Gå til innhold

Etikk og psykiaterregninger

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som av og til går til psykiater. Han har konsentrasjonsvansker og hukommelsesvansker. Psykiateren tilbyr ham ny time, når han er der. Erfaringen viser at han glemmer timeavtalene. Når gutten har glemt avtalen sendre psykiateren ham regning på kr 600,-. Når han møter opp (fordi andre har husket ham på det), sender psykiateren regningen til trygdekontoret. Gutten har dårlig økonomi. Det ser ikke ut som det hjelper det minste på guttens hukommelse, at han får regninger. Jeg synes psykiaterens opptreden er uetisk. Hva synes andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127213-etikk-og-psykiaterregninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er helt vanlig praksis. Om du ikke møter opp til avtalt time, og ikke har meldt avbud innen fastsatt frist, må du likevel betale. Dette gjelder ikke bare hos psykiatere, men også hos psykologer, leger, tannleger, for hotellrom, flyreiser etc.

Hvem skulle ellers dekke inntektstapet?

Med slike pasienter må en arbeide også med praktiske ordninger for å huske timene. Dette kan være å pålegge dem å kjøpe 7.sans og passe på at de noterer timen mens behandler ser på. De fleste mobiltelefoner har også en kalenderfunksjon med alarm der slike avtaler kan legges inn.

Dette er helt vanlig praksis. Om du ikke møter opp til avtalt time, og ikke har meldt avbud innen fastsatt frist, må du likevel betale. Dette gjelder ikke bare hos psykiatere, men også hos psykologer, leger, tannleger, for hotellrom, flyreiser etc.

Med slike pasienter må en arbeide også med praktiske ordninger for å huske timene. Dette kan være å pålegge dem å kjøpe 7.sans og passe på at de noterer timen mens behandler ser på. De fleste mobiltelefoner har også en kalenderfunksjon med alarm der slike avtaler kan legges inn.

Psykiateren har nå på guttens initiativ gått med på å lage avtaler direkte med en av støttepersonene som da vil kunne minne ham på avtalene. Psykiateren nekter å gi gutten ny time før to regninger er betalt - er det også vanlig praksis?

Kizza1365380506

Jeg har også glemt timene hos psykiateren min ett par ganger. Jeg kan se at han har problemer med å si til meg at jeg må betale men han er nødt på grunn av reglene for dette. Nå betaler jeg ikke mer enn 250 kroner timen da, men alikevel.

Det er pasientens eget ansvar å huske timene. Dersom denne personen har mobiltelefon kan h*n jo legge inn på den at han har time. Det gjør jeg. Hadde ikke husket den dritt om jeg ikke hadde den. Det finnes jo kalender med påminning på de fleste mobiler idag.

Mvh

Det finnes også yrkesgrupper en kan sammenligne med som ikke får penger for å ikke gjøre noe ...

Jeg her ikke inntrykk av at denne psykiateren har jobbet med å få gutten til å skrive opp på mobilen eller annet - eller at han gir inntrykk av at han bryr seg.

Annonse

Psykiateren har nå på guttens initiativ gått med på å lage avtaler direkte med en av støttepersonene som da vil kunne minne ham på avtalene. Psykiateren nekter å gi gutten ny time før to regninger er betalt - er det også vanlig praksis?

Å drive en privat psykiatripraksis er som å drive en annen næring.

Ville du fått hotellrom om du hadde to utestående regninger?

Gjest Snart ferdig utdannet

Jeg hadde latt gutten få ny time. Han kunne heller betalt regningen på sikt...men hadde ansett de kronene som tapt. Det er noen yrkesgrupper som overpriser seg, og tror de er verdt så veldig mye. For ikke snakke om enkelte foredragsholdere.

Jeg hadde latt gutten få ny time. Han kunne heller betalt regningen på sikt...men hadde ansett de kronene som tapt. Det er noen yrkesgrupper som overpriser seg, og tror de er verdt så veldig mye. For ikke snakke om enkelte foredragsholdere.

Faciten på om en overpriser seg, er at en mister kunder.

... som skrevet står i en velkjent bok..

