Gå til innhold

Fytti katta så lei jeg er!

Anbefalte innlegg

Gjest feit og deppa i dag
Skrevet

Om du spiser for lite vil være lettere å svare på dersom du vet bmi. Det er forøvrig helt riktig at du ikke går ned i vekt om du spiser for lite - dvs, det kan du jo godt gjøre, men det berømmelige spareblusset aktiveres.

Måltidene dine ser fine ut (bortsett fra at vi er litt usikre på om du spiser nok da), det er bare en liten ting jeg ser: du spiser frukt sammen med brødmåltidene. Kunne du kanskje spist frukt som mellommåltid - ikke i forbindelse med andre (brød)måltider - for å fordele kaloriinntaket utover dagen?

Min BMI er 27,5. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke telt kalorier på noen av de slankekursene jeg har gått (Grete Roede, Libra og det som het VKA). Men vi veide maten og skrev ned hva vi puttet i munnen. VKA var enklest. Der hadde vi ruter i forskjellig farge for ulike matsorter, og krysset av. Kaloriinntaket ble vel litt ulikt fra dag til dag (men det kan være bra), alt ettersom hva man valgte til middag f.eks.

Det blir jo kaloritelling det!!

Har selv gått på Grete Roede, og når man skriver ned hva man spiser, så er det jo nettopp for å begrense kaloriinntaket, og at maten har forskjellig kaloriinnhold.

Skrevet

Nei, man MÅ ikke telle kalorier. For noe tull. Det holder med litt sunt vett.

Ikke om man er sterkt overvektig og ikke greier å gå ned i vekt "samme hva man gjør"!

Og å telle kalorier handler da også om sunt vett. Man skal ha et visst antall om dagen enten man slanker seg eller ikke.

Skrevet

Tull. Jeg har gått ned 4-5 kilo de siste 2-3 mnd og har ikke talt en eneste kalori. Bare hatt en form for kjærlighetssorg og mistet matlysten av den grunn. :o)

Ja, men da har du vel ikke slanket deg bevisst heller da.

Skrevet

Ja, men da har du vel ikke slanket deg bevisst heller da.

Nei, men den gangen jeg gjorde det og gikk ned 10 kg på et halvår telte jeg heller ikke kalorier. Bare rørte meg mer og spiste sunnere, droppa sjokolade og is og sånt. Enkelt og greit.

Skrevet

Du må jo tenke på at når du du trener så får du gjerne litt mere muskler...og muskler er tyngre enn fett..det er jo å få trent bort fettet som er tingen, og ikke nødvendigvis gå ned i vekt

Gjest kutt ut yoghurten
Skrevet

Jeg skjønner at folk ikke tror meg når jeg påstår at jeg spiser lite og sunt. F.eks. spiser jeg kun Ingers Rugbrød, 5 skiver pr. dag med ost. Så spiser jeg 2 lettyoughurt pr. dag. Middag består av kjøtt eller fisk, en potet og masse broccoli og brekkbønner.

Også spiser jeg frukt i tillegg til brød til frokosten og lunchen. That`s it!

I tillegg går jeg tur med staver 20-30 minutter hver morgen og 2-3 kvelder pr. uke.

Det er det som er så vanskelig, jeg gjør alt det riktige og likevel går ikke vekta ned. Trøsten min er at hadde jeg ikke gjort ting riktig ville vel vekta gått opp.

Det har nok sammenheng med begynnende overgangsalder og hormoner tenker jeg. Jeg blir jo motløs og deppa av å aldri nå fram til målet mitt. Men når depresjonen går over (det varer ikke lenge pr. gang) så er jo trøsten at formen blir bedre og bedre for hver dag, og at jeg tross alt lever sunt.

Kanskje jeg spiser for lite??? Har lest det også, at spiser man for lite går man heller ikke ned.

Ja, ja, det skal vel ikke være enkelt. Kanskje halvgamle bestemødre skal være litt rund i kantene?

Prøv å kutte ut yoghurten for en stund, den inneholder mer sukker enn du tror. Sukker=karbohydrater som du ikke skal ha for mye av.

Skrevet

Prøv å kutte ut yoghurten for en stund, den inneholder mer sukker enn du tror. Sukker=karbohydrater som du ikke skal ha for mye av.

