Gå til innhold

Bare lurer... vær så snill å svar..

Anbefalte innlegg

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg veier 43kg.....

Vel i følge BMI er du litt undervektig så du har ingenting å frykte der. Du kunne godt vært 50 kilo uten at det hadde gjort noe. Det hadde faktisk vært perfekt. Men det blir du nok om en stund. Min sønn har omtrendt samme BMI som deg og synes selv han er altfor tynn. Og det er jeg enig i. Så ikke vær fortvilet om du legger på deg noen kilo.

Du er en flott jente, helt sikkert.

Klem fra

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• anoreksia

21

• Kizza1365380506

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• molli

2

Skrevet

BMI er en forkortelse for Body Mass Index.

Du er 165 cm høy og veier 43 kg?

1,65 x 1,65 = 2,7225

43/2,7225=15,7

Du er normalvektig dersom BMI'en din er mellom 18,5 og 24,9

Med andre ord, du veier langt mindre enn det du bør.

Din normalvekt er 52 til 68 kg.

BMI gjelder for voksne, ikke barn og ungdom

Skrevet

60! Nei... Det tror jeg ikke...:)

Tror ikke hva? At det skulle være en gjennomssnittsvekt for en kvinne på den høyden?

Som sagt, med mine 163 cm, så skal jeg iflg.tabellen veie 55 kg + - (for de med spinkel benbygning). Man kan legge til opptil flere kg for tyngre benbygning.

Synes ikke oppimot 60 kg på en som er et par cm høyere da, burde være så helt bak mål?

Skrevet

Synes ikke du er hverken undervektig eller for tykk jeg. Du skal være kjempefornøyd med den vekten. Bare husk når du får skikkelige bryst og ellers utvikler deg skikkelig så vil du se helt anderledes på kroppen din.

Bare pass på at du ikke slanker deg, da blir du fort for tynn og det er ikke fint. Du ligger jo allerede i nedre grensen for det.

Klem fra

Takk Kizza..:)

Hadde jeg bare kunne sett det jeg oxo.. Jeg skjønner ikke hva som er galt! Hvorfor har dette skjedd med meg?! Jeg veide meg i stad. Nå veier jeg 41 ikke 43..

Barna dine er heldige:):):)

Klem Aleksandra..

Skrevet

BMI er en forkortelse for Body Mass Index.

Du er 165 cm høy og veier 43 kg?

1,65 x 1,65 = 2,7225

43/2,7225=15,7

Du er normalvektig dersom BMI'en din er mellom 18,5 og 24,9

Med andre ord, du veier langt mindre enn det du bør.

Din normalvekt er 52 til 68 kg.

okey..

Det må være no feil med den BMI*en... Vel.. Takk for at du svarte meg: )

Klem Aleksandra..

Skrevet

BMI gjelder for voksne, ikke barn og ungdom

Ja! jeg visste at jeg ikke skulle veie så mye.. Takk..

Klem Aleksandra

Skrevet

Tror ikke hva? At det skulle være en gjennomssnittsvekt for en kvinne på den høyden?

Som sagt, med mine 163 cm, så skal jeg iflg.tabellen veie 55 kg + - (for de med spinkel benbygning). Man kan legge til opptil flere kg for tyngre benbygning.

Synes ikke oppimot 60 kg på en som er et par cm høyere da, burde være så helt bak mål?

Jeg er jo bare 13 da...:)

Skrevet

Her har jeg funnet BMI'en din, som sier du er undervektig. Vet ikke om utregningen er bregnet på barn/tenåringer da. Selv var jeg nok rundt 60 kg da jeg var på din alder og høyde. Jeg følte meg tykk, men når jeg i dag ser på gamle bilder ser jeg ok ut.

http://www.roche.no/pharma/helseskadelig_overvekt/bmi.htm

Takk.. 60 kg er nok litt feil tror jeg...men Takk..:)

Skrevet

hmm jeg er visst overvektig. merkelig, synes jeg ser helt normal ut, og alle sier jeg ser MYE bedre ut enn da jeg veide 55 kg og liksom hadde normaltvekt. JA ja.

Skjønnte ikke helt hva du mente nå, jeg...:)

Skrevet

Ser du har fått mange svar fra andre, som er redd du ikke skal få i deg nok næring.

43 kg fordelt på 163 cm, forteller at du er mager, uansett kroppsbygning. Jeg har spinkel benbygning, er 162 cm, og veier nå 53 kg. En periode veide jeg 45 kg, og da hadde jeg nesten ikke fett på kroppen. Men - jeg er voksen nå.

På din alder var jeg litt lavere, og veide omtrent det samme som deg. De andre jentene fikk bryster o.s.v, og det misunte jeg dem.

Jeg har aldri hatt spisevegring, og det gjør nok at jeg klarte å se det negative med å ha pinnelår og erter til bryster, i den alderen.

Ved å spise for lite, forstyrrer du hormonbalansen i kroppen din, og i tillegg til å hindre utviklingen av bryster etc, risikerer du å få unormal hårvekst, i ansiktet o.s.v.