Jeg er økonom og skjønner NHDs synspunkt. Men jeg skjønner også irms poeng svært godt. Jeg vet personlig om følgende:

- En psykolog som skjelte ut en pasient i første timen for manglende tillitsfullhet, ikke å åpne seg raskt nok. Det gikk helt sikkert trått, men redsel for invaderende mennesker var et hovedpunkt i pasientens problemer...

- En fastlege som gjentatt nektet å hjelpe en sterkt agorafob person hvis han ikke stilte opp på legekontoret. Legen kjente pasienten godt fra tidligere.

- Så har vi ryggdiagnosesenteret som ligger på toppen av en kronglete trapp, dit folk med vond rygg verken klarer gå eller bæres.

Den avmakten pasienten føler i slike situasjoner kan vanskelig beskrives. Skjønner ikke behandleren det?

Kizza1365380506

... som skrevet står i en velkjent bok..

Jeg er økonom og skjønner NHDs synspunkt. Men jeg skjønner også irms poeng svært godt. Jeg vet personlig om følgende:

- En psykolog som skjelte ut en pasient i første timen for manglende tillitsfullhet, ikke å åpne seg raskt nok. Det gikk helt sikkert trått, men redsel for invaderende mennesker var et hovedpunkt i pasientens problemer...

- En fastlege som gjentatt nektet å hjelpe en sterkt agorafob person hvis han ikke stilte opp på legekontoret. Legen kjente pasienten godt fra tidligere.

- Så har vi ryggdiagnosesenteret som ligger på toppen av en kronglete trapp, dit folk med vond rygg verken klarer gå eller bæres.

Den avmakten pasienten føler i slike situasjoner kan vanskelig beskrives. Skjønner ikke behandleren det?

En skal gå i andres sko, osv vett du.

Det er i alle fall en sannhet uten modifikasjoner.

Mvh

Annonse

Gjest hukommelse

Er årsaken til hukommelses- og konsentrasjonsvanskene klarlagt? Hvis ikke må jo dette være noe å finne ut av. Det finnes sykdommer som gir slike problemer, f.eks. ved stoffskiftetrøbbel kan dette være de eneste symptomene på at noe er galt og da kan medisiner hjelpe.

Er årsaken til hukommelses- og konsentrasjonsvanskene klarlagt? Hvis ikke må jo dette være noe å finne ut av. Det finnes sykdommer som gir slike problemer, f.eks. ved stoffskiftetrøbbel kan dette være de eneste symptomene på at noe er galt og da kan medisiner hjelpe.

Gutten har vært utsatt for overgrep i barndommen. Psykiateren har ordinert ham Fontex og Risperdal. Han har også utprøvd Ritalin, men de hadde ingen effekt. For øvrigt er det et problem at psykiateren gir gutten feilagtig informasjon om trygderettigheter som bare fører til frustrasjon - forespeiler ham at han har rett til forskjellige ytelser som for eksempel betaling av transport til aktiviseringstiltak og til psykiater.

Unnlater leger også å behandle et brekket ben hvis patienten ikke har betalt egenandel for en brekket finger?

Hvordan ser du for deg at et godt terapeutisk behandlingsforhold kan bevares dersom den ene prøver å bedra den andre økonomisk?

Gjest papirtiger

Hehe, tror svaret ligger i at du er "snart ferdig utdannet".

Hadde vært interessant å høre fra deg om noen år når du "snart veldig erfaren" i jobben.

Du vil være snill. Men hvis du er så snill at du går konkurs, så har snillheten din gjort at du ikke kan være snill lenger.

Gjest Irritert på deg

Hvordan ser du for deg at et godt terapeutisk behandlingsforhold kan bevares dersom den ene prøver å bedra den andre økonomisk?

Mener du at en slik pasient bedrar behandleren? Fy flate, du er ikke sann i så fall!

Har ikke du noe sensitivitet i det hele tatt for at du jobber med en spesielt svak gruppe?

Gjest papirtiger

Mener du at en slik pasient bedrar behandleren? Fy flate, du er ikke sann i så fall!

Har ikke du noe sensitivitet i det hele tatt for at du jobber med en spesielt svak gruppe?

Ja bevares, en psykiater burde jobbe gratis! Gleden ved å hjelpe andre burde være mer enn nok.

Akk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...