Gå til innhold

Bare lurer... vær så snill å svar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vel rundt 165cm høy, jeg er 13 år... Hva er normal vekta mi da?? Ikke si sånn at jeg skal ta høyden min minus 110 så finner jeg normal vekta. Det er kanskje sånn på voksne, men ikke på meg..:)

Kan dere være kjempesnille å svare meg?? Da hedde jeg blitt SÅ glad!

KLEM aleksandra...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• anoreksia

21

• Kizza1365380506

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• molli

2

Gjest signe signatur
Skrevet

Du trenger ikke tenke på slikt. En anorektiker ser ikke kroppen sin objektivt. Det betyr at du føler at den er større enn den virkelig er.

Når du blir frisk (får du profesjonell hjelp?), så vil du være fornøyd med kroppen din uansett hvordan den ser ut. Og alle kropper - uansett fasong - er like fine å se på!

Det er ikke kropp det handler om, men følelser.

Håper du kommer deg ut av spiseforstyrrelsen din!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har sikkert hørt om BMI. Da vet du sikkert innenfor hvilke grenser du finner normalvekten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du trenger ikke tenke på slikt. En anorektiker ser ikke kroppen sin objektivt. Det betyr at du føler at den er større enn den virkelig er.

Når du blir frisk (får du profesjonell hjelp?), så vil du være fornøyd med kroppen din uansett hvordan den ser ut. Og alle kropper - uansett fasong - er like fine å se på!

"Når du blir frisk (får du profesjonell hjelp?), så vil du være fornøyd med kroppen din uansett hvordan den ser ut. Og alle kropper - uansett fasong - er like fine å se på!

Det er ikke kropp det handler om, men følelser."

Tror du på dette selv?

Skrevet

Jeg er 163 cm høy, og spinkel av kroppsbygning. Min normalvekt bør da ligge rundt 55 kg, pluss minus et par kg begge veier.

Med noen cm ekstra høyde, tror jeg din normalvekt ligger på underkant av seksti kilo.

Ren gjetning fra min side, siden jeg ikke kjenner kroppsbygningen din.

Gjest signe signatur
Skrevet

"Når du blir frisk (får du profesjonell hjelp?), så vil du være fornøyd med kroppen din uansett hvordan den ser ut. Og alle kropper - uansett fasong - er like fine å se på!

Det er ikke kropp det handler om, men følelser."

Tror du på dette selv?

Nei, faktisk ikke. Og ja, det er jeg som også er bulimica...

Kizza1365380506
Skrevet

Lille venn! Hva veier du da. Det er jo egentlig greit for oss å vite. Jeg har to barn selv og min datter er like høy som deg så jeg har litt peiling.

En annen ting du må huske på er at du fremdeles er i voksealder. Kroppen kan ikke både vokse og legge på seg. Den trenger all energi til en av delene. I perioder vokser vi bare og i perioder legger vi bare på oss og så jevner det seg ut etter hvert.

En god regel er at du vokser i to år etter at du har fått mensen. Og kroppen forandrer seg stadig. Når vi nærmer oss tjueårene forbereder den seg til at vi skal kunne får barn. Da blir de fleste litt bredere over hoftene osv.

Det jeg egentlig sier er at du må vente til du er 16-17 år før du kan se helt sikkert hvilken fasong du får.

Klem fra en mamma

Skrevet

Lille venn! Hva veier du da. Det er jo egentlig greit for oss å vite. Jeg har to barn selv og min datter er like høy som deg så jeg har litt peiling.

En annen ting du må huske på er at du fremdeles er i voksealder. Kroppen kan ikke både vokse og legge på seg. Den trenger all energi til en av delene. I perioder vokser vi bare og i perioder legger vi bare på oss og så jevner det seg ut etter hvert.

En god regel er at du vokser i to år etter at du har fått mensen. Og kroppen forandrer seg stadig. Når vi nærmer oss tjueårene forbereder den seg til at vi skal kunne får barn. Da blir de fleste litt bredere over hoftene osv.

Det jeg egentlig sier er at du må vente til du er 16-17 år før du kan se helt sikkert hvilken fasong du får.

Klem fra en mamma

Jeg veier 43kg.....

Skrevet

Du har sikkert hørt om BMI. Da vet du sikkert innenfor hvilke grenser du finner normalvekten.

Nei, jeg har ikke hørt om BMI..:) Hvor finner jeg det da?? Klem... Takk for at du svarte..:)

Skrevet

Kanskje jeg ikke trenger å tenke sånn, men jeg gjør det.