Du skjønner jo at jeg skriver dette for å skremme deg fra å slanke deg, men det betyr ikke at det ikke er sant!

Siden du er opptatt av å ta deg bra ut, vil jeg bare forberede deg på noen av de kosmetiske konsekvensene du vil oppleve, ved å ikke spise det kroppen trenger.

Skrevet

"Når du blir frisk (får du profesjonell hjelp?), så vil du være fornøyd med kroppen din uansett hvordan den ser ut. Og alle kropper - uansett fasong - er like fine å se på!

Det er ikke kropp det handler om, men følelser."

Tror du på dette selv?

Man behøver ikke å tro på alt man sier for å oppmuntre en 13 år gammel jente! Det er mye vi som medmennesker sier til andre for at de skal føle seg bedre. Det kalles Blendahvite løgner :)

Kizza1365380506
Skrevet

Takk Kizza..:)

Hadde jeg bare kunne sett det jeg oxo.. Jeg skjønner ikke hva som er galt! Hvorfor har dette skjedd med meg?! Jeg veide meg i stad. Nå veier jeg 41 ikke 43..

Barna dine er heldige:):):)

Klem Aleksandra..

Takk lille venn. Det er ikke sikkert de er så enige med deg. Men nok om det. Jeg foreslår at du tar kontakt med helsesøster på skolen din. Hun er veldig flink med slike ting og hun har taushetsplikt. Dvs at hun ikke kan fortelle det til noen uten at du vil det. Du er så ung ennå at hun kan kontakte foreldrene dine men bare dersom det er noe alvorlig i veien.

Det finnes mange mennesker som ikke tåler gluten i hvetemel, det kan jo være noe sånt som feiler deg. Men det vil helsesøster finne ut av. Hun sender deg videre til lege dersom hun har mistanke om at det kan være noe alvorlig.

Siden du er så engstelig for dette synes jeg du skal gjøre det. Gå til helsesøster og snakk med henne. Fortell det du har sagt til oss her og så hjelper hun deg helt sikkert videre. Men husk du kan ikke både vokse og legge på deg. Det orker ikke kroppen.

Tenker på deg. Klem fra

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Man behøver ikke å tro på alt man sier for å oppmuntre en 13 år gammel jente! Det er mye vi som medmennesker sier til andre for at de skal føle seg bedre. Det kalles Blendahvite løgner :)

Jeg er enig med deg i at blendhvite løgner en sjelden gang kan være på sin plass.

Derimot tror jeg ikke på utsagn som er så virkelighetsfjerne at ingen tror på dem. Da kan de like gjerne ha motsatt effekt av det en ønsker.

"alle er like fine uansett hvordan de ser ut eller hvor mye eller lite de veier" er det ingen som mener eller tror på.

Jeg har mer sans for utsagn som disse: "Det er andre ting ved et menneske som betyr like mye eller mer enn utseende. Når det gjelder vekt, kan utseende være vakkert innen et stort område. Det er viktig å komme seg bort fra det ekstreme enten det gjelder undervekt eller overvekt".

Skrevet

Takk lille venn. Det er ikke sikkert de er så enige med deg. Men nok om det. Jeg foreslår at du tar kontakt med helsesøster på skolen din. Hun er veldig flink med slike ting og hun har taushetsplikt. Dvs at hun ikke kan fortelle det til noen uten at du vil det. Du er så ung ennå at hun kan kontakte foreldrene dine men bare dersom det er noe alvorlig i veien.

Det finnes mange mennesker som ikke tåler gluten i hvetemel, det kan jo være noe sånt som feiler deg. Men det vil helsesøster finne ut av. Hun sender deg videre til lege dersom hun har mistanke om at det kan være noe alvorlig.

Siden du er så engstelig for dette synes jeg du skal gjøre det. Gå til helsesøster og snakk med henne. Fortell det du har sagt til oss her og så hjelper hun deg helt sikkert videre. Men husk du kan ikke både vokse og legge på deg. Det orker ikke kroppen.

Tenker på deg. Klem fra

Du er så snill!!

Jeg tror ikke at jeg tørr å snakke med helsesøster..

Tenk om ho forteller det til mamma..nei!... Det tørr jeg ikke.. Hvordan skal jeg si det.. Tenk hvis ho bare ser dumt på meg..Du syns sikkert at jeg er helt dum, men jeg kan ikke noe for det..:(

Hvorfor spiser jeg ikke?!

KLEM aleksandra..

Skrevet

Ser du har fått mange svar fra andre, som er redd du ikke skal få i deg nok næring.

43 kg fordelt på 163 cm, forteller at du er mager, uansett kroppsbygning. Jeg har spinkel benbygning, er 162 cm, og veier nå 53 kg. En periode veide jeg 45 kg, og da hadde jeg nesten ikke fett på kroppen. Men - jeg er voksen nå.

På din alder var jeg litt lavere, og veide omtrent det samme som deg. De andre jentene fikk bryster o.s.v, og det misunte jeg dem.

Jeg har aldri hatt spisevegring, og det gjør nok at jeg klarte å se det negative med å ha pinnelår og erter til bryster, i den alderen.

