var da også snakk om ganske mange sting. Ikke det at jeg synes det var så innmari å bli sydd ubedøvd, men å få en sånn holdning fra en lege opplevde jeg som helt jævlig. Det er så arrogant og lite forståelsesfullt! Men heldigvis er de fleste leger greie, spør om en vil ha bedøvelse, spør om det er noe de kan gjøre for å hjelpe deg utover å sy selve såret. Det er i alle fall min erfaring

De skal bry seg om andre.

Lov er det helt klart dersom pasienten tillater det.

Dersom det dreier seg om et enkelt sting, blir det omtrent like mange stikk som ved å bedøve. Om det er flere sting, bør en bedøve om ikke pasienten insisterer på det motsatte.

hei

jeg vil bare takke alle som har svart det har betydd veldig mye for meg.

først vil jeg si til den damen som mener at jeg har sagt at det ligger dårlig moral bak, det har jeg aldri sagt.

jeg har vært en del på legevakta for å sy, og de legene og sykepleierne har vært helt fantastiske og jeg har fått bedøvelse uten at de har spurt, og det syns jeg er helt greit

men jeg reagerer litt på det den siste legen gjorde, for jeg måtte sy 20 sting og han renset ikke såret og han spurde ikke om jeg ville ha bedøvelse, sykepleieren spurte legen om hun skulle hjelpe men det sa han nei til, så det var bare meg og legen, det gjorde litt vondt. men jeg bet tennene sammen. ville ikke gi han den gleden ved å vise at det gjorde vond. det eneste han sa var at jeg hadde høy smertererskel.jeg føler meg mindreverdig når legen kunne behandle meg på den måtten, på meg virker det som om leger kan gjøre hva de vil.

men uansett takk til dere alle, det føles litt godt å få støtte

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...