Yoplait's 0,1% yoghurt er ikke tilsatt sukker men fruktose mener jeg å ha hørt, den er anbefalt av Fedon Lindberg (i motsetning til Tines lett-yoghurt.

Skrevet

Jeg skjønner at folk ikke tror meg når jeg påstår at jeg spiser lite og sunt. F.eks. spiser jeg kun Ingers Rugbrød, 5 skiver pr. dag med ost. Så spiser jeg 2 lettyoughurt pr. dag. Middag består av kjøtt eller fisk, en potet og masse broccoli og brekkbønner.

Også spiser jeg frukt i tillegg til brød til frokosten og lunchen. That`s it!

I tillegg går jeg tur med staver 20-30 minutter hver morgen og 2-3 kvelder pr. uke.

Det er det som er så vanskelig, jeg gjør alt det riktige og likevel går ikke vekta ned. Trøsten min er at hadde jeg ikke gjort ting riktig ville vel vekta gått opp.

Det har nok sammenheng med begynnende overgangsalder og hormoner tenker jeg. Jeg blir jo motløs og deppa av å aldri nå fram til målet mitt. Men når depresjonen går over (det varer ikke lenge pr. gang) så er jo trøsten at formen blir bedre og bedre for hver dag, og at jeg tross alt lever sunt.

Kanskje jeg spiser for lite??? Har lest det også, at spiser man for lite går man heller ikke ned.

Ja, ja, det skal vel ikke være enkelt. Kanskje halvgamle bestemødre skal være litt rund i kantene?

Øk inntaket av mat noe i en uke eller to, så ser du om du har spist for lite. 1-2 brødskiver ekstra per dag kanskje.

Husk at mange oster er fettrike, bruker du lettvarianter? Smøreoster har ofte (men ikke alltid) lavere fettinnhold enn faste oster. Les på pakka, fettinnhold per 100 g står der.

Du bør kanskje kutte ned noe på osten og spise annet pålegg? Proteiner som i reker, egg, kokt skinke el. kalkunpålegg, makrell i tomat osv.

Gjest bestemme seg
Skrevet

Ikke om man er sterkt overvektig og ikke greier å gå ned i vekt "samme hva man gjør"!

Og å telle kalorier handler da også om sunt vett. Man skal ha et visst antall om dagen enten man slanker seg eller ikke.

Det handler om å bestemme seg for å endre livsstilen til noe mer positivt for helsa. Ikke nødvendigvis fokusere på å gå ned i vekt, og ihvertfall ikke se på det som noe negativt fra starten av, slik mange har en tendens til å gjøre ("sukk, nå er jeg på slanker'n igjen, dobbeltsukk"). Da kommer man ikke langt. Kanskje det vil hjelpe å flytte fokuset vekk fra slanking og heller kalle det noe annet? Man må se på det som en endring til det bedre, til å få en friskere og sunnere helse, slik at en får mer krefter i det daglige.

Skrevet

Min BMI er 27,5. :-(

Sent svar dette, men er en link til en velskrevet side som kanskje kan hjelpe deg?

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=4674

Med den BMI'en kan du gå ut fra at du har et kaloriforbruk på ca 2300 kcal/dag. Ut fra det du skriver lenger oppe i tråden vdr hva du spiser, så synes jeg det ser litt lite ut... Her kommer derfor et eksempel på hva ernæringsekspertene sier at en med din BMI bør spise hver dag hvis vekta skal holdes stabil (og så kan jo du gå ut fra det - men sørg for å gå sakte frem (!):

Frokost:

2 skiver brød, 4 skiver ost, 50 g. grønt, 1 glass melk

Mellom:

2 frukt, 1 glass juice

Lunch:

2 skiver brød, 70 g fisk/egg/leverpostei el. likn (maks 12% fett).

Mellom:

1½ - 2 dl frokostblanding (sunn) med melk

Middag:

3 eggstore poteter eller 2 dl ris/pasta. 100 g kjøtt. 150 g grønnsaker. 4 tsk olje.

Kveld: 2 stk frukt. 50 g. grønnsaker.

Og jeg gjentar: det er veiledende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...