Ved å spise for lite, forstyrrer du hormonbalansen i kroppen din, og i tillegg til å hindre utviklingen av bryster etc, risikerer du å få unormal hårvekst, i ansiktet o.s.v.

Du skjønner jo at jeg skriver dette for å skremme deg fra å slanke deg, men det betyr ikke at det ikke er sant!

Siden du er opptatt av å ta deg bra ut, vil jeg bare forberede deg på noen av de kosmetiske konsekvensene du vil oppleve, ved å ikke spise det kroppen trenger.

Dere sier så mye som jeg ikke har tenkt på før..

Men jeg.. jeg kan ikke noe for det..

Skrevet

45-65 kg vil jeg si. Kommer litt an på beinbygning osv.

Tror jeg veide mellom 45 og 50 kg fra og til hele veien fra jeg var 13 til jeg var 19.

Jeg er like høy.

Nå veier jeg 53, det er fint det også. Har veid alt mellom 45 og mellom 55 og 60.

Synes min trivselsvekt ligger mellom 48 og 53.

Det som ikke er normalt er å gå ned i vekt i denne alderen, det skal følge en sunn kurve oppover. Jeg ville tatt kontakt med helsesøster, de har peiling på dette og jeg kan garantere at hun ikke blir sittende å se dumt på deg.

Kizza1365380506
Skrevet

Du er så snill!!

Jeg tror ikke at jeg tørr å snakke med helsesøster..

Tenk om ho forteller det til mamma..nei!... Det tørr jeg ikke.. Hvordan skal jeg si det.. Tenk hvis ho bare ser dumt på meg..Du syns sikkert at jeg er helt dum, men jeg kan ikke noe for det..:(

Hvorfor spiser jeg ikke?!

KLEM aleksandra..

Selvfølgelig er du ikke dum. Det kan du aldri bli og det synes ikke helsesøster heller. Dersom du er syk, har cøliaki, er det veldig viktig at du får hjelp. Du kan stopp utviklingen av kropp slik at du ikke kommer i puberteten og det vil jo være dumt.

Du kan jo bare spørre helsesøster om hun kan la være å snakke med moren din dersom du ikke har lyst til det. Og hun vil heller ikke synes at du er dum. Det er jo derfor hun er der. Det er jobben hennes å hjelpe sånne som deg. Tenk hvor kjedelig det må være å bare sette sprøyter på folk.

Prøv å overtale deg selv slik at du tørr å snakke med henne.

Klem

Skrevet

Selvfølgelig er du ikke dum. Det kan du aldri bli og det synes ikke helsesøster heller. Dersom du er syk, har cøliaki, er det veldig viktig at du får hjelp. Du kan stopp utviklingen av kropp slik at du ikke kommer i puberteten og det vil jo være dumt.

Du kan jo bare spørre helsesøster om hun kan la være å snakke med moren din dersom du ikke har lyst til det. Og hun vil heller ikke synes at du er dum. Det er jo derfor hun er der. Det er jobben hennes å hjelpe sånne som deg. Tenk hvor kjedelig det må være å bare sette sprøyter på folk.

Prøv å overtale deg selv slik at du tørr å snakke med henne.

Klem

Ja, det hadde vært kjedelig!!

Jeg får vel ta mot til meg å gå å prate med ho.. I MORGEN!!

Ja, det skal jeg gjøre! Det kommer ikke til å bli så lett, men jeg skal klare det.. Det lover jeg deg.. Du skulle bare visst hvor gla* jeg er for at akkurat DU svarte på spørsmålet mitt: )

Tusen takk! Jeg misunner barna dine..: (

Klem Aleksandra..

Skrevet

45-65 kg vil jeg si. Kommer litt an på beinbygning osv.

Tror jeg veide mellom 45 og 50 kg fra og til hele veien fra jeg var 13 til jeg var 19.

Jeg er like høy.

Nå veier jeg 53, det er fint det også. Har veid alt mellom 45 og mellom 55 og 60.

Synes min trivselsvekt ligger mellom 48 og 53.

Det som ikke er normalt er å gå ned i vekt i denne alderen, det skal følge en sunn kurve oppover. Jeg ville tatt kontakt med helsesøster, de har peiling på dette og jeg kan garantere at hun ikke blir sittende å se dumt på deg.

Jeg skal prate med helsesøster i morgen, jeg.:) Det lovte jeg Kizza! klem Aleksandra..

Kizza1365380506
Skrevet

Ja, det hadde vært kjedelig!!

Jeg får vel ta mot til meg å gå å prate med ho.. I MORGEN!!

Ja, det skal jeg gjøre! Det kommer ikke til å bli så lett, men jeg skal klare det.. Det lover jeg deg.. Du skulle bare visst hvor gla* jeg er for at akkurat DU svarte på spørsmålet mitt: )

Tusen takk! Jeg misunner barna dine..: (

Klem Aleksandra..

Kjempefin. Nå er jeg virkelig stolt av deg. Du må fortelle meg i morgen hvordan det gikk.

Heier på deg.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...