Jeg får ikke hjelp, nei...det tørr jeg ikke... klem..

Skrevet

Jeg er 163 cm høy, og spinkel av kroppsbygning. Min normalvekt bør da ligge rundt 55 kg, pluss minus et par kg begge veier.

Med noen cm ekstra høyde, tror jeg din normalvekt ligger på underkant av seksti kilo.

Ren gjetning fra min side, siden jeg ikke kjenner kroppsbygningen din.

60! Nei... Det tror jeg ikke...:)

Skrevet

Klem fra en mamma

Takk for at du svarte meg..:) Jeg ble veldig gla..Smilte nesten..

Gjest papirtiger
Skrevet

I og med at du kaller deg anoreksia er det vel helt bortkastet å fortelle deg hva du burde veie.

Uansett hva jeg svarer vil du bruke det som en pådriver til å bli tynnere. Svarer jeg 50 blir du stolt og mer motivert til å slanke deg. Og hadde jeg svart at du burde veie 30 kilo så ville du sikkert prøvd på det..

Det finnes mange som har ødelagt hele ungdomstiden med å ha spiseforstyrrelse, vil du det?

Skrevet

I og med at du kaller deg anoreksia er det vel helt bortkastet å fortelle deg hva du burde veie.

Uansett hva jeg svarer vil du bruke det som en pådriver til å bli tynnere. Svarer jeg 50 blir du stolt og mer motivert til å slanke deg. Og hadde jeg svart at du burde veie 30 kilo så ville du sikkert prøvd på det..

Det finnes mange som har ødelagt hele ungdomstiden med å ha spiseforstyrrelse, vil du det?

ehh.. nei.. jeg vil jo ikke det.. Det er ikke så lett!!

Jeg ødelegger ikke ungdomstiden min bare på grunn av at..jeg gjør ikke det!

Gjest papirtiger
Skrevet

ehh.. nei.. jeg vil jo ikke det.. Det er ikke så lett!!

Jeg ødelegger ikke ungdomstiden min bare på grunn av at..jeg gjør ikke det!

Forhåpentligvis kan du fortsatt velge om du vil bli besatt av vekt.

Det er mange som blir friske av spiseforstyrrelser i 20-årene og oppdager at de har gått glipp av hele ungdomstiden, og at de mangler sosiale ferdighetene som normale ungdom har.

Gjest Tutleguri
Skrevet

Jeg veier 43kg.....

BMI er en forkortelse for Body Mass Index.

Du er 165 cm høy og veier 43 kg?

1,65 x 1,65 = 2,7225

43/2,7225=15,7

Du er normalvektig dersom BMI'en din er mellom 18,5 og 24,9

Med andre ord, du veier langt mindre enn det du bør.

Din normalvekt er 52 til 68 kg.

Skrevet

Du er 13 år og neppe fullt utviklet. Så å sammenligne med en voksen dame kan bli feil.

Vanskelig å si hva du burde veie, men et sted mellom 52 og 59 gjetter jeg på.

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg veier 43kg.....

Synes ikke du er hverken undervektig eller for tykk jeg. Du skal være kjempefornøyd med den vekten. Bare husk når du får skikkelige bryst og ellers utvikler deg skikkelig så vil du se helt anderledes på kroppen din.

Bare pass på at du ikke slanker deg, da blir du fort for tynn og det er ikke fint. Du ligger jo allerede i nedre grensen for det.

Klem fra

Skrevet

Nei, jeg har ikke hørt om BMI..:) Hvor finner jeg det da?? Klem... Takk for at du svarte..:)

Her har jeg funnet BMI'en din, som sier du er undervektig. Vet ikke om utregningen er bregnet på barn/tenåringer da. Selv var jeg nok rundt 60 kg da jeg var på din alder og høyde. Jeg følte meg tykk, men når jeg i dag ser på gamle bilder ser jeg ok ut.

http://www.roche.no/pharma/helseskadelig_overvekt/bmi.htm

Skrevet

Her har jeg funnet BMI'en din, som sier du er undervektig. Vet ikke om utregningen er bregnet på barn/tenåringer da. Selv var jeg nok rundt 60 kg da jeg var på din alder og høyde. Jeg følte meg tykk, men når jeg i dag ser på gamle bilder ser jeg ok ut.

http://www.roche.no/pharma/helseskadelig_overvekt/bmi.htm

hmm jeg er visst overvektig. merkelig, synes jeg ser helt normal ut, og alle sier jeg ser MYE bedre ut enn da jeg veide 55 kg og liksom hadde normaltvekt. JA ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...